کد خبر: 854099
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
حرف‌هاي رسول خادم در خصوص سرمايه‌گذاري گسترده و سنگين عربستان در عرصه ديپلماتيك ورزش را بايد جدي گرفت، حرف‌هايي كه زنگ خطر آن از سال‌ها قبل شنيده شده بود...
فريدون حسن
نویسنده: فريدون حسن

حرف‌هاي رسول خادم در خصوص سرمايه‌گذاري گسترده و سنگين عربستان در عرصه ديپلماتيك ورزش را بايد جدي گرفت، حرف‌هايي كه زنگ خطر آن از سال‌ها قبل شنيده شده بود و حالا رسول خادم به عنوان كسي كه بخشي از اين تلاش‌هاي موذيانه را به چشم ديده آنها را فرياد مي‌زند. عربستان سعودي حالا ديگر براي نظام مقدس جمهوري اسلامي شمشير را از رو بسته، وهابي‌هاي سعودي حالا علاوه بر عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي و حتي نظامي پا به ميدان ورزش هم گذاشته‌اند و تلاش مي‌كنند حتي اگر در رشته‌اي حرف براي گفتن ندارند با خرج كردن دلارهاي نفتي شرايط را آنگونه كه خود مي‌خواهند پيش ببرند.
 
سعودي‌ها از خيلي وقت پيش عناد و دشمني با ايران را در فوتبال و ناامن جلوه دادن ايران شروع كردند و متأسفانه با توجه به كوتاه آمدن‌هاي مكرر ايران در قبال آنها موفق هم شدند، نمونه بارز آن انجام بازي‌هاي نمايندگان فوتبال ايران در ليگ قهرمانان آسيا در كشور ثالث است و جالب اينكه تمام كشورهاي ثالث از جمله عمان و قطر و امارات همه از اقمار رژيم آل سعود هستند كه البته در اين ميان باز هم بايد به سهل‌انگاري‌ها و سستي‌هاي مسئولان فدراسيون فوتبال در احقاق حق كشورمان در برابر زياده‌خواهي‌هاي سعودي‌ها اشاره كرد. حالا اما شرايط به مراتب سخت‌تر و حساس‌تر از اتفاقي است كه براي فوتبال افتاده، مقابله با تلاش‌هاي مذبوحانه رژيم آل سعود عزم ملي و همگاني جامعه ورزش را مي‌طلبد.
 
ورزش ايران به عنوان يكي از قدرت‌هاي آسيا در رقابت‌هاي بزرگ جهاني، المپيك و قاره‌اي ثابت كرده جداي از مسائل سياسي و مباحث قومي و قبيله‌اي تنها به روح ورزش كه نزديكي انسان‌ها و ملت‌ها به هم و تلاش براي به حقيقت پيوستن جهاني عاري از جنگ و نزاع مي‌انديشد، ضمن اينكه قدرت و قدمت ايران در رشته‌هايي چون كشتي، تكواندو، واليبال، كاراته،‌دو و ميداني و... چيزي در حد تاريخ ورود عربستان به سطح جامعه بين‌الملل است. بنابراين نمي‌توان اين درخت تنومند را با لابي‌گري و خرج دلارهاي نفتي انداخت، با اين حال نبايد غافل هم بود، بايد ديپلماسي ورزشي ايران پيش از آنكه دير شده و اختيار عمل از دستمان خارج شود، وارد عمل شود.
 
واليبال ايران امروز در بالاترين سطح دنياست، بايد اين ارتباط گسترده‌تر شود و تنها به رقابت‌هاي ليگ جهاني محدود نشود، كشتي ايران، شناسنامه كشتي دنياست اين نه حرف ما كه سخن تمام دنياست بنابراين بايد در تصميم‌گيري‌هاي جهاني كشتي ايران حضوري فعال‌تر از قبل داشته باشد.
 
در ورزش‌هاي رزمي به خصوص تكواندو ايران جزو برترين‌هاست، فدراسيون تكواندو بايد با تعامل بيشتر با فدراسيون جهاني و كشورهاي صاحب سبك عملاً ايران را وارد عرصه تصميم‌گيري‌هاي بين‌المللي تكواندو كند، از همه مهم‌تر كميته ملي المپيك وظيفه بس خطير در اين خصوص دارد، اين كميته به عنوان جلودار ورزش ايران در ارتباط با كميته بين‌المللي المپيك بايد با رايزني‌هاي به موقع، درست و با برنامه شرايط را به گونه‌اي فراهم كند كه نگاه مثبت كميته بين‌المللي المپيك به ورزش ايران بيشتر شده و حتي مجاب به اخذ مشورت در خصوص مسائل داوري، برنامه‌هاي ضد دوپينگ، تهيه برنامه‌هاي مسابقات با كارشناسان و مديران ورزش ايران شود. هشدار رسول خادم را بايد بسيار جدي گرفت، عربستان از هيچ اقدامي براي ضربه زدن به ايران دريغ نخواهد كرد، آنها كه طي سال‌هاي گذشته تمام هم و غم خود را روي منزوي كردن كشورمان متمركز كردند و حالا شكست خورده‌اند بنابراين تلاش مي‌كنند تا از جبهه‌اي ديگر به كشورمان ضربه بزنند و چه ميداني بهتر از ورزش، ورزشي كه يكبار در آن موفق شده‌اند بنابراين مي‌پندارند كه مي‌توانند دوباره موفقيت خود را تكرار كنند.
 
كسب كرسي‌هاي بين‌المللي موضوعي است كه بارها آن را فرياد زده‌ايم و  امروز به‌جاي مسئولان ورزش كشورمان اين سعودي‌ها هستند كه با شل كردن سركيسه دلارهاي نفتي به دنبال تصاحب آن هستند موفقيت عربستان در اين خصوص يعني ايجاد موانع ديپلماتيك براي ورزش ايران در منطقه و حتي درجهان نكته‌اي كه رسول خادم به خوبي با آنچه در رقابت‌هاي كشورهاي اسلامي ديده و شنيده به آن رسيده و آن را فرياد مي‌زند، فقط بايد اميدوار بود مسئولان ورزش از شخص وزير گرفته تا رئيس كميته ملي المپيك و رؤساي فدراسيون‌ها هم اين صدا را بشنوند و آن را جدي بگيرند، دست كم گرفتن اين دشمن بزرگ و خداي نكرده قصور يا به ميان آوردن بحث تعامل با عربستان بزرگ‌ترين اشتباهي است كه مي‌تواند از سوي جامعه ورزش صورت گيرد، اشتباهي كه يكبار در فوتبال مرتكب شديم ولي تكرار آن از سوي تصميم‌گيرندگان كلان ورزش اصلاً پذيرفتني نيست. عربستان اهل تعامل و نشستن پاي ميز مذاكره با ايران نيست بايد با قدرت مقابل اين مزدور استكبار جهاني ايستاد و چه بهتر كه اين قدرت نمايي از ميدان ورزش و ضربه سخت آن به سعودي‌ها شروع شود. به قول معروف در اين دعوا چك اول را ما بايد بزنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار