کد خبر: 851009
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جنگنده‌های سوری به معارضین تحت حمایت غرب حمله کردند
بلافاصله پس از انتشار تصاوير تجمع تجهيزات و نيروهاي نظامي امريكا و انگليس در نزديكي مرز سوريه و اردن و قوت گرفتن احتمال ماجراجويي جديد غرب...
بلافاصله پس از انتشار تصاوير تجمع تجهيزات و نيروهاي نظامي امريكا و انگليس در نزديكي مرز سوريه و اردن و قوت گرفتن احتمال ماجراجويي جديد غرب، جنگنده‌هاي سوري در اقدامي پيش‌دستانه مواضع گروه‌هاي مسلح تحت حمايت غربي در نزديكي مرز اردن را بمباران كردند تا اين پيام را به امان و پايتخت‌هاي غربي بدهند كه دمشق براي جلوگيري از نفوذ دشمنان به خاك خود جدي است.
 
جنگنده‌هاي سوريه مقرهاي مخالفان در نزديكي مرز با اردن را بمباران كردند. بر اساس گزارش‌ها مواضعي كه هدف قرار گرفتند متعلق به گروه تروريستي موسوم به «ارتش آزاد سوريه» است كه تحت حمايت امريكا و انگليس قرار دارد. اعضاي اين گروه در جنوب سوريه در خاك اردن آموزش ديده و تسليح شده‌اند. يك مسئول اردني اعلام كرد كه حملات هوايي كه ساعت 3 بامداد به وقت محلي انجام شد در نوع خود اولين حملات به حساب مي‌آيند.
 
 اين اقدام نيروهاي هوايي سوريه چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه شبكه الميادين تصاويري از تجمع نيروها وتجهيزات بي‌سابقه نيروهاي اردني، امريكا و انگليسي در نزديكي مرزهاي جنوب شرقي سوريه منتشر كرد. مقامات اردني مي‌گويند اين تجمع نيروها در راستاي رزمايش سالانه‌اي است كه در طول پنج سال گذشته برگزار شده و هدف اصلي آن مقابله با گروه‌هاي تروريستي مانند داعش است اما مواضع اخير مقامات امان به همراه تحولاتي كه در صحنه جنگ سوريه رخ داده باعث مي‌شود تا ناظران به ويژه رهبران محور مقاومت با ترديد به اين ادعاها نگاه كنند. به گزارش الوقت، اردن از زمان شروع بحران سوريه نقش اساسي در حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه داشته است و خاك اين كشور به عنوان مركزي براي تجهيز و تسليح گروه‌هاي مسلح توسط غرب تبديل شده است. با اين وجود، امان سعي كرده از تقابل مستقيم با دمشق خودداري كند به ويژه از زماني كه روسيه به صورت مستقيم وارد اين جنگ شد اردن تلاش كرد تا سياست‌هاي خود را بر اساس واقعيت‌هاي جديد تنظيم كند. بر همين اساس سعي كرد به مسكو نزديك شود و همزمان فعاليت‌هاي گروه‌هاي مسلح در جنوب را تا حدود زيادي محدود كرد اما همانطور كه بشار اسد در جريان يك مصاحبه گفته بود امان كشور مستقلي محسوب نمي‌شود و رهبران اين كشور استقلال كمي در تصميم‌گيري‌هاي خود دارند و هر آنچه عربستان و امريكا به رهبران اردن بگويند، مجبور هستند اجرا كنند.
 
حالا با حملات اخير جنگنده‌هاي سوري به مواضع تروريست‌هاي تحت حمايت غرب دمشق به صورت جدي اين پيام را به دشمنان خود مي‌فرستد كه براي هر گونه تقابل با ماجراجويي جديد امان آماده است. چند ساعت قبل از اين حملات وليد معلم وزير خارجه سوريه هشدار داده بود كشورش هر نيروي اردني را كه وارد خاك سوريه شود، دشمن تلقي خواهد كرد. در همين حال منابع خبري درگيري‌هاي شديدي بين نيروهاي ارتش سوريه از يك سو و ارتش موسوم به «اسود الشرقيه» و «لواء شهداء القريتين» از سوي ديگر در دو محور السبع بيار و ايست و بازرسي ظاظا در صحراي سوريه در نزديكي مرزهاي اداري حومه جنوب شرقي حمص با القلمون شرقي در ريف دمشق گزارش دادند. دو منطقه السبع بيار و ظاظا به دليل نزديك بودن‌شان به فرودگاه نظامي السين و قرار گرفتن در جاده بين‌المللي كه به گذرگاه التنف در مرزهاي بين سوريه و عراق مي‌رسد، داراي اهميت استراتژيك هستند.
  
چرخش كردي امريكا
وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) در بيانيه‌اي اعلام كرد: تصميم مجهز كردن كردهاي سوريه به سلاح با هدف كمك به آنها براي تحقق پيروزي در رقه صورت مي‌گيرد.
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا دستور مسلح كردن كردهاي سوريه براي شكست داعش در رقه را داده است. سخنگوي وزارت دفاع امريكا گفت: اين جنگ طولاني و سخت خواهد بود اما در نهايت به شكست داعش منجر خواهد شد. تسليح كردها در حالي است كه تركيه متحد امريكا آنها را تروريست‌مي‌شناسد و اين كشور بارها نارضايتي خود را ابراز كرده‌اند.
 
در بيانيه اين وزارتخانه براي كاستن از نگراني آنكارا آمده است: واشنگتن براي مطمئن كردن تركيه درباره درستي تصميم مسلح كردن كردها تلاش خواهد كرد. واشنگتن به حمايت از همپيمانانش در ناتو پايبند است. اما اين اظهارات امريكايي‌ها نتوانست خشم تركيه را بكاهد. نورالدين جانيكلي، معاون نخست‌وزير تركيه، روز چهارشنبه (۱۰ مه/ ۲۰ ارديبهشت) به شبكه تلويزيوني تركي «خبر» گفت: «ارسال سلاح براي يگان‌هاي مدافع خلق غيرقابل قبول است. چنين سياستي به نفع هيچ‌كس نيست.» جانيكلي افزود: «ما نمي‌توانيم حضور سازمان‌هاي تروريستي‌اي را بپذيريم كه آينده دولت تركيه را به خطر مي‌اندازند.» معاون نخست‌وزير تركيه همچنين ابراز اميدواري كرد كه دولت امريكا به حمايت خود از شورشيان كرد سوريه پايان دهد و «مسير اشتباه» خود را عوض كند اما كردها از تصميم واشنگتن استقبال كرده و مدعي شدند تصميم اين كشور براي تجهيز نظامي كردها به نابودي تروريسم كمك مي‌كند. سخنگوي نيروهاي سوريه دموكراتيك كه از شبه‌نظاميان كرد يگان‌هاي مدافع خلق (YPG) و همپيمانان عرب، تركمن و سرياني آنها تشكيل شده و از پشتيباني ائتلاف بين‌المللي مدعي مبارزه با تروريسم به رهبري امريكا برخوردار است، در گفت‌و‌گو با فرانس‌پرس در اين باره اظهار داشت: تصميم اخير امريكا مبني بر تجهيز نظامي يگان‌هاي كرد به عنوان يك عنصر اساسي در نيروهاي سوريه دموكراتيك، تصميم مهمي است و در چارچوب تسريع روند نابودي تروريسم اتخاذ شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار