کد خبر: 842090
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
میزبان جاسوس امریکایی مجوز کسب و کار اینترنتی را طلب می‌کند!
جهانگرد: سازمان نظام صنفي رايانه‌اي نمي‌تواند به استارت آپ‌ها مجوز بدهد
نیره ساری
در حالي كه چند وقتي است اختلاف بر ‌سر اعطاي مجوز به استارت‌آپ‌ها شدت گرفته، در برخي خبرها آمده كه سازمان نظام صنفي رايانه‌اي مسئول صدور مجوز براي استارت‌آپ‌ها شناخته شده است، موضوعي كه معاون وزير ارتباطات آن را رد كرد.
هيچ‌كس با كار آفريني خلاقانه و دانش بنيان مشكلي ندارد، بلكه پر واضح است كه اين مهم تأثير بسزايي در اقتصاد مقاومتي نيز خواهد داشت، اما آنچه در اين ميان به روشني مورد غفلت واقع شده، ‌بحث‌هاي مربوط به پروژه نفوذ است كه همواره از روزنه‌هاي كاملاً منطقي هم ورود پيدا مي‌كند.  تغيير سبك زندگي و جمع‌آوري اطلاعات اجتماعي و ايده دزدي از هوش جوانان ايراني از جمله انتقادات مهمي است كه نسبت به حوزه استارت آپ‌ها وارد مي‌شود، چنانچه در زمينه برگزاري «رويدادهاي پايان هفته‌اي استارت آپ‌ها» و حضور نمايندگان كمپاني‌هاي غربي در قالب مربيان حوزه استارت‌آپ، هشدارهاي لازم نسبت به فرار ايده‌هاي خلاقانه و ضرورت هدايت صحيح ذهن جوانان در خاك ايران گوشزد شده است.
  
اختلاف بر ‌سر اعطاي مجوز به استارت‌آپ‌ها
علاوه بر اين مهم اخيراً اختلاف‌نظرهايي در راستاي اعطاي مجوز به كسب و كارهاي نوين نيز شكل گرفته است كه كارشناسان و تحليلگران آن را برخاسته از كاستي‌هاي اجراي قوانين و آيين‌نامه‌ها مي‌دانند.
از يك‌سو مركز اصناف و بازرگانان كه چندي قبل در موضوع ارائه مجوز به اپليكيشن‏هاي اسنپ و تپسي وارد بحث كسب‌وكارهاي اينترنتي شده، بر اساس ماده 87 قانون نظام صنفي به دنبال تشكيل اتحاديه ‏اي براي كسب‌وكارهاي اينترنتي است، از سوي ديگر سازمان نظام صنفي رايانه‏اي در يك جلسه مطبوعاتي مدعي شده كه مجوز كسب وكارهاي اينترنتي بايد از سوي اين سازمان صادر شود.
سازماني كه سال گذشته با پذيرش مسئوليت دعوت از نزار زاكا، جاسوس امريكايي- لبناني به ايران براي همكاري در همايش هفته فناوري اطلاعات و ارتباطات پارسي‌‌زبانان اعلام كرد كه اين دعوت با استعلام از مراجع صلاحيتدار بوده است.
اما فارغ از اين امر در حالي كه چند وقتي است اختلاف بر ‌سر اعطاي مجوز به استارت‌آپ‌ها شدت گرفته، در برخي خبرها خوانديم گويا سازمان نظام صنفي رايانه‌اي بالاخره پيروز ماجرا شده و مسئوليت صدور مجوز براي استارت‌آ‌پ‌ها را بر عهده گرفته است، موضوعي كه معاون وزير آن را رد كرد.
  
رد اعطاي مجوز سازمان نظام صنفي رايانه‌اي به استارت‌آپ‌ها از سوي معاون وزير
نصرالله جهانگرد، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و رئيس سازمان فناوري اطلاعات ايران در پاسخ به نهايي شدن اعطاي مجوز استارت‌آپ‌ها از سوي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي بر نهايي نشدن اين موضوع تأكيد كرد و گفت: اين موضوع هنوز در دست بررسي است.
هرچند كه وي نهايي شدن اعطاي مجوز به استارت‌آپ‌ها از سوي اين سازمان را رد كرد، اما اساساً چه كسي مسئول اعطاي اين مجوز است؟! رضا الفت نسب، دبير انجمن صنفي كسب و كار اينترنتي در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد: «قانون تعيين تكليف كرده است، اما اين مجريان هستند كه بي‌تفاوت عمل مي‌كنند و وقفه در اجراي قانون موجب مي‌شود هر روز متولي جديدي قد علم كند.»
وي اظهار داشت: استارت‌آپ تنها در حوزه تجارت الكترونيك نيست و در حوزه‌هاي مختلف توانايي فعاليت دارد كه هركدام متصدي متفاوتي را خواهد داشت.
وي با اشاره به اينكه در حوزه كسب و كار اينترنتي تكليف را قانون مشخص كرده است، ادامه داد: بر اساس قانون اول بايد نماد اعتماد الكترونيكي اخذ شود، بعد از آن بر اساس آيين‌نامه ذيل ماده 87 قانون نظام صنفي، كسب و كار اينترنتي داراي نماد بايد در مرحله اول از اتاق‌هاي اصناف و در مرحله دوم از اتحاديه كشوري كسب و كار اينترنتي مجوز بگيرد.
الفت‌نسب ادامه داد: متأسفانه هر روز يك نهاد ادعاي اعطاي مجوز مي‌كند و سازمان نظام صنفي بر اساس استنباط خود خواهان اعطاي مجوز است.
وي توضيح مي‌دهد: كسب و كارهايي كه فعاليت مي‌كنند تا زمان طراحي يك نرم افزار يا اپليكيشن با نظارت سازمان نظام صنفي مواجه هستند، اما براي به فروش رسيدن محصول شرایط فرق می‌کند و قوانین دیگری پا به عرصه می‌گذارند.
  
تكليف را قانون مشخص كرده است
الفت نسب نقدي هم به اتاق‌هاي اصناف داشت و ترافيك اين حوزه در اعطاي مجوز را كه بالغ بر 700 مورد مي‌داند، موجب كندي كار تلقي كرد؛ چراكه همين روند كند را دليل مهمي براي قد علم كردن روزانه سازمان‌ها در راستاي معرفي خود براي اعطاي مجوز در حوزه كسب و كار اينترنتي دانست.
وي با اشاره به اينكه تأخيرات در برنامه‌ريزي موجب مي‌شود تا هر روز يك سازمان خود را متولي امر معرفي كند، خاطر نشان كرد: تيرماه 94، نمايندگان نهاد‌هاي مربوطه و وزراي ارتباطات و صنعت پاي قانون نظام صنفي امضا زده‌اند كه در همان قانون همه اين اختلافات مشخص شده است، تا الان نيز بايد در مرحله اجرا و تشكيل اتحاديه ورود پيدا مي‌كردند، اما در پايان سال و در آستانه انتخابات جلسات فشرده وزير شدت پيدا كرده كه اين خود جاي سؤال است.  دبير انجمن صنفي كسب و كار اينترنتي خاطر نشان كرد: هيچ جاي قانون نيامده كه براي كسب و كار اينترنتي پاي سازمان نظام صنفي رايانه‌اي در ميان باشد، اما از قديم گفته‌اند «شهر كه شلوغ بشه قورباغه هفت تير‌كش ميشه»، بنابراين ميان اختلاف‌نظر و معطلي‌هاي اجرايي شدن صحيح قانون و ضرورت تشكيل اتحاديه كسب و كارهاي اينترنتي، اين سازمان‌هاي مختلف هستند كه خود را متولي معرفي مي‌كنند.
آنچه روشن و مشخص است بر اين اساس بوده كه ميان دعواها و تأخيرات در اجرايي شدن قوانين، تنها جوانان هستند كه معطل مي‌مانند و در نهايت نيز وقفه‌هاي صورت گرفته و اختلاف‌هاي مديريتي موجب مي‌شود تا هوش و خلاقيت خود را به تاراج غربيان بگذارند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار