کد خبر: 840810
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید بر اهمیت داستان‌خوانی توسط دانش‌آموزان، گفت:‌ داستان‌خوانی موجب بالا رفتن فهم دروس غیر انسانی (فیزیک و ریاضی) می‌شود.

حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، امروز در اولین جشنواره ملی کتاب اولیا و مربیان که در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: در چند دهه گذشته اشتباه بزرگی کردیم و آن این بود که خلطی بین خانواده‌ها و نظام ایجاد شد با این محتوا که دغدغه‌ها و نیازهای عاطفی فرزندان توسط نظام باید تأمین شده و فکر کردیم که نیازی نیست در فعالیت‌های آموزش و پرورش شرکت کنیم.

وی ادامه داد: این خطای راهبردی بود که صورت گرفت و صدمات زیادی را به دنبال داشت.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تأکید براینکه شناخت اولیا از محدودیت‌ها و وظایف قانونی آموزش و پرورش کم است، افزود: خانواده‌ها نیاز به آموزش بیشتر در خصوص نقش آموزش و پرورش دارند و در نظر داشتن واقعیت‌های چند لایه و در هم تنیده نیازهای مناطق مختلف در حوزه خانواده ضروری است.

وی با اشاره به اقتضائات مختلف دانش‌آموزان و خانواده‌ها در مناطق یادآور شد: ممکن است در منطقه‌ای به نیاز عاطفی و در منطقه دیگر به کمک مردم و نهادهای اقتصادی نیاز داشته باشیم؛ باید توجه کنیم که در توانمندی‌های خانواده‌های ایرانی، کار کارشناسی صورت گیرد.

قبادی با اشاره به اینکه مقداری طبیعی و غیرطبیعی دچار گسست شده‌ایم، خاطرنشان کرد: یکی از این گسست‌ها افقی بوده و آن هویت نسل‌هاست و دیگر به صورت عمودی است و بین والدین و فرزندان ایجاد شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: باید میان تفاوت فرهنگی و شکاف فرهنگی تمایز قائل شویم و تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسیم.

وی با بیان اینکه اگر سعه‌صدر نداشته و تمایزهای را تحمل نکنیم، نمی‌توانیم بحران‌ها و مسیر گسست نسل‌ها را تحمل کنیم، گفت: انرژی و امکانات ناشناخته فراوانی در خانواده‌ها وجود دارد که متأسفانه در این خصوص طبقه‌بندی صورت نگرفته است.

قبادی با تأکید بر اینکه تبدیل کردن بعضی دروس به یک عذاب، شکنجه برای دانش‌آموزان بدل شده است، گفت: پدران و مادران می‌توانند با توجه فراوان به داستان و تبدیل کردن آن به یک نهضت داستان‌خوانی، حس زیبایی‌شناسی و انس با مواریث انسانی را تقویت کرده و به این وسیله فرهنگ را تقویت کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: دانش‌آموزی که داستان زیادی بخواند، دیکته‌اش خوب می‌شود و کسی که دیکته‌اش خوب شود، فهم متنی او خوب می‌شود و ریاضی و فیزیک را بهتر می‌فهمد.

وی با تأکید بر تقویت داستان‌‌خوانی متذکر شد: داستان‌خوانی فهم فرهنگی کودکان ما را بالا می‌برد و باعث می‌شود فهم دروس غیر انسانی (ریاضی و فیزیک) افزایش پیدا کند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار