کد خبر: 840743
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
در شرايطي دلالان، دست به خام فروشي پوست ‌دام‌ها مي‌زنند که در سال 90 صادرات چرم بيش از 200 ميليون دلار براي کشور ارز آوري داشته است!
در حال حاضر زنگ خطر بزرگی برای صنعت چرم کشور و در پي آن استان همدان به صدا درآمده است. به طوري که با کاهش تولید محصولات چرمی و ورود دلالان به اين بخش، زمینه برای صادرات ارزان‌ قیمت پوست خام فراهم شده است. از طرفی فرسوده بودن ماشین‌آلات چرم‌سازی، نبود تسهیلات مناسب برای نوسازی و تکمیل خطوط تولید، کمبود نقدینگی و مشکلات فراوان مالی واحدها، فقدان حمایت جدی از توليدکنندگان چرم، قاچاق و واردات کالاهای مشابه از مشکلاتی است که تولید چرم داخلی را فلج کرده و اغلب توليدکنندگان اين بخش را ورشکسته کرده است.
ميترا شهبازي

گواه اين ادعا هم همين بس است که صادرات 200 ميليون دلاري چرم در سال 90 اکنون به زير 10 درصد کاهش يافته است. صنعتي که روزگاري مي‌توانست علاوه بر ارز آوري براي اکثر مردم کشور، براي همداني‌ها هم اشتغال‌زايي داشته باشد.

+++

صنعت چرم همدان با سابقه‌ای طولاني، اکنون دچار رکود شده است. به طوري که به اعتقاد کارشناسان، محروميت از  تکنولوژی‌هاي روزدنيا و عدم حمايت مسئولان از دلايل عمده ورشکستي توليدکنندگان چرم محسوب مي‌شود. درحالي که کارگاه‌هاي توليد چرم يکي پس از ديگري با ورشکستي توليدکنندگانشان تعطيل مي‌شوند که در سال 90، صنعت چرم کشور بيش از 200 ميليون دلار صادرات داشته است. با اين اوصاف، صنعتي که در گذشته هم مي‌توانست به رونق همدان کمک کند و هم براي مردم اشتغال‌‎زايي داشته باشد، اکنون با افزايش خام فروشي پوست، چيزي جز ضرر و زيان عايد همداني‌ها نمي کند.

مسئولان، بي‌توجه به صنعت چرم!

بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری چرم در سال ۹۰، اکنون به کمتر از ۳۰ میلیون دلار در سال جاری کاهش يافته است. همين گزارش حکايت از رکود شديد صنعت چرم در کشور دارد. نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي با تاييد موارد فوق، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: چه در گذشته که ذبح دام‌ها به صورت سنتي انجام مي‌گرفت و چه اکنون که به صورت صنعتي صورت مي‌گيرد، پوست‌ها جمع‌‌آوري مي‌شوند و به کارخانه‎‌هاي توليد چرم انتقال مي‌يابد که نتيجه آن توليد چرم‌هاي مرغوب مي‌شود.»

حسن بهرام‌نيا با اشاره به اينکه اکنون اغلب کارخانه‌هاي توليد چرم همدان تعطيل شده‌اند، مي‌افزايد:« مشکلات مالي و نبود حمايت‌هاي دولتي، از جمله اصلي‌ترين دلايل رکود صنعت چرم در استان همدان محسوب مي‌شود. به طوري اغلب شاغلان اين بخش بعد از مدتي فعاليت، به اجبار بايد اعلام ورشکستگي کنند و کارگاهايشان را ببنند.»

 وي ادامه مي‌دهد:« صنعتي که مي‌توانست علاوه بر ارز آوري براي کشور به سادگي براي مردم سراسر همدان اشتغال‌زايي کند و منجر به رونق استان شود، اکنون رو به افول است. علاوه بر اين با تعطيل شدن کارخانه‌هاي فرآوري پوست و توليد چرم، بايد شاهد اين باشيم که پوست‌هاي توليد شده در همدان به صورت خام، به کشورهاي ديگري از جمله ترکيه فروخته شود و همان توليداتمان با قيمتي گزاف دوباره به خودمان فروخته شود. معضلي که با کمي توجه مسئولان مي‌تواند به فرصت بزرگ تبديل شود.»

صاحبان صنايع چرم همچنان در تقلا

در شرايطي که هيچ چتر حمايتي بر سر صاحبان صنايع توليدکننده چرم در کشور باز نشده است، همداني‌ها باز هم نااميد نشده و با کمک صنفشان، دست به برگزاري نمايشگاه‌هاي توليد کيف و کفش چرم مي‌زنند. رئیس اتحادیه تولید کیف و کفش همدان در اين خصوص به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« علي رغم تمام مشکلاتي که بر سر توليد مصنوعات چرم در همدان سايه انداخته است اما خوشبختانه با همان تعداد اندک کارگاه‌هاي فعالي که در استان داريم، نمايشگاه‌هاي متعددي در سطح کشور برگزار کرديم که نتيجه آن فروش تمام محصولاتمان بود.»

احمد گازرانی با اشاره به اينکه در حال حاضر يکي از مهمترين مشکلات اين بخش، نداشتن نقدينگي مالي است، مي‌افزايد:« اغلب کارگاه‌هاي توليد کيف و کفش چرم در استان، با کمبود شيديد منابع مالي مواجه‌اند. متاسفانه تسهيلاتي که بانک‌ها در اختيارمان قرار مي‌دهند تنها به خريد تجهيزات اختصاص دارد و مشکل اصلي ما يعني تامين مواد اوليه را مرتفع نمي‌کند.»

وي با اشاره به اينکه حضور دلالان صنعت چرم نيز يکي از مشکلاتي است که صنايع خرد استان بايد با آنها دست و پنجه نرم‌کنند، ادامه مي‌دهد:« نمي‌توانيم دلالان را حذف کنيم، پس براي رفع مشکلاتي که آنها ايجاد مي‌کنند، اتاق اصناف همدان بايد آنها را زير چتر خود قرار دهد. از اين طريق علاوه بر اين که مي‌توانيم از فعاليت‌هاي غيرقانوني آنها جلوگيري کنيم، دلالان به صورت رسمي شناخته مي‌شوند و با پرداخت ماليات مي‌توانند کمک بزرگي به استان کنند.»

به توجه به گفته‌هاي کارشناسان هنوز نور اميدي براي احياي صنعت چرم استان همدان وجود دارد و شاغلان اين بخش نيز همچنان در تکاپوي توليد مصنوعات چرمي هستند. اما رونق دوباره اين صنعت تنها به تصميم مسئولان بستگي دارد تا علاوه بر احياي کارخانه توليد چرم، باري ديگر صادرات اين محصول افزايش يابد.  

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار