کد خبر: 840424
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
حذف سي‌ان‌ان، نيويورك تايمز، لس‌آنجلس تايمز و پوليتيكو از نشست بدون دوربين‌هاي كاخ سفيد
رسانه‌هاي بزرگ امريکا که در کشيدن تيغ سانسور بر وقايع جهان نقش کليدي داشته‌اند حالا خود گرفتار سانسور شده‌اند.
رسانه‌هاي بزرگ امريکا که در کشيدن تيغ سانسور بر وقايع جهان نقش کليدي داشته‌اند حالا خود گرفتار سانسور شده‌اند. كاخ سفيد در اقدامي كه در تاريخ اين كشور بي‌سابقه است از  اهرم تحريم براي خاموش كردن صداي رسانه‌هاي منتقد استفاده كرد و مانع ورود جمعي از رسانه‌ها مانند «سي‌ان‌ان» و «نيويورك تايمز» به نشست خبري شد و نشان داد جنگ بين ترامپ و رسانه‌ها بسيار بيش از آنچه پيش‌بيني مي‌شد به مراحل حساس خود رسيده است. تعدادي از مقامات امريكا، اين اقدام ترامپ را نقض آزادي مطبوعات و سرآغاز ديكتاتوري اعلام كردند.

به گزارش «جوان»، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا كه هر روز با اقدامات غيرمنتظره خود جنجال‌هاي تازه‌اي به پا مي‌كند، اين بار راه تقابل با رسانه‌ها را انتخاب كرده است. در يكي از نادرترين و بي‌سابقه‌ترين اتفاقات تاريخ امريكا، سخنگوي كاخ سفيد روز جمعه نشست خبري خود را در غيبت تعدادي از مهم‌ترين رسانه‌هاي منتقد دولت ترامپ برگزار كرد. شبكه سي‌ان‌ان گزارش داد كه دفتر رسانه‌اي كاخ سفيد طبق فهرستي كه آماده كرده است، به برخي خبرنگاران اجازه حضور در اين نشست را داد و سازمان‌هاي رسانه‌اي بزرگ مانند سي‌ان‌ان، نيويورك‌تايمز، لس‌آنجلس تايمز و پوليتيكو را از اين نشست منع كرد. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، قرار بود طبق برنامه كاري كاخ سفيد، شان اسپايسر، سخنگوي آن، روز جمعه «بدون دوربين‌ها» نشست روزانه برگزار كند. گمان مي‌رفت كه تمامي خبرنگاراني كه در كاخ سفيد فعاليت مي‌كنند، در اين نشست حضور داشته باشند اما كاخ سفيد در اين بين گزينشي كار كرد و مانع ورود برخي رسانه‌ها به نشست خبري شد. شبكه‌هايي كه منع شده بودند به اين اقدام كاخ سفيد اعتراض كردند و نيويورك‌تايمز آن را «بي‌سابقه» خواند. نيويورك تايمز از زمان ورود ترامپ به كاخ سفيد روزي نبوده كه دولت وي را آماج حملات خود قرار ندهد و به همين خاطر بيشترين حملات ترامپ نيز متوجه اين رسانه معتبر امريكايي بوده و الان از پوشش خبري دولت نيز محروم شده است.

نيويورك تايمز اخيراً در گزارشي با انتقاد از روحيه توهين‌آميز ترامپ اعلام كرد كه ترامپ امريكا را منزوي مي‌كند. ترامپ در كمپين‌هاي تبليغاتي مدعي شده بود در صورت پيروزي در انتخابات دفتر نيويورك تايمز را مي‌بندد. اين ابررسانه‌هاي امريكايي براي چندين دهه از حاكمان بلامنازع فضاي سياسي اين كشور به شمار مي‌رفتند و حتي با گزارش‌هاي ويژه خود تعدادي از سياستمداران اين كشور را از قدرت بركنار كرده‌اند اما اكنون با روي كار آمدن ترامپ فضا براي مانور آنها تنگ شده است.  به گفته بسياري از رسانه‌هاي غرب اين اقدام بي‌سابقه در ادامه حملات بي‌پرده دونالد ترامپ عليه رسانه‌هاي امريكايي و انتقاد صريح از آنها صورت مي‌گيرد. ترامپ بارها رسانه‌ها را به دروغگويي و فريب افكار عمومي متهم و آنها را به مجازات و تنبيه تهديد كرد. ترامپ حتي پا را فراتر گذاشت و گفت كه به خاطر انتشار اخبار دروغين در رسانه‌ها، بيشتر از شبكه «توئيتر» براي رساندن پيام خود استفاده مي‌كند.  درحالي كه رسانه‌هاي امريكا در بهت و حيرت رفتارهاي نسنجيده دونالد ترامپ و دولت وي به سر مي‌برند، ترامپ روز شنبه در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «رسانه‌هايي كه خبر دروغين مي‌دهند، مي‌دانند حقيقت را نمي‌گويند كه اين يك خطر بزرگ براي كشور است، «نيويورك تايمز» ناكام به يك «جوك» مي‌ماند، سي ان ان هم ناراحت است.» اختلاف ترامپ با اين غول‌هاي رسانه‌اي پس از آن رخ داد كه اين رسانه‌ها گزارش‌هايي را درباره روابط تيم ترامپ با روسيه و تماس‌هاي تلفني اين افراد با روس‌ها منتشر كردند.
  
انتقاد رسانه‌هاي ممنوع شده
اقدام كاخ سفيد سبب واكنش رسانه‌هاي منتقد شده است. يكي از تندترين انتقادها را جيك تپر، خبرنگار سي‌ان‌ان متوجه كاخ سفيد كرد كه اظهار داشت، دولت ترامپ كه «گاه در بيان حقايق مشكل دارد» گام بعدي را «در تلاش براي پرهيز از پاسخگويي برداشته است.» سي ان ان ديروز دربيانيه‌اي اعلام كرد: «رفتار كاخِ سفيد ترامپ غيرقابل قبول است.» سي ان ان در اين بيانيه افزود: «ظاهراً زماني كه شما حقايقي كه آنها دوست ندارند گزارش مي‌كنيد، اينگونه دست به انتقامجويي مي‌زنند، اما با وجود اين ما به گزارش‌هاي خود ادامه خواهيم داد.» شان اسپايسر در دفاع از اين اقدام، عنوان كرد كه دولت به اندازه كافي به رسانه‌ها دسترسي داده است.  
 
سرآغاز ديكتاتوري ترامپ
حملات ترامپ به رسانه‌ها موجي از واكنش‌ها را در بين مقامات اين كشور در پي داشته است. به نوشته روزنامه الرياض، «بن رود» يكي از مشاوران باراك اوباما، رئيس‌جمهور سابق امريكا ديروز در سخناني گفت كه انتقادهاي ترامپ از رسانه‌ها مانند هديه‌اي به نظام‌هاي سلطه است و اين موضوع سبب مي‌شود در تلاش‌هاي امريكا براي حمايت از آزادي رسانه‌ها در جهان ترديد شود. به گزارش روزنامه اليوم السابع، جان مك كين، عضو جمهوريخواه مجلس سناي امريكا هم كه منتقد سياست‌هاي ترامپ است، در برابر حمله‌هاي ترامپ به رسانه‌ها از آزادي رسانه‌ها دفاع كرد. او هشدار داد كه سركوب آزادي‌ها در رسانه‌ها راهي است كه هر ديكتاتوري با آن دوران خود را آغاز مي‌كند. به گفته مك كين، نظام جهاني پس از جنگ جهاني دوم بر پايه‌هايي استوار شده كه يكي از آنها آزادي مطبوعات است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار