کد خبر: 840345
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
منوريل قم به خاطر کارشناسي نشدن، بعد از صرف ۲۰۰ میلیارد تومان هزينه وشش سال وقت به ايستگاه تعطيلي رسيد
نبود مطالعه وبي توجهي به تمامي جوانب كاردراجراي برخي پروژه در كشورموجب شده تا پس ازمدتي وصرف هزينه هاي بالا سرانجام ادامه كارمتوقف شود، كه به عنوان نمونه مي توان از ايجاد پروژه منوريل دربرخي ازاستانهاي كشورازجمله تهران وقم نام برد كه درحال حاضر نيمه كاره به حال خود رها شده اند . درحالي كه اين پروژه درتهران درهمان مراحل اوليه به تعطيلي كشيده شد ،اما اين موضوع درقم ادامه دار شد، به طوري كه درحال حاضراستفاده ازاين وسيله نقليه كه مراحل پاياني را مي گذراند، باتوجه به هزينه هاي بالاي تامين برق موردنياز براي حركت ،سرمایش و گرمایش ادامه استفاده ازاين وسيله نقليه را درهاله اي ازابهام قرارداده است.
محمدرضا سوري
توقف 6 ساله منوريل قم در ايستگاه ماندن و رفتن

آلودگي هوا وترافيك سنگين در كلان شهرهاي كشور درسالهاي اخير موجب شده تا مسئولان براي حل اين مشكل به فكر توسعه حمل ونقل عمومي بيفتند كه دراين ميان مزايايي ،همچون نداشتن آلودگي ومسافر گيري بالا، موجب شد ايجاد شبكه مترو وپس از آن منوريل دردستور كار قراربگيرد.

با وجود تمامي فشارهاي دولت قبل براي ايجاد اولين خط منوريل در تهران، اما درنهايت اين طرح تنها تا ساخت پايه هاي آن درميدان صادقيه پيش رفت و مخالفت كارشناسان وبرخي مسئولان موجب شد تا پس از مدتي پايه هاي آن نيز برداشته شود.درحالي ايجاد اين طرح درتهران بادلايل محكم كارشناسان رد شد دولت نهم تصميم گرفت تا اين روياي خودرا درقم به عنوان اولين استان كشور اجرايي كند .

عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر قم دراين خصوص مي گويد:«بر اساس مطالعات طرح جامع حمل ونقل اين شهر درسال 85 كه در جلسه شوراي عالي ترافيک به تصويب رسيده بود، درابتدا ساخت دو خط A و B مترو براي قم پيش‌بيني شد.»محمدرضا باقرپناهی مي افزايد:«اما هشتاد و يکمين جلسه اين شورا بنا به پيشنهاد شهردار قم و برخي از مسئولان آن زمان اين استان، تصميم برآن گرفته شد تامونوريل جايگزين خط B قطار شهري قم شود.»

وي ادامه مي دهد:«از آنجا كه ساخت منوریل قم بدون کار کارشناسی ، مطالعات مفهومی و فرایند قانونی شروع شد لذا ازآن موقوع با ايجاد اين طرح مخالف بودم .»

كلنگ زني وآغاز ساخت منوريل

درحالي كه برخي كارشناسان و اعضاي شوراي شهر قم درآن زمان بابيان دلايلي مخالفت خودرا با اجراي اين طرح اعلام كردند، با اين وجود مرداد ماه سال 88 بود كه كلنگ احداث مونوريل در بستر رودخانه قمرود زده شده وقرارشد اين طرح ظرف مدت 36 ماه وبا اعتباري بالغ بر 19 ميليارد تومان ساخته وبه بهره برداري برسد.

شهردار سابق قم دراين خصوص به "جوان " مي گويد:«براي اين سيستم حمل و نقلي ريلي قطاري در ابعاد 6/ 5 در9/ 2 در52 متر داراي 4 واگن و ظرفيت 800 نفر پيش‌بيني شده بود تا زوار و مسافران توسط پله‌هاي برقي به ارتفاع 5/5 متر به آن منتقل شوند، همچنين مدت زمان توقف آن در هر ايستگاه 20 ثانيه باشد.»

محمد دلبري مي افزايد:«براي فاز نخست طرح مونوریل قم ، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، مطهر و ایستگاه مصلی در نظر گرفته شده است.»

سرانجام درحالي كه قطعه یک فاز نخست، چهار ایستگاه آن از پارک سوار شمالی تا میدان مطهری ، مراحل نهایی خودرا طی می کرد و کار بتون ریزی و احداث ۲۵۵ ستون مونوریل قم به اتمام رسیده بود در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) به مشکل جدي برخورد کرد ادامه ساخت اين پروژه متوقف شد .

قول شهردار جديد قم براي افتتاح منوريل

بارفتن دلبري از شهرداري قم اينبار نوبت به جانشين وي رسيد تا در يكي از نشست هاي خبريش در سال گذشته اعلام كند: «با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته نیمه دوم سال آینده پروژه منوریل تکمیل خواهد شد و نوروز ۹۶ مردم قم می‌توانند از مونوریل استفاده کنند.»

علیرضا قاری قرآن با اشاره به ورود دو واگن منوریل به شهر قم و تست واگن‌ها افزود : «با توجه به تکمیل ستونهای بخش زیادی از پروژه، دو واگنی که به شهر قم وارد شده روی ریل‌ها تست شده است.» وي ادامه داد:« مسیر منوریل در حال حاضر حد فاصل دپو در ابتدای اتوبان کاشان به سمت میدان مطهری در فاصله ۴. ۷ کیلومتری در حال تکمیل است.»به گفته اين مدير، تحویل واگن‌های دیگر منوریل نیز در حال انجام است، و قراراست ‌۱۸ واگن مورد نیاز دیگر نيز به آن افزوده شود.

ايرادات مختلف دليل اصلي توقف پروژه

درحالي كه مردم قم براي افتتاح اين قطار هوايي لحظه شماري مي كردند اما برخي ايرادات وارده ، ادامه اين طرح رادرهاله اي ازابهام قرارداده است. گرفتن نماي ديد حرم حضرت معصومه(ع)، اختصاصی بودن سوزن توقف ، تخليه سخت مسافران درصورت به وجود آمدن شرایط بحرانی مانند آتش‌سوزی ، هزينه هاي بالاي تامين برق موردنياز براي حركت ،سرمایش و گرمایش مورد نياز ازجمله عواملي بود كه موجب شد تا بيشتر مسئولان با ادامه روند ساخت منوريل مخالفت كنند.

نماينده قم درشوراي عالي استان‌ها درخصوص دلايل مخالفتش با اجراي اين طرح مي گويد:« زماني كه ساخت اين پروژه مطرح شد از مخالفان اين طرح بودم چرا كه هيچگونه مطالعاتي دراين خصوص نشده بود وفقط از روي لجبازي قرار شد اين طرح اجرايي شود.»

باقرپناهی مي افزايد:«42درصد مونوریل‌های جهان در پارک‌ها و باغ‌ها و باغ‌وحش‌ها، پارک‌های هوشمند و مراکز تفریحی استفاده می‌شود وتنها 35 درصد آن برای انتقال مسافران از فرودگاه به شهر، یا جابه‌جایی مسافران در مراکز خرید استفاده مي شود.»

وي ادامه مي دهد:«از آنجا كه بروز سرما تاثير منفي برترمزهاي مونو ريل دارد ودرصورت آتش سوزي ويا بروز هرگونه حادثه اي جان مسافران به مخاطره خواهد افتاد وازهمه مهمتراينكه منوریل به لخاظ پدافني یک هجدهم مترو ایمنی دارد لذا توقف اين پروژه از تمامي جهات به نفع است.»

به گفته اين عضو شوراي شهر قم ،ازآنجا كه منوريل تعرض آشکاری به سيماي حرم مطهرحضرت معصومه(ع) دارد لذا اين دلايل موجب شد تا پاي سازمان بازرسی كل كشور ودادستان قم به بررسي و توقف اين پروژه كه تاكنون ۲۰۰ میلیارد تومان داشته وبراي تكميل آن بالغ بر هزار میلیارد تومان نيز بايداعتبار تخصيص داه شود كشيده شود. لذا اين مشكلات سبب شده تا ادامه ساخت وافتتاح منوريل قم درهاله اي ازابهام قرار بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار