کد خبر: 840304
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
در صورت تعلل مسئولان البرز، پل سرحدآباد كرج به سرنوشت فرو ريخته‌ها دچار مي‌شود
پل يا تقاطع غيرهمسطح سرحدآباد فرديس که به نام شهيد کلانتري نامگذاري شده، 20 سال پيش بر روي خط آهن تهران- کرج - تبريز ساخته و به بهره برداري رسيد، اما استفاده از مصالح غيراستاندارد و بي کيفيت، رعايت نکردن اصول فني و عدم نگهداري مناسب، اين پل را دچار انقضاي پيش از موعد کرده است.حالا اين پل اين روزها به قدري دچار فرسودگي، تزلزل و ناپايداري شده که هر آن ممکن است کل يا بخشي از آن فروبريزد و فاجعه غيرقابل جبراني را رقم بزند.عمر مفيد اين پل به پايان رسيده و اگر مسئولان و نهادهاي ذيربط در اسرع وقت چاره اي براي آن نيانديشند، بطور قطع شاهد اتفاق هاي ناگوار و چه بسا جبران ناپذيري خواهيم بود.
ولي ابراهيمي

پل سرحدآباد که دو دهه پيش بر روي خط آهن تهران- کرج - تبريز ساخته شد به دليل استفاده از مصالح غيراستاندارد و بي کيفيت، رعايت نکردن اصول فني و عدم نگهداري مناسب، اين دچار انقضاي پيش از موعد شده است .اين درحالي است که نامه نگاري و پيگيري هاي مستمر ساکنان محدوده سرحدآباد فرديس و اطلاع رساني مداوم و مصرانه آنان به مسئولان ارشد استان البرز و شهرستان فرديس و حتي آگاه سازي برخي مديران و کارشناسان وزارت راه و شهرسازي، تاکنون به نتيجه اي نرسيده است.

همه مسوولان و دست اندرکاران استان البرز و فرديس و وزارت راه و شهرسازي از شرايط به شدت نامناسب اين پل با خبر هستند و با وجود اينکه از نزديک آن را مورد بازديد قرار داده يا عکسهاي واضحي از روند رو به نابودي اين پل را مشاهده کرده اند، اما همچنان بي تفاوت مانده اند، گويا قرار است اين پل نيز به سرنوشت حوادث مشابه اي نظير ساختمان پلاسکو دچار شود.

يکي از افراد بومي سرحدآباد که به گفته خودش از وقتي که هيچ ساختماني در فرديس و حتي جاده ملارد ساخته نشده بود در اين منطقه زندگي مي کند، گفت:" اين پل از همان ابتداي ساخت دچار مشکل بود".

تورج خاکي فيروز افزود: "در جريان ساخت پل سرحدآباد بسياري از کارشناسان هشدار مي دادند که اين پل با توجه به مصالح نامرغوب از ميلگرد با قطر پايين گرفته تا بي کيفيتي بتن بکار رفته و عدم رعايت اصول فني، به زودي دچار مشکل خواهد شد که اينگونه هم شد".

وي با يادآوري اينکه اين پل توسط وزارت راه و شهرسازي ساخته شده است، گفت: "پيمانکار اين وزارتخانه به هيچ وجه به هشدارها و تذکرها و حتي اعتراض ها، توجهي نکرد و رفتار او همچون بساز و بفروش ها بود، تا جايي که شاهد بوده ام بتن ريزي برخي پايه هاي اين پل با استفاده از چراغ قوه در شب تاريک صورت مي گرفت".

وي افزود: "اين پل در همان چند سال اول بخاطر نفوذ آب در بتن و يخ زدگي در فصل سرما، ترک ها، پوکيدگي و فرسودگي در قسمت هاي مختلف از جمله در برخي پايه و ستونهاي آن پديدار شد، به نحوي که اکنون هنگام عبور از روي پل، لرزش آن احساس مي شود."

خاکي فيروز افزود: "برغم همه اين نقص ها، اين پل در نهايت به شهرداري کرج تحويل شد، اما تاسف بار اين است که در سالها و بخصوص ماههاي اخير هيچ يک از مسوولان به اعتراض و نارضايتي ساکنان سرحدآباد که با تهيه و امضاي تومار، نامه نگاري و حتي به صورت حضوري خواستار رسيدگي و رفع اين مشکل شده اند، توجهي نمي کنند".

پل بايد تخريب و از نو ساخته شود

اکثر قريب به اتفاق مسوولان و کارشناساني که پل سرحدآباد را از نزديک مورد بازديد و بررسي قرار داده اند، معتقدند نقايص و استهلاک سازه هاي اين پل در حدي است که قابل ترميم و بازسازي نيست و بايد بطور کامل تخريب شده و از نو ساخته شود.

خاکي فيروز با اشاره به اينکه مشاوران شرکت رهاب نيز پس از بررسي، بر از نو ساختن اين پل صحه گذاشته اند، ادامه داد: "با پيگيري هاي صورت گرفته برخي مسئولان از جمله آقاي اکبريان نماينده مردم کرج در مجلس شوراي اسلامي و دکتر صديق عضو شوراي شهر کرج نيز پس از بازديد از خرابي هاي اين پل، براي رفع اين مشکل قول مساعد دادند ".

وي گفت: "اکنون پرونده قطوري از عريضه ها و نامه ها تشکيل شده است و با وجود اينکه اين پل توسط وزارت راه و شهرسازي ساخته شده اما شهردار کرج در نامه اي براي رسيدگي به وضع اسفناک اين پل اعلام آمادگي کرده است. حتي شنيده شده که يکي از مسئولان ساخت و نگهداري پل هاي غيرهمسطح در شهرداري کرج، از اختصاص اعتبار به اين پل در بودجه سال آينده خبر داده است، هرچند مشخص نيست که اين امر محقق خواهد شد يا نه."

خاکي فيروز تاکيد کرد:" با توجه به حساسيت ها و خطرات ناشي از اين پل در حال تخريب، نامه نگاري و عکسهاي بسياري براي بيشتر مسوولان از جمله معاون هماهنگي امور عمراني استاندار البرز، فرماندار فرديس، شورا و شهرداري کرج، وزارت راه و شهرسازي و ... ارسال شده است، بنابراين اگر حادثه اي رخ دهد و خداي ناکرده اين پل فرو بريزد، هيچ يک از مسوولان نمي توانند ادعا کنند که از اين مشکل بي اطلاع بوده اند".

اکنون عکسها و مستندات فراواني از خطر فروريختن پل سرحدآباد فرديس به عنوان يک واقعيت در دست است که احتمال وقوع فاجعه اي ناگوار را براي همگان، بخصوص مسوولان ذيربط ملموس و آشکار ساخته است.

حتي تصور فرو ريختن اين پل، هنگامي که دهها خودرو از روي آن در حال عبور هستند، آنقدر هولناک و وحشتناک است که ناخودآگاه لرزه بر اندام انسان مي اندازد..

مسير اتصال شمال به جنوب

پل سرحدآباد به عنوان مسير اتصال شمال به جنوب و محل عبور حجم زيادي از خودروهاي سبک و سنگين است که برروي خط راه آهن تهران - تبريز ساخته شده و اين خط آهن مرز جغرافيايي بين شهرستانهاي کرج و فرديس به شمار مي رود، به عبارت ديگر نيمي از اين پل در کرج و نيم ديگر در فرديس واقع است.

البته طرح ملي ريل گذاري براي افزايش دو خط راه آهن به چهار خط نيز در محدوده سرحدآباد در دست اجرا است که مشکلات فراواني را براي ساکنان واحدهاي مسکوني واقع در حاشيه دو طرف اين خط آهن ايجاد کرده و موجب اعتراض آنان شده است.

با اين ريل گذاري و چهار خطه شدن اين مسير، حريم و فاصله قانوني واحدهاي مسکوني نسبت به خط آهن که بايد 17متر باشد از بين رفته و اين امر علاوه بر ايجاد مزاحمت، زمينه بروز خطرهاي احتمالي براي خانواده هاي ساکن در حاشيه خط آهن را افزايش داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار