کد خبر: 840301
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کمبود فضاي سبز در سردسيرترين استان کشور
آنان که به اردبيل سفر کرده باشند خوب مي دانند مهم نيست در چه فصلي پاي به اين خطه ايران گذاشته اند، بلکه حتما بايد با خود لباس گرم برداشته باشند. اين لباس گرم براي نيمه دوم فصل بهار و تابستان و نيمه اول پاييز است. يعني 6 ماه هوا خنک و 6 ماه بارش برف و باران و سوز وسرما. با اينکه اين آب و هوا براي مسافران و گردشگران به نوبه خود بسيار لذت بخش است اما موجب شده تا کارهاي عمراني اکثرا زمين بماند و اردبيل با کمبود فضای سبز و طراوت کم‌دوام آن مواجه شود. هر چند سالهاست مسئولان از مطالعه و تحقیق برای بهبود اين وضعيت وعده داده اند اما هنوز در عمل کاري صورت نگرفته و جزو دغدغه هاي اردبيلي ها به شمار مي آيد.
محمدرضا هاديلو

اگر بخواهيم بگوييم اردبيلي ها چند ماه از سال را مي توانند به کارهاي عمران شهري و فضاسازي هاي عمومي اختصاص بدهند فقط به 3 ماه خرداد، تير و مرداد مي توانيم اشاره کنيم.

زيرا قبل و بعد از اين ماه ها حتما شهرهاي اين استان دچار سرما و بارش هاي گوناگون هستند. عواملي که به خاطر غير پيش بيني بودنشان، اجازه هر گونه برنامه ريزي درستي را از مسئولان شهري مي گيرد.

اردبيل 9 ماه در پاييز

الان که شمارش معکوس براي فرا رسيدن سال نو و آغاز فصل بهار شروع شده است در اکثر نقاط اردبيل برفي به ارتفاع يک متر بر زمين نشسته و سرما چند روزيست که مدارس را به تعطيلي کشانده. اين برف و سرما حداقل تا 2 ماه آينده مهمان اردبيلي خواهد بود اما بعد از آن هم خيلي نمي توان به آرامش آسمان اعتماد کرد.

در اردبیل دغدغه چندین ساله شهروندان است. موضوعی که مسئولان سال‌ها است از مطالعه و تحقیق برای بهبود آن وعده می‌دهند.

اکثر پارک‌هاي اردبيل هميشه انباشته از چمن‌های خاکستری و بوته‌های بی‌برگ و گل هايي که در کنار درختان خشکیده منتظر گرماي بهار خوابيده اند به چشم مي خورد. در طول معابر و خیابان‌ها درختان خشکیده که در مقابل تندبادها برخی قامت خم کرده‌اند ردیف شده‌اند. رنگ جداول و چراغانی ها نیز کم سو تر از آن است که بتواند نشاطی به منظره شهری ببخشد.

شايد به جرات بتوان گفت، اين نه تصوير امروز که تابلويي است که اردبيلي ها بيش از 9 ماه از سال شاهد آن هستند.

هر چند مسئولان شهري سالهاست که وعده داده اند با استفاده از تجربيات کشورهاي سردسير به اصلاح و تغییر آاين وضعيت خواهند پرداخت اما در عمل فضای سبز گرفتار بهانه‌های کمبود مالی و طرح‌های مطالعاتی شده است.

به عقیده کارشناسان و خود شهروندان اردبیلی فضاي سبز اين نقطه از ايران متناسب با اقلیم منطقه نیست و حتي در ميزان آن هم نمي توان به اعداد و ارقام قابل دفاع رسيد.

هر چند طي سال جاري ۲۰ هکتار به فضای سبز شهر اردبیل اضافه شده و شهرداری این اقدام بسيار قابل توجه عنوان کرده است،اما باید توجه داشت که فضای سبز شهر اردبیل کمتر از میانگین کشوری است.

هم اکنون سرانه فضای سبز شهری در اردبیل ۷.۵ مترمربع است و این در حالی است که در کشور میانگین سرانه ۹ مترمربع و در استانداردهاي تعريف شده اين میانگین ۱۵ مترمربع اعلام می‌شود.

به تعبیری در مقایسه با شهرهای مشابه نیز اردبیل به لحاظ فضای سبز کم برخوردار است. موضوعی که مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان به آن تأکید مي کند.

سال سرسبزي در پيش است

چند ساليست که اردبيل هم به ليست شهرهاي آلوده کشور اضافه شده است. هوايي که تا همين دهه هاي اخير به عنوان مطبوع ترين هواي کل شهرهاي جهان مطرح بود.

اما حالا کمبود فضای سبز نشاط و طراوت زندگی شهری را تحت تاثير قرار داده است به يکی از دلایل تشدید آلودگی هوا در اردبیل تبدیل شده است.

"اردبیل با کمبود فضای سبز مواجه است و همین معضل عواقبی دارد که ایجاب می‌کند توسعه فضای سبز در اولویت باشد."

اينها بخشي از حرفهاي محمد خداپرست مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل است که در گفتگو با مهر و با اشاره به اينکه عمده آلودگی هوای اردبیل از ریز گردهای داخلی است که توسعه فضای سبز می‌تواند آن را تعدیل کند، مي گويد: "هر چند آلودگی هوا در اردبیل به مانند برخی استان‌ها وضعیت بحرانی ندارد اما نباید از وضعیت فعلی غفلت کرد."

البته با توجه به گزارشات موجود بیشترین کمبود فضای سبز در اطراف شهر اردبیل، سکونتگاه‌های غیررسمی و شهرک‌های تازه تأسیس به ویژه شهرک‌های مهر مشاهده می‌شود.

با اين حال به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اردبیل از سال‌های گذشته مطالعه کاشت گونه‌های بومی متناسب با اقلیم شهر اردبیل آغاز شده و در نظر دارند کاشت درختان سوزنی‌برگ و دائم سبز را در اردبیل آغاز کنند.

بهروز محبی با بيان اينکه بنده قبول دارم که فضای سبز اردبیل به ویژه در زمستان مطلوب نیست و سبزینگی دیده نمی‌شود، به هزینه کرد ۷ میلیارد تومانی برای حفظ، نگه‌داری و توسعه فضای سبز شهری اردبیل اشاره کرده و مي گويد: "سال آینده تغییرات محسوسی در فضای سبز شهری اردبیل مشاهده خواهد شد."

مسئله اي که همه مسافران و گردشگران، و از آن مهمتر، شهروندان اردبيلي در انتظار عملي شدن آن هشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار