کد خبر: 839687
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۵
مؤسسه بين‌المللي پژوهش‌هاي صلح استكهلم، در تازه‌ترين گزارش خود از افزايش ۸۶ درصدي صادرات تسليحاتي به خاورميانه سخن گفته است. امريكا همچنان صادركننده‌‌ شماره يك اسلحه در جهان محسوب مي‌شود و عربستان رشد 212 درصدي را تجربه كرده است.
به گزارش دويچه وله، مؤسسه بين‌المللي پژوهش‌هاي صلح استكهلم روز دوشنبه تازه‌ترين گزارش خود در باره معاملات تسليحات در جهان را منتشر كرد. حجم معاملات تسليحاتي در پنج سال گذشته ۴ / ۸ درصد در مقايسه با بازه زماني ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رشد كرده است. طبق اين گزارش امريكا همچنان صادركننده‌ شماره يك تسليحات در جهان به شمار مي‌رود. به گفته اود فلوران، مدير مؤسسه سيپري امريكا دست‌كم به ۱۰۰ كشور در جهان اسلحه صادر مي‌كند و ۳۳ درصد از بازار جهاني اسلحه را در دست دارد. نيمي از مجموع صادرات جهاني تسليحات امريكا به خاورميانه است. سامانه موشكي كروز از جمله محصولات تسليحاتي امريكاست كه خريداران زيادي دارد. گزارش مؤسسه سيپري حاكي از آن است كه ميزان صادرات تسليحات به خاورميانه طي پنج سال گذشته ۸۶ درصد افزايش يافته و در حال حاضر ۳۰ درصد از معاملات تسليحاتي در جهان به خاورميانه اختصاص دارد. طبق گزارش اين مؤسسه بزرگ‌ترين واردكننده تسليحات در جهان كشور هند است كه در جمع قدرت‌هاي اتمي در جهان قرار دارد. عربستان سعودي با رشدي ۲۱۲ درصدي در پنج سال اخير در مقايسه با دوره‌ ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱، دومين خريدار بزرگ تسليحات در جهان محسوب مي‌شود. امارات متحده‌ عربي نيز در رتبه سوم فهرست بزرگ‌ترين واردكنندگان اسلحه جاي دارد.

اين در حالي است كه به نوشته گاردين، ايران با توجه به تحريم‌هاي وضع‌شده در ارتباط با خريد تجهيزات نظامي تنها ۲/۱ درصد از كل واردات تسليحات به خاورميانه را به خود اختصاص داده و مهم‌ترين خريد تسليحاتي‌اش از سال ۲۰۰۷ ميلادي تا كنون سامانه روسي اس ۳۰۰ بوده است. كشور چين پس از امريكا و روسيه در رتبه سوم صادركنندگان بزرگ تسليحات در جهان قرار دارد. صادرات تسليحاتي چين در پنج سال گذشته ۷۴ درصد افزايش يافته و اين كشور ۲/۶ درصد از بازار جهاني را در اختيار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار