کد خبر: 839485
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
مسئولان امريكايي اعلام كردند، «عمر عبدالرحمن» كه از وي به عنوان «پدر تروريسم افراط‌گرايانه» ياد مي‌شود در سن 78 سالگي و در زنداني در ايالت كاروليناي شمالي درگذشت.
به گزارش شبكه اسكاي نيوز عربي، زندگي عمر عبدالرحمن روز شنبه در زندان پايان يافت. او  سال‌ها به عنوان پير و مراد جريان‌هاي تروريستي شناخته شده و يكي از اولين رهبران ديني بود كه از مبارزات مسلحانه دفاع كرد و به نوعي پايه‌گذار اقدامات افراط گرايانه مسلحانه با انگيزه ديني و مذهبي بود.
فتواها و سخنراني‌هاي عمر عبدالرحمن مصري الاصل كه نابينا بود و در سال‌هاي متمادي بر صندلي چرخدار مي‌نشست، در دهه 90 قرن گذشته منجر به ايجاد يك سلسله گروه‌هاي مسلح افراط‌گرا عليه دولت مصر شد كه دست به ترور دهها تن در مصر و خارج آن زدند. او همچنين تاريخي طولاني در دشمني و مخالفت با دولت‌هاي مختلف اين كشور داشت.  او در زمان جمال عبدالناصر، رئيس‌جمهور اسبق مصر به مدت هشت ماه در زندان بود و بعد از ترور انور سادات در سال 1981 نيز به مدت سه سال زنداني شد كه در نهايت از دست داشتن در ترور سادات تبرئه و آزاد شد.  عمر عبدالرحمن كه مدتي در عربستان سعودي نيز درس دين مي‌داد، پس از تنگ شدن عرصه بر او در مصر راهي سودان شد و در تمام اين دوران خانه و محل سكونت وي محفلي براي افراط گراياني بود كه استفاده از سلاح براي رسيدن به خواسته‌هاي خود را به راحتي توجيه مي‌كردند.  آنگونه كه دولت امريكا اعلام كرده عمر عبدالرحمن از ديابت و بيماري شريان كرونري رنج مي‌برده و بعد از تحمل 10 سال از حبس ابد خود در ايالت كاروليناي شمالي، روز جمعه در زندان فدرال اين ايالت درگذشت.

عمر عبدالرحمن در سال 1990 و در حالي كه نام او در فهرست افراد مرتبط با تروريسم وزارت خارجه امريكا بود توانست ويزاي ورود به ايالات متحده را بگيرد و يك‌سال بعد از آن نيز توانست با دريافت گرين‌كارت اقامت كامل امريكا را نيز به دست بياورد.  عمر عبدالرحمن در امريكا نيز توانسته بود افراط گرايان را به دور خود جمع كند و حضور او در امريكا همزمان شد با ترور چند تن از شخصيت‌هاي مخالف افراط گرايي در امريكا و خاورميانه. پيروان او در خاورميانه نيز همچنان به خطبه‌ها و سخنانش به عنوان راه گشاي خود براي انجام اقدامات افراط گرايانه استفاده مي‌كردند.
 
دولت ايالات متحده در سال 1992 گرين كارت عمر عبدالرحمن را باطل كرد و پس از انفجار يك كاميون بمب‌گذاري شده در مقابل مركز تجارت جهاني در 1993 امريكايي‌ها دريافتند كه آنها نيز از انديشه‌هاي افراط گرايانه دور نيستند و بعد از گذشت چهار ماه از اين حادثه او را بازداشت كردند و همراه با چند تن از پيروانش در 1995 به اتهام دست داشتن در انفجار مقابل ساختمان تجارت جهاني و چند مورد ترور و نيز داشتن برنامه براي انفجار در مقابل دفتر سازمان ملل و برخي ديگر از ساختمان‌هاي حساس در امريكا متهم شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار