کد خبر: 839405
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
هسته‌ای «بهانه»، قدرت بازدارندگی ایران «نشانه» است
«موضوع اصلي، توانايي هسته‌اي ايران يا قابليت موشكي اين كشور نيست بلكه جلوگيري از تقويت اقتصاد ايران در زمان اجراي برجام است» اين بخشي از گزارش پايگاه امريكايي نيوزمكس است كه در آن با اشاره به موقعيت كنوني جمهوري اسلامي ايران در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي بهبود وضعيت اقتصادي كشورمان را عاملي كه منافع امريكا را به خطر مي‌اندازد، معرفي مي‌كند.
محمد اسماعيلي
«موضوع اصلي، توانايي هسته‌اي ايران يا قابليت موشكي اين كشور نيست بلكه جلوگيري از تقويت اقتصاد ايران در زمان اجراي برجام است» اين بخشي از گزارش پايگاه امريكايي نيوزمكس است كه در آن با اشاره به موقعيت كنوني جمهوري اسلامي ايران در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي بهبود وضعيت اقتصادي كشورمان را عاملي كه منافع امريكا را به خطر مي‌اندازد، معرفي مي‌كند.
نيوز مكس (newsmax) به لزوم مقابله دولت ترامپ با پيشرفت اقتصادي ايران اشاره و با تأكيد بر اينكه« آنچه در واقع امريكا را تهديد مي‌كند، تقويت اقتصاد ايران است نه برنامه هسته‌اي» مي‌نويسد‌: «موضوع اصلي، توانايي هسته‌اي ايران يا قابليت موشكي اين كشور نيست بلكه جلوگيري از تقويت اقتصاد ايران در زمان اجراي برجام است.»
اين رسانه امريكايي مانند بسياري از مقامات غربي معتقد است، دستاوردهاي برجام براي كشورهاي غربي بسيار مثبت بوده و پاره كردن آن به نفع امريكايي‌ها نبوده و مي‌تواند موقعيت مناسب كنوني را دچار اضمحلال كند: «لغو برجام به عنوان توافقي بين‌المللي، بسيار مشكل است.»
نيوزمكس همچنين از يكسو به دولت ترامپ پيشنهاد كرده، منافع اقتصادي ايران در زمان تعليق تحريم‌ها را محدود سازد و از سوي ديگر نبايد تهديدات اخير دولت ترامپ عليه كشورمان را موضوع جدي به شمار آورد چراكه امريكايي‌ها توان چنين اقدامي را نخواهند داشت: «لفاظي‌هاي مقامات دولت ترامپ به ويژه وزير دفاع وي عليه ايران براي انجام اقدام عملي نيست بلكه هدف از آن تغيير محاسبات مسئولان ايراني و تحت كنترل نگه داشتن اين كشور است.
 آزمايش‌هاي موشكي ايران، در عين حالي كه مخالفتي با برجام ندارد بر محاسبات بين‌المللي درباره قدرت اين كشور تأثيرگذار است.»
جنگ اقتصادي كه نيوزمكس به آن اشاره مي‌كند همان مسئله‌اي است كه رهبر معظم انقلا ب اسلامي نيز در ديدار با مردم آذربايجان شرقي به آن اشاره مي‌كنند و از لزوم توجه كارگزاران و مسئولان براي تجهيز كشور در جنگ اقتصادي با نظام سلطه سخن به ميان مي‌آورند.
ايشان در اين ديدار جنگ واقعي غرب عليه كشورمان را جنگ اقتصادي توصيف و بيان مي‌فرمايند: «جنگ واقعي جنگ اقتصادي است، جنگ واقعي تحريم است، جنگ واقعي گرفتن عرصه‌هاي كار و فعاليت و فناوري در داخل كشور است، اين جنگ واقعي است. ما را به جنگ نظامي متوجه مي‌كنند تا از اين جنگ غفلت كنيم، جنگ واقعي جنگ فرهنگي است. اين‌‌‌‌‌همه تلويزيون‌هاي گوناگون و شبكه‌هاي مختلف اينترنتي مشغول كارند براي اينكه دل و ذهن جوان ما را از دين و مقدسات و عفت و حيا و مانند اينها دور كنند، دارند جدي تلاش مي‌كنند، پول‌ها خرج مي‌كنند براي اين كار! جنگ واقعي اين است.»
ايشان طي چند ماه اخير بارها از مسئولان كشور خواسته‌اند تا در مواجهه با جنگ اقتصادي كه بخشي از آن در قالب تحريم و فشارهاي بين‌المللي صورت مي‌گيرد اقدامات مؤثري را صورت دهند كه از جمله آن اقدامات نگاه به ظرفيت‌ها و توان داخلي كشور در عرصه‌هاي مختلف است.
معظم‌له در يكي از سخنراني‌هاي خود در خرداد 95 مي‌فرمايند: «واقعاً مسئله‌ اقتصاد يك مسئله‌ اصلي در كشور ما است؛ نه [فقط] امروز كه خب بنده پنج شش سال است كه مرتباً روي مسئله‌ اقتصاد تكيه مي‌كنم. من پنج شش سال‌قبل از اين، در صحبت اول سال - عيد- گفتم ما داريم تهديد مي‌شويم از دو ناحيه و يكي - كه شايد هم مهم‌تر بود- از ناحيه‌ اقتصاد است. واقعش هم همين است؛ آن‌وقت هنوز تحريم‌ها نبود و اعمال نشده بود. دشمن اقتصاد را به‌عنوان يك حربه‌اي عليه ما به‌كار گرفته، ما هم شايد يك‌خرده ناشي‌گري كرديم و نشان داديم كه از اين حربه خيلي مي‌ترسيم و ناراحتيم، [لذا] او بيشتر تشجيع شده و راه خودش را پيدا كرده است.»
اما در همه ايامي كه رهبري از دشمني‌هاي غرب سخن به ميان آورده‌اند، بوده‌اند جماعتي كه دشمني غرب عليه جامعه ايراني را پايان‌يافته تلقي كرده و از ضرورت تغيير رويكردهاي جمهوري اسلامي ايران در مواجهه با امريكايي‌ها سخن به ميان آورده‌اند.
اين جماعت آنگونه كه رهبرمعظم انقلاب اسلامي نيز اشاره مي‌كنند بارها نسبت به باورها و تفكرات معظم‌له نيز انتقاد داشته‌اند و اين گلايه‌ها را به گوش ايشان هم رسانده‌اند چراكه رهبران اين جريان با توجه به دشمني‌هاي ادامه‌دار نظام سلطه عليه كشورمان معتقدند، امريكا حداقل در طول سه سال اخير تغيير رويه داده و ايران را به عنوان يك دشمن تلقي نمي‌كند!
رهبرمعظم انقلاب اسلامي نيز در يكي از سخنراني‌ها به رويكرد اين جريان اشاره مي‌كنند و از انتقادات آنها نسبت به خود سخن به ميان مي‌آورند: «حالا آقايان امريكايي‌ها كه با مسئولان ما دور هم مي‌نشينند، از حقير گله مي‌كنند كه چرا اين‌قدر به ما بدبين است، خب من خوش‌بين باشم؟ با اين وضعيتي كه شماها داريد، مي‌شود به شماها خوش‌بين بود؟ همين چند روز اخير، يكي از اين حضرات راجع به تحريم‌هاي ايران كه صحبت شده، در يك برنامه‌اي كه در تلويزيون ما هم پخش شد، اعلان مي‌كند كه تا وقتي‌كه جمهوري اسلامي ايران طرف‌دار «مقاومت» در منطقه است و به مقاومت در منطقه كمك مي‌كند، تحريم‌ها معلوم نيست درست تكان بخورد؛ ببينيد!»
   هسته‌اي بهانه است
نيوزمكس اين رسانه امريكايي همچنين در ادامه تحليل خود تأكيد مي‌كند كه امريكايي‌ها به عمد پرونده هسته‌اي كشورمان را برجسته كرده‌اند تا به واسطه آن قدرت روزافزون ايران را تضعيف و از الگو شدن ايران در سطح منطقه جلوگيري كنند و به واسطه چنين رفتاري منافع حداكثري خود در منطقه غرب آسيا را تأمين كنند.
اين رسانه در بخش ديگري از تحليل خود مي‌نويسد: «توافق هسته‌اي ايران، بخشي از استراتژي امريكا براي ايجاد توازن قوا در منطقه بوده است اما با ضعيف‌تر شدن عربستان و قدرت گرفتن روزافزون ايران، حفظ چنين توازني دشوار خواهد بود.»
اين دقيقاً همان مسئله‌اي است كه رهبري نيز بارها به آن اشاره كرده‌اند و از دولتمردان خواسته‌اند تا با واقع‌بيني رفتارها و تحركات امريكايي‌ها را رصد و از افتادن در مسيري كه دلخواه امريكايي‌هاست پرهيز كنند.
امريكايي‌ها در تمام دوران مذاكرات هسته‌اي تلاش كردند تا با گره زدن پرونده هسته‌اي به ساير مؤلفه‌هاي قدرت جمهوري اسلامي ايران مانند بحث موشك‌ها، رفتار ايران در عرصه‌هاي مختلف را در «يك نظام از‌پيش‌تعيين‌شده» استانداردسازي و به صورت مصداقي مؤلفه‌هاي قدرت را از دست كشورمان خارج كنند، به همين دليل است كه مذاكره‌كنندگان امريكايي تلاش كردند با گنجاندن بحث موشك‌ها در قطعنامه 2231 مانع از تست موشك‌هاي آزمايشي شوند و از سوي ديگر حضور مستشاران ايراني در سوريه و عراق را نيز با موانع جدي روبه‌رو كنند.
گره‌زدن بحث هسته‌اي به ساير مؤلفه‌هاي قدرت‌بخشي ايران بارها و بارها توسط رهبري به عنوان يك آسيب جدي براي امنيت و استقلال كشور مطرح شد، به طوري كه ايشان در يكي از سخنراني‌هاي خود مي‌فرمايند: «مسئله‌ هسته‌اي بهانه بود، حتي مسئله‌ موشك‌ها - اين قضيه‌ موشك‌ها كه راه انداخته‌اند، «موشك، موشك» كه البته هيچ فايده‌اي هم ندارد و هيچ غلطي هم نمي‌توانند بكنند- بهانه است؛ مسئله‌ حقوق بشر، مسائل گوناگون ديگر، همه بهانه است، مسئله، عدم تبعيت است.»
تبعيت نكردن جمهوري اسلامي ايران از خواسته‌هاي غربي‌ها و به ويژه امريكايي‌ها مسئله‌اي است كه بارها حين و بعد از مذاكرات هسته‌اي توسط ايشان مورد اشاره قرار گرفته است و امروز بعد از نقض‌هاي مكرر برجام مي‌توان به وضوح دريافت كه چنانچه بحث توان موشكي كشورمان به عنوان يك عامل بازدارنده به برجام گره مي‌خورد، امروز جامعه وضعيت صنعت موشك‌سازي را چيزي شبيه برجام و صنعت هسته‌اي مي‌ديد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
1
0
خدا کنه دولت حالا دیگه حقیقت رو فهمیده باشه ودل از رابطه با آمریکا بکنه و فعالیتهای اقتصادی خودش رو شروع کنه.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
1
0
دورود بر رهبر معظم انقلاب "که درک سیاسی و اقتصادی ایشان از اوضاع ایران وگذر دنیا "از تفکرات تمامی افراد
مدعی درکشورمان بیشتر ست "اکثر
افراد مسئول کشورمان فقط مدارک شان را یدک می کشند "تا داشتن تخصص لازم در دیدگاه های مناسب و مثبت برای رفع مشگلات کشور درداخل و امور بین الملل باشد"و به گوشزد های مثبت رهبری توجه لازم را ندارند"براسب مراد غرب گرای خودسوار" و با این تفکرات کشور و مردم را به سوی ناکجا ابادسوق
می دهند.بایدتاسف خورد"چرا؟ اکثر افرادی که در قوه مجریه و نمایندگی در مجلس قرارگرفته اند "دلسوز کشور نبوده "مصالح فردی را جهت حفظ مقام خود"در اندیشه دارند "و تصمیم گیری های انان درجهت سربلندی کشور و مردم
نمی باشد"و انچه بیشتربه چشم دیده می شود "لفاظی های شعار گونه بوده
"تا رفع مشگلات اساسی کشور در نظر
انان.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
1
0
رهبر انقلاب به خال زدند، مشغولیت ذهنی مسئولین دلسوز به تهدید خارجی و فراموشی مشکلات داخلی و ایجاد فرصت به انگلو-صهیونها برای ضربه به نظام از درون و این فسادی که گریبانگیر کشور شده است که هر روز مشکلات را تلنبار و بتدریج آنرا به مشکل امنیتی تبدیل میکند.

ای کاش سپاه به عنوان پاسدار انقلاب بر روی چنین موضوعات و مشکلاتی که در حال تبدیل به تهدید امنیتی است، فعالیت نماید و مرکر اطلاعات و آمار سپاه فعالانه مشکلات کشور را رصد کند مثلا" برای مشکل ترافیک و آلودگی هوا که چنین شهرها را مختل نموده و بهانه کمبود وسایل نقلیه و اتوبوس است، شرکت اتوبوس سازی ایجاد و اتوبوس به شهرداریها تحویل نماید و مشکلات انباسته کشور را به دستگاههایی که در یک دور باطل فقط از خود رفع مسئولیت میکنند و بجای حل مشکلات فقط تقصیر را به گردن یکدیگر می اندازند را واگذار نکند که سپاه با توجه به اعتماد عمومی و محبوبیت روزافزون، توان گشودن گره های کور مدیریتی را که در دور باطل سیاست و منفعت که به کشور ضربه میزند را دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
1
0
صهیونیست ها با بدست اوردن ثروت جهانی اکنون در اداره کل دنیا دخالت می کنند . همه خائنین در همه کشور ها با بدست اوردن ثروت از هر راهی اکثرا در خدمت صهسونیست ها هستند . اشراف همه دنیا هر روز با حیله های گوناگون هم اقدام به جمع اوردی مال بیشتر می کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار