کد خبر: 838871
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
شهرستان بندري چابهار از سود و رونق اقتصادي منطقه آزاد بي بهره مانده است
طي دهه هاي اخير منطقه آزاد تجاري و صنعتي چابهار از لحاظ اقتصادي به منطقه اي استراتژيک در کشور تبديل شده و به دليل موقعيت جغرافيايي و ارتباط با کشورهاي مختلف توانسته نقش موثري در اقتصاد بين الملل و تجارت جهاني ايفا کند. بااين وجود ساکنان اين شهرستان بندري از اين همه پتانسيل و ظرفيت هايي چون دريا، منطقه آزاد و ادارت کل بنادرو شيلات که گردش مالي بسياري دارد، بي نصيب مانده اند و از حيث بهره مندي از امکانات رفاهي و معيشتي در دسته محروم ها جا گرفته اند.
مريم احمدي

بيکاري و محروميت در نقطه طلايي کريدور تجارت جهاني!

سالهاست نام منطقه آزاد بر پيشاني شهرستان بندري چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در سواحل دریای عمان حک شده و به دليل موقعيت جغرافيايي اش توانسته در نقطه طلايي کريدور تجارت جهاني جا بگيرد. وجود ظرفیتهایي چون دریا، منطقه آزاد و ادارات کل بنادر و شیلات به عنوان صنايعي پر سود دراين منطقه سبب شده چابهار نه تنها براي استانهاي مختلف کشور بلکه براي کشورهاي ديگر هم به منبع سوداقتصادي تبديل شود. با اين همه شواهد و آمار حاکی از آن است که مزیتها و پتانسيل هاي اين بندر که برخی از آنها می تواند به تنهایی اشتغالزایی و توسعه اقتصادی یک استان را به همراه داشته باشد نتوانسته برای رفع معضل بیکاری در این شهرستان کارساز باشد!

منطقه ازاد و اين نرخ بيکاري؟!

در حالي که طبق اعلام کارشناسان ظرفیت توسعه بخش شیلات چابهار، هزار برابر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در این زمینه بیشتر است و به دليل وجود جاذبه هايي چون کوه هاي مينياتوري ظرفیت توسعه گردشگری اش صدها برابر کشورهاي گردشگرپذير همسايه از جمله ترکيه است و مي تواند براحتی از این ظرفیت‌ها در کنار ظرفیت کشاورزی برای اشتغالزایی و رفع مشکل بیکاری استفاده کرد.

طبق گزارشات شهرستان چابهار بيش از يک سوم جمعيت 80هزار نفري شهرستان چابهار فاقد شغل ودرآمد هستند. اين درحالي است که اکثر واحدهای تولیدی شهرستان چابهار به دلیل عدم مدیریت مناسب و مشکلات نقدینگی و بدهی به بانک ها تعطیل شده و يا در شرف تعطيلي قرار گرفته اند و معضل بيکاري و عدم اشتغالزايي در چابهار موضوعي است که در دستور کار دولت ها قرار گرفته اما به رغم پررنگ شدن نقش اقتصادي و استراتژيک بندر چابهار در طي چند دهه اخير، تا به امروز جز وعده هاي واهي و پروژه هاي نيمه کاره نتيجه اي نداشته است.

به عنوان نمونه احداث ده واحد پالایشگاه نفتی و 21 واحد پتروشیمی و یک مجتمع فولاد مجتمع های بزرگ پتروشیمی، فولاد و راه آهن از جمله پروژه هاي ملي بوده که در دو دولت قبل به منظور ايجاداشتغال در منطقه کليد خورد اما تا به امروز به به سامان نرسيده است.احداث پالايشگاه نفتي و يک واحد پتروشيمي از جمله پروژه هايي پررزرق و برقي بود که قرار بود تا پايان سال 97 به بهره برداري برسد و جمعيت جوان بيکار اين منطقه را جذب کند اما با سپري شدن عمر دو دولت هنوز در ابتداي راه است و با مشکل نداشتن مجوز هاي لازم دست و پنجه نرم مي کند .

از طرفي به دليل عدم حمايت هاي دولتي از صيادان بومي که صيد سنتي ابزيان اقيانوسي اصلي ترين منبع امرار معاششان است، رونق از اين صنعت هم رخت بسته و زندگي بومي ها را به بن بست رسانده است.

چابهاري ها محروم از امکانات اوليه

در حالي که منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار طي چند دهه اخير سبب رونق سرمایه‌گذاری در این منطقه شده و چابهار را به عنوان یک منطقه گردشگری، صنعتی و تجاری در جنوب‌شرق کشور مطرح کرده اما ساکنان اين شهرستان بندري از اين سود رساني هيچ بهره اي نبرده اند. تا انجا که حالا از ساده ترين امکانات زندگي از جمله اب شرب سالم، شبکه برق رساني استاندارد، مراکز بهداشتي و درماني ، فضاهاي اموزشي و تفريحگاه مناسب محرومند.

در حال حاضر کمبود آب آشاميدني سالم در مناطق شهرهاي ور وستايي چابهار يکي از مشکلات و معضلات ساکناناين شهرستان است . مشکلي که چندين سال است جيره بندي و ابرساني از طريق تانکر به عنوان تنها راه حل آن در دست اجرا بوده و انگار قرار نيتس بلاخره راهکاري براي ان پيدا شود. مدتهاست مناطق مختلف چابهار تنها چند ساعت شبانه روز اب دارند، هنوز 400 روستای این شهرستان از طریق تانکر آبرسانی می‌شودو مردم ناچارند از آب چشمه‌ها یا چاله‌هایی که در آن آب جمع شده برای مصارف شرب خود استفاده کنند. یعقوب جدگال، نماینده چابهار، نیک‌شهر و کنارک در مجلس با تاييد اين مشکل مي گويد : بحران کم‌آبی در روستاهای جنوب استان مشکلات بهداشتی زیادی برای مردم ایجاد کرده است، با اين حال متاسفانه طرح آبرسانی به 400 روستای شهرستان چابهار به دلیل کمبود اعتبار مدتی است که نیمه تمام رها شده است.

علاوه بر اين در حال حاضر در چابهار فقط یک بیمارستان وجود دارد که به گفته بلوچ عضو شورای شهر آن، این بیمارستان ظرفیت جانمایی 48 تخت و امکانات محدود به این ظرفیت را دارد، اما اکنون بیش از صد تخت در آن قرار گرفته است و از پنج شهرستان نظیر قصرقند، کنارک و سرباز و برخی شهرستان‌های هرمزگان نیز برای درمان به این بیمارستان مراجعه می‌شود! اين درحالي است که تاکنون شعبه بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان واقع در منطقه چابهار تا حدودي پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم منطقه بود اما حالا زمرمه هايي از تعطيلي اين دانشگاه به گوش مي رسد. خبري که در صورت تحقق مي تواند بر مشکلات بهداشتي و درماني مردم اين شهرستان بندري بيش از پيش بيفزايد.

علاوه بر اين کمبود فضاي اموزشي و مدرسه نيز از جمله ديگر مشکلاتي است که چابهاري را با ان روبرو هستند. تراکم جمعيت در مدارس، نبود مدرسه در برخي مناطق و روستاها و مدارس چند شيفته هم از معضلات چندين ساله ساکنان شهرستان چابهار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار