کد خبر: 838601
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
محمد رضا هاديلو
با اينکه قرمز بودن وضعيت آب در ايران براي همگام مشخص شده اما هنوز مسئولان فقط از مصوباتشان حرف مي زنند و کشاورزان هم منتظر اقدامي عملي در راستاي بهينه سازي سيستم آبياري از طرف مسئولان هستند.

با مروري بر مصوبات شوراي عالي آب مي بينيم در يکي از اين مصوبات تأکید شده که وزارت کشاورزی موظف است متناسب با اقلیم مناطق مختلف ایران الگوی کِشت ملی را تعیین کند. به عقيده کارشناسان با توجه به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، تعیین این الگو می تواند در مدیریت بهینه آب بسیار موثر باشد.

*4 ميليون هکتار اراضي منتظر آبياري نوين

بر اساس گزارش هاي موجود هم اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور مجهز به سیستم های نوین آبیاری شده اند. اين در حاليست که هنوز بيش از چهار میلیون هکتار از اراضی کشور منتظر تجهيز مانده اند.

در همين راستا ، استفاده بهینه از آب به عنوان يکي از اصلي ترين کارهاي وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تعريف و در دستور کار آنها قرار گرفته است که مي توان به همان رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتاري اراضی کشور اشاره کرد که تا به امروز به سیستم های نوین آبیاری تجهيز شده اند.

البته قرار است چهار میلیون هکتار از اراضی باقي مانده که به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز نشده اند هم بر اساس يک برنامه‌ریزی 10 ساله ، سالی ۴۰۰ هزار هکتارشان مجهز به سیستم های نوین آبیاری شود.

*احياي آبهاي زير زميني

بیش از نصف آب مصرفی کشور در بخش‌های مختلف از منابع آب زیرزمینی تهیه می‌شود که متأسفانه در سال‌های گذشته به طرز بی‌رویه‌ای از این منابع حیاتی آب برداشت شده و این مسأله کمیت و کیفت آب را در برخی از مناطق تحت تأثیر قرار داده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در طول برنامه ششم توسعه بتوان بخشی از این بیلان منفی آب های زیرزمینی را جبران کرد و این سفره‌ها را به حدی از تعادل و پایداری رساند. بر همین اساس نسبت به سال ۱۳۹۲ تخصیص بودجه به پروژه تعادل بخشی آب های زیرزمینی حدود هشت برابر رشد داشته و اعتبار تخصیص یافته به ساماندهی رودخانه های کشور که بیش از ۱۴۳ هزار کیلومتر هستند بیش از ۵ برابر رشد داشته است.

همچنين اعتبار سنجش رفتار سفره‌های آب زیرزمینی برای مدیریت بهتر مصرف آب در این بخش حدود شش برابر رشد داشته که مجموع این مسائل نشان از توجه ویژه دولت به بخش آب دارد اما باتوجه به‌اینکه ۸۵ درصد از بارندگی های کشور تنها در ۲۵ درصد از مساحت کشور اتفاق می افتد و بارندگی‌های اخیر کشور نیز خیلی نمی تواند برای رفع بحران آب موثر باشد، لذا باید گفت که این بحران محصول یک رویکرد یک شبه نیست و در توالی زمان اتفاق افتاده و برای حل صد درصد آن نیز نیاز به زمان و مدیریت جامع و به‌هم پیوسته است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار