کد خبر: 838573
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
ناهماهنگي مسئولان استان، بهره برداري از پل قدس را با تاخير مواجه کرده است
سال ۸۶ بود که احداث شش پل و یک زیرگذر در اردبیل به عنوان پروژه‌های مهار کننده ترافیکی در دستور کار قرار گرفت. در آن زمان تقاطع غیر هم‌سطح ایستگاه سرعین یا قدس به عنوان شاخص‌ترین پروژه مطرح شد که البته به دلیل زیبایی در طراحی به عنوان نماد و المانی از معماری شهر اردبیل ورد زبان‌ها شد.
سلیمه محمدی

پل قدس که دو طرف بزرگراه شهدا در تقاطع چهارراه باهنر(ایستگاه سرعین) را به هم وصل می‌کند، از حدود شش سال پیش زمزمه اجرایی شدن را داشت و حمید لطف‌اللهیان سال گذشته در چهارمین ماه از فعالیت خود در مسند شهرداری اردبیل قول اجرایی شدن بزرگ‌ترین پروژه عمران شهری را به شهروندان داد و دردهه مبارکه فجرسال94 پل قدس به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمران شهری،به دست شهردار اردبیل کلنگ‌زنی شد . با اين حال اما و اگرها و اختلاف نظرها هنوز ادامه دارد.

///

کلنگ‌زنی پل قدس زمانی انجام شد که شهرداری از فشارهای شدید مالی ابراز گله‌مندی می‌کرد پروژه‌ای که اعضای شورای شهر اردبیل در اولین بازدید خود با درگیری با عوامل شهرداری به مشکلات فنی، نبود بازه زمانی مشخص در تکمیل پروژه و عقب ماندن از برنامه پیش بینی شده انتقاد کردند که این انتقاد بعدها کمرنگ شد و اعضای شورای شهر ضرورتی برای انتقاد کردن ندیدند.

پل قدس که قرار بود در سه محور از ترافیک محدوده ایستگاه سرعین اردبیل بکاهد بعدها به بهانه عدم تخصیص وام به در بسته خورد ولی شهرداراردبیل در گفتگو با جوان گفت:«ازجمله پروژه‌های مهم و بزرگ شهرداری اردبیل، پروژه غیر همسطح پل قدس است که این پروژه امسال عملیات اجرایی آن شروع‌ شده و حدود 60 میلیارد تومان برای تکمیل آن برآورد اعتبارشده است که خوشبختانه با اقدامات انجام‌گرفته برای این پروژه، تا پایان امسال فاز اول و مهم این پل برای استفاده همشهریان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

حمید لطف‌اللهیان افزود: پروژه پل قدس با 60 میلیارد تومان سرمایه گذاری با همکاری شرکت آتیه شهر احداث می شود و پیمانکار معتبر انتخاب شده برای اجرای پروژه پل روگذر ایستگاه سرعین– میدان قدس از ظرفیت و توانایی مناسبی برخوردار است و با توجه به پیش بینی تغییر وضعیت رکود، یقین داریم که با تزریق مناسب اعتبار به این طرح، سرعت عمل اجرای پل قدس و بهره‌برداری به موقع از این طرح بزرگ عمرانی را شاهد خواهیم بود.

وی مدت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه "پل روگذر ایستگاه سرعین– میدان قدس" در دو فاز عملیاتی را دو سال بیان کرد و افزود: تاکنون مطالعات فراوانی بر روی طرح پل روگذر ایستگاه سرعین– میدان قدس انجام گرفته است و طبق تعهد پیمانکار پروژه، فاز اول پل قدس سال95 و فاز دوم نیز در سال 96 تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید و تاکنون 20 درصد کارانجام شده است امیدواریم تا پایان سال فاز اول به پایان برسد.

پیشرفت فیزیکی پروژه پل قدس قابل قبول نیست

پیشرفت فیزیکی 20درصدی پس از گذشت یک سوم از زمان قرارداد در پل قدس توجیه علمی ندارد و قابل قبول نیست به طوری که ضعف مدیریت پروژه در اجرای پل قدس مشهود است.

ناصر ناطق درآبادی اظهار کرد: قرارداد بین شهرداری و شرکت مجری پل قدس از همان ابتدا مشکل داشت که بنده از همان ابتدای ورود به قرارداد مخالفت خود را با نوع قرارداد اعلام کرده‌ام و معتقدم که ورود به پروژه با تسهیلات و وام بانکی اشتباه و ریسک بزرگی است.

وی تصریح کرد: شهرداری با وجود بحران مالی توانایی بازپرداخت مبلغ 12 میلیارد تومان وام بانکی را بعد از یک سال ندارد.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر اردبیل همچنین پرداخت نیمی از مبلغ قرارداد پروژه پل قدس را از طریق واگذاری املاک شهر به شرکت زیرمجموعه بانک شهر را به قیمت کارشناسی دادن نوعی امتیاز به شرکت مربوطه دانست و گفت: بنده با چنین قراردادی مخالف بوده‌ام و آن را به نفع شهر و شهروندان نمی‌دانم شهرداری در آینده‌ای نه چندان دور با چنین قراردادی با بحران و چالش مواجه می‌شود.

ناطق درآبادی شرایط نامساعد مالی شهرداری‌ها در شرایط کنونی را یادآور شده، افزود: با سپری شدن دوران تحریم‌ها امیدواریم تحرک در اقتصاد شهری را شاهد باشیم تا بتوانیم از محل منابع ایجاد شده برای شهرداری‌ها از تاثیر رفع تحریم‌ها، بیش از پیش پاسخگوی نیازهای عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی شهروندان عزیز باشیم.

پل «قدس» اردبیل در مهلت مقرر تکمیل نمی‌شود

به نظر می‌رسد که برخی از اعضای شورای شهر از احداث پل قدس راضی نیستند واعتراضات خود را بیان می‌کنند که آنها بر این نظر متفق هستند که این پروژه در مهلت مقرر تکمیل نمی‌شود ولی شهرداری تمام تلاش خود را می‌کند که در وقت مقرری که خود شهردار سال قبل اعلام کرد این پروژه را به اتمام برساند . با اين حال از پیشرفت کار اینچنین بر‌می‌آید که امسال در این یک ماه هم نتوانند فاز اول کاررا به پایان برسانند. رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر اردبیل در این مورد به جوان گفت:« بسیار دور از انتظار است که با توجه به مشکلات قراردادی، پروژه پل قدس اردبیل در مهلت مقرر تکمیل شود

علیرضا سلیمانی پروژه پل قدس اردبیل را بزرگ‌ترین پروژه عمرانی شهر دانست و تأکید کرد: این پروژه‌ها سال‌ها توسط اعضای شورای شهر بررسی شده و طرح نهایی آن آماده شد با وجود اینکه خود بنده موافق احداث پل بوده و احداث آن را یک ضرورت می‌دانم اما به قرارداد منعقده پل رأی مثبت ندادم.

وی تاکید کرد: این قرارداد ایرادات فنی و قانونی دارد و بنده که ۲۰ سال است در حوزه مدیریت پیمان فعالیت دارم در بدو طرح قرارداد نیز به ایرادات آن اشاره کردم این ایرادات باعث می‌شود پل در مهلت مقرر تکمیل نشود در حال حاضر نیز پروژه با تأخیر زمانی مواجه است.

رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر اردبیل بیان کرد: به نظر نمی‌رسد حتی بتوان تغییری در قرارداد ایجاد کرد چرا که مورد موافقت طرفین قرار نمی‌گیرد از سویی نمی‌توان نسبت به تغییر پیمانکار اقدام کرد هر چند برخی الزامات قانونی را می‌توان اعمال کرد اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به مشکلات قراردادی پروژه، پل قدس در مهلت مقرر به اتمام نرسد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر اردبیل گفت: بجای ایرادگیری نابجا باید از پروژه‌های در سطح ملی همچون پل قدس حمایت کرده و به سمتی حرکت کنیم تا در فصل کاری جدید این پروژه‌ها به سرعت عملیاتی و اجرایی شود.

سالار شاکر در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر اردبیل اظهار کرد: با دور شدن از اختلاف نظرها و سنگ اندازی‌ها باید تلاش کنیم تا آرامش و فضای خدمت صادقانه در مجموعه شهرداری فراهم آید و همواره در سنگر خدمت رسانی سعی کنیم تا براساس واقعیت ها مسایل و موضوعات مختلف را با مردم مطرح کنیم و هرگز به دنبال ایجاد فضای تخریبی و منفعت طلبانه در شورای شهر نبودیم بلکه در هر سنگری تلاش کردیم تا بی ادعا و در بین تلاش و جدیت تمام در سنگر خدمت به مردم حضور پیدا کنیم.

وی به برخی از انتقادات در مورد پل قدس و ضرورت تجهیز کارگاه این پروژه اشاره کرد و گفت: پروژه پل قدس یک پروژه ملی است که باید با نگاه ملی اجرایی شود وگرنه با انتقاد کردن و نادیده گرفتن واقعیت‌ها نمی توان مشکلی را برطرف کرد.

_________________________________________________________


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار