کد خبر: 836942
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
محمد رضا هاديلو
عدو شود سبب خير...

همين چند ماه پيش بود. زمانيکه بعد از بروز تنش هايي بين ترکيه و روسيه ، مسئولان روسي رفت اعلام کردند هيچ يک از شهروندانشان حق رفت و برگشت به شهرهاي ترکيه را ندارد. با اينکه اکثر سياستمدارن دنيا در حال تحليل و تجزيه اين اتفاق بودند، برخي از کشورها دست به کار شدند و فهميدند که بايد از اين فرصت نهايت استفاده را بکنند و با جذب گردشگران و توريست هاي روسي علاوه بر رونق بخشيدن به صنعت گردشگريشان ، درآمدزايي از اين عرصه را در برنامه خود قرار دهند.

حالا باز هم اتفاق جديدي افتاده و رييس جمهور جديد آمريکا علاوه بر اعلام ممنوعيت ورود اتباع 7 کشور دنيا به اين کشور، شرايطي را به وجود آورده که شهروندان بسياري از کشورهاي اروپايي و آسيايي هم تا مشخص شدن برنامه ها و سياست هاي اين مرد رواني، ترجيح مي دهند از مسافرت به آمريکا خودداري کنند. مسئله اي که باز هم مقامات برخي کشور ها را بر آن داشته تا از اين تهديد ها فرصتي سودمند براي خود بسازند.

روز گذشته خبرهايي منتشر شد مبني بر اينکه شرکت ها و مقامات جنوب شرق آسیا برای استفاده از موقعیت دستور جنجالی دونالد ترامپ در خصوص ممنوعیت سفر شهروندان ۷ کشور مسلمان به آمریکا اعلام کرده اند به دنبال همکاری های بیشتر در زمینه های گردشگی و آموزشی با این کشورها و مسلمانان منع شده از ورود به آمریکا هستند.

اين واکنش سريع مقامات جنوب شرق آسیا براي جذب توريست ها در حالي صورت مي گيرد که ايران با تمام توانمندي هايش مي تواند مقصد نخست گردشگران مسلمان باشد.

وجود منابع و نقاط گردشگري بکر طبيعي، اماکن تاريخي و از همه مهمتر وجود شهرهاي مذهبي و امامزاده هايي که در ايران وجود دارند جملگي جزو خواسته هاي اصلي گردشگران کشورهاي مسلمان به حساب مي آيد.

با نگاهي به سند چشم انداز گردشگری کشور ایران در افق 1404 مصوب مصوب شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري کشور در سال 1383 به خوبي مشخص مي شود که بعد از گذشت 13 سال چقدر از برنامه عقب مانده ايم و اين در حاليست که حدود 8 سال تا رسيدن به زمان موعود زمان باقيست.

در برخي بندهاي اين سند آمده " اهتمام به امر ميراث فرهنگي, تاريخي و طبيعي كشور وظيفه اي است همگاني و دولت به عنوان مسئول حاكميت و سياست گذار, مقدمات قانوني اجراي اين وظيفه را در عرصه هاي پژوهش, صيانت, احياء و معرفي بايد فراهم مي سازد." همچنين " ارائه ارزشهاي مستتر در ميراث فرهنگي كشور در سطح ملي و بين المللي براي ابقاء و ارتقاء هويت فرهنگي جامعه" . در چند بند ديگر نيز آمده "توسعه پايدار گردشگري با رعايت ارزش هاي فرهنگي جامعه, ظرفيتهاي ميراث فرهنگي و محيط زيست بمنظور تامين نيازهاي جامعه ايراني, تحكيم وحدت و وفاق ملي, افزايش تفاهم بين المللي و معرفي چهره ايران اسلامي"، " افزايش گردشگري داخلي و دست يابي به سهم مناسب از بازار جهاني گردشگري با تنوع بخشي به بازار گردشگري ايران و استفاده از همه ظرفيت ها با اولويت جذب گردشگران زيارتي, فرهنگي و طبيعي به منظور افزايش توليد ناخالص داخلي و توسعه اشتغال" و " اولويت دادن به توسعه مبادلات گردشگران با كشورهاي اسلامي و كشورهاي حوزه فرهنگ ايراني"

حال با اين تفاسير به خوبي مي توان متوجه شد که ايران بايد درصدد استفاده از هر فرصتي براي تحقق بخشيدن و رسيدن به اهداف فوق باشد و چه کسي بهتر از "دونالد ترامپ!".

به موجب دستور اجرایی روز جمعه ترامپ، به مدت 120 روز از ورود پناهجویان به این کشور ممانعت به عمل می آیند و ورود شهروندان 7 کشور از جمله ایران به این کشور به مدت 90 روز ممنوع خواهد بود.

قبل از اينکه مسئولان ايراني متوجه شوند چه فرصتي به وجود آمده، شرکت هواپیمایی ایرآسیا در مالزی، بزرگترین ایرلاین آسیایی اعلام کرد، 10 کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) می توانند از این موقعیت به نفع خود استفاده کنند.

آنها مي گويند: «اکنون که جهان در حال حرکت به سمت سیاست های انزوا گرایانه است، زمان ان است که آسه آن شروع به آسان تر کردن جذب گردشگران خارجی کند

البته بايد گفت، مالزی یکی از مقاصد محبوب گردشگری برای گردشگران خاورمیانه ای است و در سال 2016 پذیرای حدود 200 هزار گردشگر از کشورهایی نظیر امارات، عربستان، عراق و قطر بوده و همچنین یک مقصد مهم برای گردشگری سلامت و گردشگری حلال است و مواد غذایی و محصولات دیگر موجود در بازار این کشور عمدتا دارای برند حلال می باشند.

حال بايد نشست و ديد مقامات ايراني با اين همه پتانسيل در کشور چه برنامه اي براي جذب گردشگران مسلمان دارند. آيا اقدامي صورت مي گيرد يا اين فرصت هم مثل فرصت هاي قبلي خواهد سوخت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار