کد خبر: 834596
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
كنگره امريكا «قانون سفارت اورشليم» را در سال 1995 تصويب كرد كه بنابر آن، بيت المقدس به عنوان «پايتخت اسرائيل» به رسميت شناخته شد...
نعمان رحيمي
كنگره امريكا «قانون سفارت اورشليم» را در سال 1995 تصويب كرد كه بنابر آن، بيت المقدس به عنوان «پايتخت اسرائيل» به رسميت شناخته شد و بر انتقال سفارت امريكا از تل‌آويو به اين شهر تأكيد شده بود. اين قانون كنگره دولت امريكا را ملزم مي‌كرد انتقال سفارت را تا چهار سال بعد انجام دهد اما چه بيل كلينتون، رئيس‌جمهور وقت و چه دو رئيس‌جمهور بعد از وي از اجراي اين قانون سرباز مي‌زدند و با فرامين اجرايي شش ماهه مانع اجراي آن مي‌شدند. حالا دونالد ترامپ قصد اجراي روندي معكوس را دارد و همان‌طور كه در كارزار انتخاباتي وعده داده بود، مي‌خواهد اين قانون را اجرا و سفارت كشورش را به بيت‌المقدس منتقل كند. شون اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد، اعلام كرده كه كار انتقال در مراحل اوليه است و كالي آن كونوي، از مشاوران ارشد ترامپ، هم از عزم جزم ترامپ براي انجام اين كار گفته است. علاوه بر اين، راديو عبري از سفر يك هيئت امريكايي به بيت المقدس و بازديد از محل احتمالي احداث سفارت امريكا در آنجا خبر داده است.

از مجموع اين اخبار روشن مي‌شود كه دولت جديد امريكا به رهبري ترامپ قصد جدي براي انتقال سفارت به بيت المقدس دارد و همين نيز باعث تكاپوي محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني، شده است. او قبل از ورود ترامپ به كاخ سفيد با ارسال نامه‌اي به ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، در اين مورد از او تقاضاي كمك كرده بود و خواسته مانع وقوع اين اتفاق بشود چرا كه به گفته وي، «انتقال سفارت امريكا به بيت المقدس خط قرمزي براي فلسطينيان بوده و خطرناك است.» حالا كه عباس قصد ترامپ در اين موضوع را جدي ديده به ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن روي آورده و در ديدار با او بر سر مجموعه‌اي از اقدامات بازدارنده در مقابل اين اقدام ترامپ مذاكره كرده است. به نظر مي‌رسد كه عباس بعد از پوتين دل به جبهه عربي خوش كرده تا هم ملك عبدالله دوم در سفرهاي آتي خود به مسكو و واشنگتن كاري بكند و هم اينكه پادشاه اردن در اجلاس 29 مارس اتحاديه عرب در امان، پايتخت اردن، جبهه متحد عربي در برابر انتقال سفارت امريكا ايجاد كند. اين تكاپوي عباس در حالي انجام مي‌گيرد كه خبرهاي مطلوبي از واشنگتن به گوش نمي‌رسد و به نظر مي‌رسد كه جداي از قصد جدي ترامپ در انتقال سفارت، جرياني دركنگره براي انجام اين كار به راه افتاده و تد كروز به همراه ماركو روبيو و دين هلر سه سناتور جمهوريخواهي هستند كه با ارائه طرحي در مجلس سنا انتقال سفارت را تأييد كرده‌اند.

واهمه عباس از قصد ترامپ براي انتقال سفارت امريكا به بيت المقدس بسيار روشن است چرا كه او به خوبي مي‌داند اين كار به معناي شليك تير خلاص به پيمان اسلو و روند سازشي است كه از زمان انعقاد اين پيمان در 1993 تا كنون در جريان بوده است. بنابر پيمان اسلو، قرار بود مسئله سرنوشت بيت‌المقدس همانند ديگر موضوعات مثل تعيين مرز، بازگشت آوارگان فلسطيني و مسائل امنيتي در روند مذاكرات و در يك توافق نهايي حل و فصل بشود اما حالا امريكا با انتقال سفارت خود اين موضوع را يكجانبه و بدون توافقي با فلسطيني‌ها مشخص كرده است. ترامپ نه تنها به اين صورت مسئله‌اي را يك طرفه حل و فصل مي‌كند كه بايد با مذاكرات دو طرف به نتيجه مي‌رسيد، بلكه بيت المقدس را به عنوان پايتخت هميشگي و غيرقابل تقسيم رژيم صهيونيستي معرفي مي‌كند، نكته‌اي كه هدف اصلي و آرزوي صهيونيست‌ها بوده و آن سه سناتور هم در طرح خود به سنا تأييد كرده‌اند.

روشن است كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، بيشترين خشنودي را از اين تصميم ترامپ داشته باشد و به همين جهت است كه دستور احداث هزاران واحد مسكوني يهودي‌نشين در بخش شرقي بيت المقدس را داده تا زمينه را براي غصب كامل بيت المقدس فراهم كرده باشد. در مقابل، محمود عباس بايد بيشترين ناخوشايندي را داشته باشد، چرا كه با اين وضعيت ديگر امكان تشكيل دولت فلسطيني به پايتختي بيت‌ المقدس دست كم در بخش شرقي آن منتفي مي‌شود و آرزوي ياسر عرفات در زمان امضاي پيمان اسلو هم به گور خواهد رفت. او با اين وضعيت ديگر در برابر فلسطيني‌ها توجيهي براي ادامه روند به اصطلاح صلح يا در واقع سازش ندارد چرا كه آرزوي  بازگرداندن بيت المقدس به فلسطيني‌ها بر باد رفته و حالا مشخص مي‌شود كه امريكايي‌ها همان 22 سال قبل سهمي از بيت المقدس را براي فلسطيني‌ها در نظر نگرفته بودند. واقعيت اين است كه فرامين اجرايي سه رئيس‌جمهور پيشين امريكا تنها براي به تعويق انداختن كاري بود كه در نهايت قصد انجام آن را داشتند و حالا به دست ترامپ انجام مي‌شود. نابودي سازش آن قدر بديهي است كه حتي صاحب عريقات، دبير كل ساف، هم به آن اعتراف كرده و خود عباس هم به روزنامه فرانسوي فيگارو گفته كه با انتقال سفارت امريكا راه حل دو دولت مستقل نابود مي‌شود. اين به معناي پايان كار اسلو با تير خلاصي است كه ترامپ با انتقال سفارت به آن شليك مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار