کد خبر: 834171
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
درحالي كه خيابان‌هاي امريكا و بسياري از كشورهاي جهان شاهد تظاهرات ميليون‏ها معترض به سياست‌هاي رئيس‌جمهور تازه به ‏كرسي نشسته امريكا است...
درحالي كه خيابان‌هاي امريكا و بسياري از كشورهاي جهان شاهد تظاهرات ميليون‏ها معترض به سياست‌هاي رئيس‌جمهور تازه به ‏كرسي نشسته امريكا است، دونالد ترامپ بعد از پايان مراسم تحليف رسيده و نرسيده و روي صندلي دفترش در كاخ سفيد جا ‏خوش نكرده، مهم‌ترين قانون داخلي رئيس‌جمهور قبلي، يعني قانون گسترش بيمه‌هاي درماني را به حالت تعليق درآورد تا نشان ‏دهد كه اميدوار است.

يكي دو روز پيش از مراسم پرطمطراق تحليف دونالد ترامپ در واشنگتن يعني از روز پنج‌شنبه تظاهرات و تجمعات اعتراضي در ‏جاي جاي جهان گزارش شده است و هنوز هم ادامه دارد. روز شنبه هم معترضان به سياست‌هاي وي در 60 شهر جهان به خيابان‌ها ‏آمدند. در يكي از بزرگ‌ترين اين تجمعات هزاران زن امريكايي با تجمع در واشنگتن با تمركز بر مخالفت با اظهارات و رويه ‏زن‏ستيزانه دونالد ترامپ نشان دادند كه ترامپ در ميان نيمي از جمعيت امريكا كمترين محبوبيت را خواهد داشت و از اين ‏نظر در طول چهارسال آينده حضور خود در كاخ سفيد با چالش بزرگي دست و پنجه نرم خواهد كرد. گروه‌هاي چپ‌گرايي شامل سوسياليست‌هاي دموكرات امريكا و زنان نيويورك هم علاوه بر روز جمعه روز شنبه ‏نيز به ‏تظاهرات خود ادامه دادند، در سانفرانسيسكو نيز هزاران تن از معترضان شعارهاي ضدترامپ سر دادند و بر ليبراليسم ‏تأكيد ‏كردند. گروه‌هايي نظير «منبع عرب» و «مركز سازماندهي» و «انجمن ترقي چيني» و همچنين «آكادمي بريج» در اين ‏راهپيمايي ‏حضور داشتند و در نقاط ديگري از اين شهر دست به راهپيمايي اعتراضي عليه ترامپ زدند‎.  به غير از داخل كشور، در خارج امريكا هم صدها هزار تن از مردم در انگليس شنبه با تجمع در مركز لندن اعتراضات ‏گسترده ضد ترامپ برگزار كردند. ‏ به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه گاردين، گفته مي‌شود كه بسياري از شركت‌كنندگان در اين تجمع اعتراضي گسترده، علاوه بر ‏‏شهرهاي سراسر انگليس از برخي از شهرهاي امريكا از جمله مينه‌سوتا آمده‌اند. ‏

اين تظاهرات بخشي از كمپين جهاني ضد ترامپ است كه با عنوان اعتراضات زنان در همبستگي با تجمع زنان در امريكا برگزار ‏‏مي‌شود. هدف آنها دفاع از حقوق زنان است كه به نظر مي‌رسد تحت دولت جديد مورد تعدي قرار بگيرد. ‏ اعتراض آنها همچنين به نابرابري جنسيتي، تبعيض نژادي، ناديده گرفتن حق سقط جنين و رأي و پوشش‌هاي درماني براي همه ‏‏است كه از سوي ترامپ مطرح شده است. تظاهرات مشابهي هم در شهرهاي بلفاست، ادينبورو، لانكستر، ليدز، ليورپول، ‏‏منچستر، بريستول و شيپلي برگزار مي‌شود. ‏ همچنين صدها تن از معترضان به سخنان تبعيض‌آميز رئيس‌جمهور جديد امريكا درباره زنان، امروز در سئول تظاهرات كردند‎.  در همين حال خبرگزاري رويترز نيز گزارش داد كه هزاران تن از مردم استراليا و نيوزيلند روز شنبه دست به راهپيمايي عليه ‏دونالد ترامپ زدند و عدم رضايت خود را از روي كار آمدن وي اعلام كردند. در سيدني استراليا كه بزرگ‌ترين شهر اين كشور ‏محسوب مي‌شود 3هزار تن شامل زنان و مردان در هايدپارك و در مقابل كنسولگري امريكا در اين شهر تجمع كرده و دست به ‏راهپيمايي زدند‎. معترضان شعارهايي نظير «فمنيسم كارت برنده من است» و «همانند يك دختر بجنگيم» سر دادند. همچنين حدود 2هزار تن ديگر ‏نيز به صورت صلح آميز در چهار شهر در نيوزيلند دست به راهپيمايي زدند‎.
  
بازداشت و سركوب معترضان
بر اساس آمار اعلام شده تا اواخر روز جمعه در پي تظاهرات مخالفان با سياست‌هاي ترامپ بيش از ٢١٧ تن توسط پليس ‏بازداشت شدند و شش پليس ‏نيز زخمي شدند. ‏ ‎تنها در روز جمعه 95 ‏‎ ‎تن از معترضان ضد ترامپ در واشنگتن دستگير شدند. درگيري زماني رخ داد كه 400 تا 500 تن از ‏معترضان كه به سمت ‏پليس سنگ پرتاب مي‌كردند با نيروهاي ضدشورش درگير شده و مأموران در واكنش به آنها از گاز اشك ‏آور استفاده كردند. در ‏جريان اين درگيري دو مأمور پليس زخمي شدند‎.
  
امضاي حكم لغو قانون «اوباماكر» ‏
ترامپ در اولين روز از رياست‌جمهوري خود، حكم اجرايي لغو قانون خدمات درماني رئيس‌جمهور پيشين اين ‏كشور موسوم به ‏‏«اوباماكر» را امضا كرد‎‏؛ طرحي كه اوباما به رغم چالش‌ها و مناقشات فراوان آن را در كنگره زماني كه هنوز به دست ‏جمهوريخواهان نيفتاده بود، تصويب كرده بود و هميشه از اين نظر سيبل انتقادات جمهوريخواهان بود، البته زمينه‏چيني براي ‏لغو اين قانون از چندي پيش در كنگره‏ از زمان انتخاب ترامپ در قالب انتخابات ميان‌دوره‏اي كاملاً به راست چرخيد و به ‏دست جمهوريخواهان افتاد، آغاز شده بود. براساس اولين حكم اجرايي ترامپ، سازمان‌هاي فدرال را از وضع مقرراتي كه دامنه دسترسي اين قانوني را گسترش مي‌دهد، ‏منع مي‌كند و به آنها ‏دستور مي‌دهد اجراي مفادي را كه در قانون خدمات درماني مقرون به صرفه اوباما موسوم به اوباماكر، ‏هزينه‌هايي را به ‏ايالات يا افراد تحميل مي‌كند به تعويق بيندازد. برخي از اين مفاد شامل، جريمه‌ افرادي مي‌شود كه ‏هنوز بيمه نيستند‎.  اين حكم اجرايي، همچنين مي‌گويد كه سازمان‌هاي فدرال بايد به ايالات امريكا انعطاف بيشتري در اجراي برنامه‌هاي خدمات ‏‏درماني بدهد‎.  طبق گزارش آسوشيتدپرس، ممكن است چندين هفته يا چندين ماه طول بكشد تا تأثير كامل اين حكم لغو اوباماكر توسط ترامپ ‏مشخص ‏شود‎. 

براساس اين گزارش، اين حكم اجرايي، تأثير چندان زيادي براي سال 2017 ندارد زيرا قوانين دولتي براي سال جاري به ‏صورت ‏قراردادهايي كه با شركت‌هاي بيمه به امضا درآمده، گنجانده شده است‎.  چندي پيش سناتورهاي امريكا با 51 رأي مثبت در مقابل 48 رأي منفي، اولين گام به سوي لغو طرح خدمات درماني ‏‏رئيس‌جمهور فعلي امريكا موسوم به «اوباماكر» را برداشتند و به ديگر كميته‌هاي سنا دستور دادند كه پيش‌نويس لايحه لغو ‏‏اوباماكر را آغاز كنند‎.  پيش از آن نيز مجلس نمايندگان امريكا با 240 رأي موافق در مقابل 81 رأي مخالف به نفع لايحه‌اي رأي داد كه در نهايت به ‏لغو ‏اوباماكر منتهي مي‌شد‎.  گزارش‌ها حاكي از آن است كه طرح بيمه درماني اوباما به بيش از ۲۰ميليون امريكايي كه پيش از آن فاقد بيمه درماني بودند ‏‏كمك كرده است كه به خدمات درماني دسترسي داشته باشند‎.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار