کد خبر: 833744
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
طب سنتی با وجود قدمتی که در ایران دارد، نیازمندحمایت بیشتر مسئولان و توجه به فواید این علم پربار برای توسعه روزافزون آن است.
امروز به دلیل وجود عوارض طب مدرن و داروهای شیمیایی، بسیاری از افراد با وجود سابقه دیرینه این طب در ایران، برای درمان بیماری خود به سمت طب سنتی و گیاهی سوق پیدا کردند و به متخصصان این علم مراجعه می کنند.

با توجه به گرایش مردم به سمت طب سنتی افراد زیادی در این حرفه فعالیت و به بیماران داروهای گیاهی تجویز می کنند که مشخص نیست که این افراد متخصص، پژوهشگر و پزشک هستند یا جزو افراد سودجو و غیرمتخصصی هستند که برای کسب درآمد به سمت این حرفه گرایش پیدا کردند. 

پزشکان باید به سمت طب سنتی حرکت کنند!
محمود خدادوست مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی با بیان اینکه طبابت طب سنتی بر طبق قوانین کشور توسط پزشک باید صورت انجام شود، گفت: درصورت ادغام طب سنتی و یا طب مکمل در نظام سلامت و استفاده از ظرفیت آن باید جامعه پزشکی به این سمت حرکت کند.

مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون در نظام آموزش پزشکی کشور ما طب سنتی و یا طب های مکمل جزو برنامه های آموزشی و دروس رایج نبوده است، اظهار داشت: طبیعتا جامعه پزشکی که متولی امر سلامت و ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است این قابلیت ها و توانمندی های طب سنتی و یا برخی از طب های مکمل را نمی شناسند.

طب سنتی در دانشگاه ها باید تخصصی شود
وی با بیان اینکه شناسایی نشدن پتانسیل ها در استفاده از این ظرفیت ها تاثیر دارد، تصریح کرد: در طی چند دهه اخیر در خصوص تخصصی کردن طب سنتی در دانشگاه ها تلاش شده و در طول این 10 سال کارهای تحقیقاتی صورت گرفته و حتی محتوایات، مستندات و شواهد علمی نیز تولید شده است.

خدادوست با تاکید بر اینکه تلاش شده که در برنامه آموزشی پزشکی رایج و دارو سازی رایج 2 واحد درسی تعریف شود، افزود: آموزش به پزشکان باعث شناخت آنان نسبت به قابلیت های طب سنتی در طول دوران تحصیل می شود و حتی در برنامه بازآموزی برای فارغ التحصیلان علوم پزشکی آموزش های مداوم طب سنتی تعریف شده است.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قرار نیست ما در یک زمان کوتاه تمام جامعه پزشکی را به این سمت حرکت دهیم تا از این ظرفیت ها استفاده کنند، تصریح کرد: به طور طبیعی در بخشی از این برنامه، بزرگنمایی هایی از اثر بخشی های طب سنتی صورت می گیرد که همین کار باعث مقاومت جامعه پزشکی به پذیرش این قابلیت ها می شود.

ره صد ساله را نمی توان یک شبه طی کرد
وی با بیان اینکه ما یک دوران 150 ساله ای را که طب سنتی در آن انکار شده را پشت سر گذاشتیم، تاکید کرد: از ظرفیت های طب سنتی در این دوران استفاده نمی شد که البته نمی توان این راه 150 ساله را در یک مدت کوتاه طی کرد.

خدادوست با تاکید بر اینکه مردم به طب سنتی اعتقاد دارند، اظهار داشت: به گفته سازمان جهانی بهداشت، طب سنتی ریشه در فرهنگ و باور مردم دارد و مردم هم در دوران 150ساله نیز از این ظرفیت استفاده می کردند.

مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی با تاکید بر اینکه شخصی که باید طب سنتی را در امر درمان به بیمار تجویز و توصیه کند، در اصل پزشک است، بیان کرد: باید خیل عظیم جامعه پزشکی را به تدریج با مستندات و شواهدی که ثابت می شود و شنیدنی، دیدنی و اثربخشی خدمتی را که تایید می شود آشنا کنیم.

طب سنتی راهی برای درمان بیماران!
وی با بیان اینکه پزشکی دارای قابلیت های تایید شده طب سنتی است، تصریح کرد: این دسته از پزشکان قطعا نسبت به این امر مقاومت نمی کنند و از این ظرفیت برای سلامتی مردم استفاده می کنند.

خدادوست بیان کرد: امیدواریم که این بخش با آگاه سازی و توانمند سازی پزشکان و مسئولین نظام سلامت امکان پذیر شود و بتوانیم این دوران را خیلی سریع تر جبران کنیم.

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به نامه متخصصان طب سنتی به رئیس جمهور، اظهار داشت: این افراد بعد از فراغت از تحصیل تعهدات قانونی دارند و امکان فعالیت در بخش خصوصی را ندارند که عرصه ارائه خدمت این افراد خیلی فراهم نیست که البته در این بحث وزارت بهداشت اقداماتی انجام داده است. 

ارائه خدمات ارزان به مردم
وی با اشاره به بیان بحث بیمه خدمات طب سنتی توسط متخصصان اظهار داشت: مسئولان سعی در رواج خدمات طب سنتی در کشور دارند و اینگونه خدمات نیز باید به مردم ارزان ارائه شود.

به گفته مشاور وزیر بهداشت، راستای نهادینه کردن در نظام سلامت موضوعات بیمه، ویزیت و خدمات طب سنتی از موارد بسیار مهم است. 

خدادوست با بیان اینکه علی رغم تلاش ها و ارائه مستندات متعدد  چندین ساله، متاسفانه هنوز به نتیجه نرسیده ایم، تاکید کرد: موضوع بیمه یکی از مهترین بحث هایی بود که به عنوان چالش ها مطرح شده است.

مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه طب سنتی و آموزه های طب سنتی در آموزش پزشکی رایج حداقل به عنوان 2 واحد درسی اظافه شود که خوشبختانه امسال اتفاق افتاده و جزو کتب آموزشی پزشکان نیز است، اظهار داشت: درخواست ما این است که در سایر رشته های پزشکی حداقل یک واحد آشنایی با اصول و مباحث طب سنتی اضافه شود.

طب سنتی و طب رایج باید باهم تلفیق شود
مدیر کل دفتر طب سنتی، ایرانی-اسلامی با اشاره به اینکه تمامی مسئولان در نظام سلامت طب سنتی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند، تصریح کرد: باید کارشناسان، ماماها، پرستاران، پزشکان عومی و تمامی پرسنل درمانی این قابلیت و توانمندی را بشناسند و از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه 90 درصد بیمارستان های کشور چین دارای بخش طب سنتی هستند، بیان کرد: دانش پزشکان چینی نسبت به  طب سنتی و طب رایج منجر به استفاده از تلفیق این دو طب برای درمان مردم شده و کشور مانیز باتوجه به امکانات و متخصصان پزشکی که دارد باید به این مرحله برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار