کد خبر: 833640
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴

پس از بيان مواضع اخير دونالد ترامپ در خصوص اروپا، برخي از تحليل ها به اين سمت پيش رفت كه روابط بين امريكا و اتحاديه اروپا در دوره پيش رو با مشكلات و اختلافات زيادي همراه خواهد بود.

اين تحليل دور از واقعيت نيست اما مسئله اين است كه اختلافات بين امريكا و اروپا به دوره ترامپ بسنده نيست زيرا در دوره باراك اوباما نيز نشانه هايي از اين اختلافات وجود داشت. مهمترين بحث علني در اين باره، جاسوسي تيم امنيتي امريكا در اين دوره از كشورها و روساي اتحاديه اروپا بود كه در اين ميان بيش از همه جاسوسي از دفتر و حتي گوشي موبايل آنكلا مركل كه به شكل دستگاه شنود بود،‌ سرو صدا كرد.

با اين وجود مي توان نگاهي به گذشته و تاريخ مناسبات و روابط اين دو انداخت. اروپا همواره از امريكا انتقاد داشته و حتي آن را سدي در برابر توسعه قدرت خود دانسته است. اين موضوع را مي توان در مصاحبه ها و گفت و گوهاي برخي رهبران اروپا كه از قدرت فاصله گرفته اند،‌ مشاهده كرد. اين رويكرد بيش از همه در رهبران سابق آلمان ديده مي شود.

در مصاحبه اخير دونالد ترامپ با رسانه هاي انگليسي و آلماني هم ديده مي شود كه انتقادات رئيس جمهور منتخب امريكا بيش از همه از آلمان است. اين موضوع نمي تواند اتفاقي باشد. ترامپ در اين مصاحبه تاكيد كرده است: «شما به اتحادیه اروپا نگاه کنید؛ اتحادیه اروپا در واقع آلمان است و وسیله‌ای برای این کشور برای رسیدن به اهدافش. به همین خاطر هم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تصمیمی هوشمندانه بوده است»

اما در انتقادي تندتر ترامپ معتقد است كه « اتحادیه اروپا تا اندازه‌ای برای این تأسیس شد تا آمریکا در نبرد تجاری شکست داده شود. او افزود: «به همین خاطر هم برای من تفاوت و اهمیتی ندارد که آیا اتحادیه اروپا یکپارچه است یا از هم گسیخته.»

وي در اين موضع اتحاديه اروپا را كاملا روياروي امريكا مي بيند. اين اختلاف هويتي از زماني شروع شد كه امريكا پس از جنگ جهاني دوم به الزامات شكل گرفته، مركزيت قدرت بين المللي را از اروپا به امريكا منتقل كرد.

اما در اين ميان اروپايي ها مواضع ترامپ را بي پاسخ نگذاشته اند. خانم مرکل در پاسخ به این اظهارات گفت که اتحادیه اروپا باید خود مسئول سیاست هایش باشد: "ما اروپایی ها سرنوشت خود را در دست داریم." آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در واکنش به اظهارات تازه آقای ترامپ در مورد اروپا، از اروپاییان خواست که سرنوشت اروپا را خود به دست بگیرند و در چالشهای پیش رو بیشتر به امکانات و اتحاد اروپا متکی باشند.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه انتقاد گزنده دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا از سیاست مهاجرت آلمان را رد کرده است. او گفت: "(اروپا) نیازی به مشورت دیگران ندارد که بگویند چکار باید بکند." وي در پاریس گفت که اتحادیه اروپا "آماده دنبال کردن برنامه همکاری با آمریکاست" اما این روابط بر "منافع و ارزش های" اروپا استوار خواهد بود. مانوئل وال نخست وزیر سابق در دولت آقای اولاند که او هم عضو حزب سوسیالیست است گفت که اظهارات آقای ترامپ "اعلام جنگ به اروپاست."

ترامپ همزمان از خروج انگليس از اتحاديه اروپا حمايت كرده و از ديگر كشورهاي اتحاديه نيز خواسته است كه همين كار را تكرار كنند.

مجموعه اين مسائل نشان مي دهد كه بين اروپا و امريكا در آينده و حتي براي بعد از دوران ترامپ اختلافات علني تر خواهد شد و حتي روساي جمهور بعدي نيز نمي توانند به راحتي اين رابطه را ترميم كنند. به نظر مي رسد روابط سرد دو طيف غربي كليد خورده و زمينه هاي استقلال اروپا از امريكا فراهم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار