کد خبر: 833614
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
راه اندازي اتوبوس هاي تندروي تبريز در چرخه آزمون و خطا ماند
سیستم بی.آر.تی در شهر تبریز همزمان با اجرای آن در پایتخت در سال 86 اجرایي شد، ولی با این وجود بعد از گذشت حدود 9 سال از اجرای این طرح مسیر بی آر تی شهر تبریز به عنوان یک چالش شهری مطرح است.ان هم در شهري که ده سال داعیه‌دار شهر اولین ها بوده و در زمینه توسعه حمل و نقل شهری هم پیشگام شهرهای کشورو حتی جهان بوده است.در حالي که در سال ۱۲۸۰ در شهر تبریز نخستین قطارشهری راه اندازی شده و به مدت ۴۰ سال در تبریز، مردم را در فاصله ایستگاه راه‌آهن این شهر تا قونقا باشی جابه‌جا می کرده؛ اين سوال مطرح است که چرا با گذشت بیش از 115 سال از احداث مسیر حمل و نقل عمومی شهری در کلانشهر تبریز، مشکل مسیر بی.آر.تی این شهر در این روزها به عنوان یک چالش بزرگ شهری مطرح شده است.
موسی کاظم زاده

چالش «بی آر تی» در شهر اولین ها!

در سال های گذشته مسئولان تبريز با اجرای فناوری ها نو، مدلها و شیوه های مختلف در صدد تکمیل و بهینه سازی مسیر بی.آر. تی برامدند که از جمله اینها می توان به طرح به کارگیری بتن غلتکی اشاره کرد. اجرای فناوری بتن غتلکی به دليل استقامت بالا، رطوبت‌پذیری بسیار کم و تراکم فشرده برای نخستین بار در کشور در روسازی مسیر 16 کیلومتری بی‌.آر‌.تی شهر تبریز به کار گرفته شد.

شهردار کلان شهر تبریز در زمان اجرای این فناوری اعلام کرد که با اجرای آن مشکل عمده مسیر اتوبوس‌های تندروی تبریز به کلی حل خواهد شد، ولی با وجود این همه تلاش هنوز این چالش بزرگ برای شهر اولین ها پا برجا است.

صادق نجفی، در همین ارتباط با تاکید بر اینکه استفاده از این سبک روسازی از جدیدترین فناوری‌های روسازی جهان است، گفت: با به کارگیری این روش، معضل جمع‌شدن آسفالت که معمولاً در اثر ترمزهای ناگهانی در ورودی ایستگاه‌های بی‌.آر‌.تی به وجود می‌آید، رفع خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری کلانشهر تبریز نیز افزایش قیمت قیر، هزینه بسیار بالای آسفالت و جمع شدن آسفالت را از جمله مشکلات مسیر بی.آر.تی تبریز عنوان کرده و گفت: کم بودن عرض و تردد متعدد چرخ‌های اتوبوس از نقاط ثابت به بارگذاری نقطه‌ای و خطی مسیر بی.آر.تی تبریز باعث شد تا برای رفع مشکلات موجود از تکنولوژی جدیدی استفاده کنیم. با اين حال بعد از اجرای این فناوری باز هم مسیر بی.آر.تی تبریز با مشکلات جدی روبرو است.

در مجموع، آنچه در این راستا قابل کنکاش و بررسی است، نگاه و دیدگاه شهروندان شهر تبریز به اجرای ناموفق این پروژه مهم شهری است که نزدیک به 10 سال است شهروندان این شهر را آزار مي دهد.

آقایی، راننده تاکسی شهر تبریز در این خصوص گفت: وضعیت نامناسب مسیر اتوبوس‌های تندروی تبریز برای شهروندان قصه درازی دارد، که به نظر می رسد با این وضعیت به راحتی حل نخواهد شد.

محمدی، دیگر شهروند شهر تبریز نیز در گفت و گو با "جوان" گفت: وضعیت آسفالت BRT و اجرای پروژه‌های قطار شهری و سایر پروژه های عمرانی در تبریز سیمای بصری شهر تبریز را نامناسب کرده است.

عبدالهی یکی دیگر از شهروندان شهر تبریز با انتقاد از وضعیت معابر عمومی شهر و به ویژه وضعیت خراب حمل و نقل عمومی گفت: وقتی متولیان امر و به خصوص شهرداری محترم این شهر در روزهای نامناسب آب و هوای فصل سال و به ویژه روزهای بارانی اقدام به آسفالت ریزی نماید، وضع بهتر از اینها نمی شود

زخم کهنه شهر اولین ها را درمان کنیم

با این حال، از دیدگاه مسئولان و متولیان امر و به خصوص از شهرندان شهر تبریز که بگذریم، نظرات کارشناسان این حوزه نیز قابل تامل است، متخصصان این بخش بر این باور هستند که مهمترين نقاط ضعف سيستم حمل و نقل مسافر با اتوبوس هاي شهري، کندي تحرک و پايين بودن بهره وري، ، نبود ارائه برنامه زمان بندي دقيق براي توقف اتوبوس ها، طولاني بودن زمان انتظار در ايستگاه ها، نبود دسترسي آسان، ازدحام بيش از اندازه مسافرين در ايستگاه ها و اتوبوس ها، نبود اطلاع رساني صحيح در خصوص مسيريابي، طولاني بودن زمان سفر به دليل سرعت کم اتوبوس، وضعيت نامطلوب اتوبوس ها و پاره اي ديگر از مشکلات بوده، که برای حل این معضلات بهترین شیوه استفاده از اتوبوس های تندرو در مسیر ویژه است.

کوتاه سخن این کارشناسان کاهش آلاینده های زیست محیطی، افزايش ميزان جابه جايي، توسعه حمل ونقل خطوط، افزايش سرعت اتوبوس ها و كاهش زمان سفر را از جمله نکات مثبت اتوبو‌‌س‌هاي پر سرعت (BRT) بیان می کنند.

 لزوم نگاه حسابگرانه به حمل و نقل عمومی شهری

با وجود گذشت نزدیک یک دهه از راه اندازی سیستم اتوبوس های تندرو و به عبارت دیگر BRTدر تبریز، اجرای این سیستم در محور شرق به غرب این شهر دارای چالش های متعددی بوده و از این رو برای اصلاح زیرساخت های این طرح توجه به مواردی چون انتخاب مسیر دیگر که با مسیر متروی تبریز که در حال اجرا است تداخل نداشته و همچنین نبود سیستم های موازی در این مسیر و عدم امکان انتخاب بین آنها باعث می شود، که در برخی ساعت ها مسافر در ایستگاه ها جمع می شود، و آن خدمات لازم ارایه نمی شود، به طوریکه اکثر مسافرین به صورت ایستاده از اتوبوس استفاده می کنند.

افزون بر این موارد، اجبار بر استفاده از این خط در مسیر غرب به شرق نیز از جمله دیگر موارد قابل بحث در مسیر(BRT) شهر تبریز است. نرده کشی غیر اصولی در بیشتر طول مسیر، نوع طرح ایستگاه ها، ایجاد ترافیک سنگین در برخی مسیرها، پس زدن ترافیک حاصل از این خط به معابر اطراف، تغییر کاربری ها، نیمه تعطیلی برخی واحدهای تجاری، کاهش آرامش روحی و روانی مردم، ایجاد حوادث و خسارات و ... از جمله دیگر چالش های موجود این سیستم بوده که به نظر می آید باید متولیان امر برای اصلاح آن، کار کارشناسی و مطالعاتی بیشتری انجام دهند.

با این ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که امروز در شهر اولین‌ها بوده و هست و یا در آینده نزدیک با تلاش و کوشش شبانه روزی مسئولان عالی رتبه این استان و مدیران شهری به امکانات زیرساختی این شهر افزوده خواهد شد، به طور قطع و یقین باید متذکر شد، داشتن مسیر بی.آر.تی با این وضعیتی که در حال حاضر با آن در شهر تبریز با روبرو هستیم، در شان شهروندان این شهر نیست!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار