کد خبر: 832393
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
درحالي مسئولان 23 ميليارد تومان براي اجراي طرح توسعه فرودگاه ياسوج اختصاص داده‌اند که هنوز مشکل وجود زندان در مسير پروازها‌ پابرجاست
شهر ياسوج در استان کهگيلويه و بويراحمد، مدتهاست به عنوان پايتخت طبيعت ايران شناخته مي‌شود و از قابليت‌هاي فراواني براي جذب گردشگر برخوردار است. بنابراين با توجه به ويژگي‌هاي اين منطقه انتظار مي‌رود سيستم حمل و نقل هوايي بتواند از رونق خوبي برخوردار شود. اما با اينکه بيش از 2 دهه از افتتاح فرودگاه ياسوج مي‌گذرد، همچنان اين فرودگاه در بند مشکلات زيادي از جمله وجود زندان مرکزی یاسوج قرار دارد که نشان مي دهد جانمايي فرودگاه از همان اشتباه بوده است. حالا با تمام اين تفاسير که گفته مي‌شود وجود زندان در انتهاي باند فرودگاه حتي پرواز هواپيماهاي کوچک را هم تهديد مي‌کند، مسئولان تصميم به توسعه و تطویل فرودگاه گرفته اند و در اين رابطه نيز 23 ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شده که با شرايط موجود، عملا اقدامي بيهوده به حساب مي‌آيد.
ميترا شهبازي

شهر ياسوج به دليل طبيعت بکر و زيبايش هميشه به عنوان مقصد بسياري از گردشگران به شمار مي آيد. از اين رو هميشه کمبود فرودگاه در اين منطقه حس مي‌شده تا اينکه در سال 1373 با تصميم متوليان امر، اين نياز هم برطرف شد. اما با اينکه بيش از 2 دهه از افتتاح فرودگاه ياسوج مي‌گذرد، اين فرودگاه هنوز نتوانسته پروازهاي ‌منظمي را به خود ببيند و در بند مشکلات زيادي همچون وجود زندان ياسوج قرار گرفته است.

اين زندان که در انتهاي باند فرودگاه جا خوش کرده ، نه تنها مانعي براي توسعه و گسترش فرودگاه محسوب مي‌شود و پروازهاي شهر را به هواپيماهاي کوچک محدود کرده است بلکه به خاطر طول كم باند پرواز، مسافران بايد منتظر حادثه‌اي دردناک باشند. حالا با اين شرايط که مسئولان سالهاست نتوانسته‌اند مشکل وجود زندان را برطرف کنند، به تازگي 23ميليارد تومان نيز براي توسعه فرودگاه اختصاص داده‌اند که عملا با توجه به شرايط موجود، تصميمي بيهوده و غيرکارشناسي محسوب مي‌شود.

توسعه فرودگاه دربند زندان

درحالي که روزانه تنها يک پرواز در فرودگاه ياسوج انجام مي‌شود مسئولان اعلام كرده اند اين فرودگاه به دليل وجود زندان در انتهاي باند در حالت نيمه تعطيل قرار دارد.

با اين اوصاف و در شرايطي كه به خاطر معضلات فوق نمي توان از اکثر فضاهاي اين فرودگاه ستفاده کرد، مسئولان به جاي حل مشكل زندان، با اختصاص 23 ميليارد تومان تصميم به اجراي طرح توسعه و تطویل کردن باندهاي فرودگاه را گرفته‌اند که به عقيده كارشناسان تلف كردن بودجه است.

در اين رابطه مدیر فرودگاه یاسوج با تاکيد بر اين موضوع که ساختمان زندان مرکزی مانعی برای پروازهای فرودگاه یاسوج است، مي‌گويد: «متاسفانه اين موضوع سالهاست در نشست ها و محافل از سوی مسئولان استان مورد بحث قرار می گیرد اما تاکنون هیچ اقدامی برای جابجایی زندان صورت نگرفته است. »

علی محسنیان با بیان اینکه جابجایی زندان مرکزی می‌تواند اولین مانع توسعه فرودگاه یاسوج را رفع کرده و به پیشرفت صنعت حمل و نقل و مسافرت هوایی در استان کمک کند، مي‌افزايد: «زندان مرکزی یاسوج ازموانع اصلی طرح توسعه و در حریم هوایی فرودگاه یاسوج قرار دارد.» بنابراين با اينکه مدير فرودگاه ياسوج هم بر وجود زندان به عنوان مانعي بزرگ براي طرح توسعه فرودگاه تاکيد مي‌کند، طرح توسعه باند فرودگاه یاسوج با بیش از 600 متر و اعتباري بالغ بر 23ميليارد تومان کليد خورده و به گفته متوليان امر این طرح طی شش ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

جابه‌جايي زندان شايد سال آينده

با اينکه درحال حاضر به مشکل وجود زندان بيش از هرچيزي تاکيد مي‌شود، اما اين فرودگاه در گذشته با مشکلات بيشتري دست و پنجه نرم مي‌کرد که در اين رابطه مي‌توان به مشکل مالکان زمین اطراف فرودگاه، اجرای برخی طرح های خدماتی و عمرانی در داخل و فضای اطراف، محدودیت باند، وجود دکل های روشنایی ورزشگاه 15هزار نفری و مخابرات اشاره کرد که نشان دهنده جانمايي نادرست اين پروژه از ابتداي طرح است.

البته اين مشکلات طي 2 دهه اخير به مرور زمان و صرف هزينه‌هاي بيشمار برطرف شد اما هنوز وجود ساختمان زندان به عنوان تهديدي براي امنيت پروازهاي ياسوج محسوب مي‌شود. در اين خصوص نماينده مردم بويراحمد در مجلس شوراي اسلامي به «جوان» مي‌گويد:« خوشبختانه اکثر موانع پيش روي فرودگاه ياسوج برطرف شده و تنها مانعي که وجود دارد همين زندان مرکزي شهر است که درصورت تخصيص اعتبارات، براي جابه‌جايي آن اقدام مي‌شود.»

غلام محمد زارعي با اشاره به اينکه پروازهاي فرودگاه ياسوج در طول هفته برقرار است، ادامه مي‌دهد:« درحال حاضر محل و زمين جديد زندان مشخص شده و طبق پيش بيني‌هاي انجام شده، درصورت تامين اعتبارات لازم سال‌ آينده کلنگ احداث آن بر زمين مي‌خورد.» بنابراين با توجه به گفته‌هاي نماينده مردم بويراحمد، نبود اعتبارات تنها مانع جابه‌جايي زندان محسوب مي‌شود و اين نيز درحاليست که مسئولان اعتبار تخصيص داده‌اند، اما محل درستي را براي اختصاص آن انتخاب نکرده‌اند و اين موضوع نيز نشان‌دهده بي‌توجهي مسئولان به مشکلات مردم است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار