کد خبر: 831910
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
سفرهاي ديپلماتيك مقامات ايراني و سوري به پايتخت كشورهاي يكديگر به صورت قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته تا چند روز مانده به نشست آستانه، تهران و مسكو به نحو احسن مواضع و اهداف خود را بيش از پيش هماهنگ و منسجم كنند.
علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان روز گذشته وارد دمشق شد و با بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه درباره مسائل مهم منطقه، روابط دو‌جانبه، تحولات سوريه و آخرين وضعيت مبارزه با تروريسم گفت‌و‌گو كردند. سفر شمخاني به دمشق تنها يك هفته پس از سفر وليد معلم وزير خارجه و علي مملكوك رئيس شوراي امنيت ملي سوريه به تهران صورت مي‌گيرد. شمخاني به خبرنگاران گفت: «اين سفر براي هماهنگي و همكاري بين ايران، سوريه و روسيه انجام شده است.» پيش از شمخاني، علاء‌الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز طي چند روز گذشته به دمشق سفر و با بشار اسد و ديگر مقامات سوريه ديدار كرده بود.  اين سفرهاي ديپلماتيك به نوبه خود چند هفته پس از آزادسازي مناطق شرقي حلب و چند روز مانده به نشست آستانه صورت مي‌گيرد. اين نشست قرار است اوايل ماه بهمن ماه در پايتخت قزاقستان برگزار شود كه در آن، از يك طرف نمايندگان مخالفان و دولت وارد مذاكره مي‌شوند و از طرف ديگر، سران روسيه و ايران به عنوان دو متحد كليدي دمشق با رئيس‌جمهور تركيه به عنوان مهم‌ترين حامي مخالفان براي رسيدن به صلح در سوريه گفت‌وگو خواهند كرد. 

هر چند بعضي ناظران درباره احتمال برگزاري اين نشست با توجه به مشكلات و چالش‌هايي كه وجود دارد ترديد دارند اما روسيه قوياً به دنبال برگزاري اين نشست است و در تلاش است از طريق همراه كردن تركيه با سياست‌هاي خود به جنگ سوريه پايان دهد اما ظاهراً تهران و دمشق ضمن استقبال از تلاش‌هاي ديپلماتيك نسبت به نيت آنكارا ابراز ترديد دارند.  علي شمخاني كه مقام عالي هماهنگ‌كننده اقدامات سياسي، نظامي و امنيتي ميان ايران، روسيه و سوريه را به عهده دارد، بازپس‌گيري حلب را نقطه عطفي در تحولات بحران سوريه دانست و تأكيد كرد: «همزمان با افزايش هماهنگي‌هاي نظامي براي مقابله با تروريسم تكفيري، فعال‌سازي بيش از پيش ظرفيت‌هاي سياسي براي دستيابي به راهكاري فراگير به منظور حفاظت از آتش بس و آغاز گفت‌وگوي مسلحان با دولت سوريه الزامي است.»
  
امريكا همچنان در حاشيه
يكي از نكات مهم و متفاوت نشست آستانه اين است كه امريكايي‌ها از فرايند اين مذاكرات كنار گذاشته شده‌اند؛ مسئله‌اي كه به نظر مي‌رسد براي امريكايي‌ها زياد خوشاينده نبوده است. خبرگزاري امريكايي آسوشيتدپرس با بيان اينكه رهبري مذاكرات صلح سوريه به روسيه، تركيه و ايران واگذار شده از دولت باراك اوباما انتقاد كرده و نوشت كه واشنگتن در حال حاضر، تنها نقش تماشاگر را در حوادث سوريه بازي مي‌كند. به گزارش فارس، خبرگزاري آسوشيتدپرس مي‌نويسد: «ايالات متحده پس از سال‌ها ناكامي در پايان دادن به خونريزي‌ها در سوريه اكنون همزمان با فرارسيدن پايان دوره رياست‌جمهوري اوباما تنها به تماشاگر جنگ داخلي سوريه تبديل شده است.»
  
افزايش حمايت از نشست آستانه
همزمان با نزديك شدن به نشست آستانه، ‌حمايت‌هاي سياسي از اين نشست افزايش يافته است. استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه در كنفرانس مطبوعاتي در ژنو گفت: مقدمات براي برگزاري نشست آستانه در حال فراهم شدن است. سازمان ملل از اين تلاش‌ها و هر تلاش ديگري كه به تثبيت آتش‌بس كمك كند، استقبال مي‌كند. وي گفت: سازمان ملل نتايج نشست آستانه را با اهميت مي‌داند و اميدوار است اين نشست به تثبيت آتش‌بس در سوريه كمك كند. در همين حال، دولت‌هاي اروپايي نيز همانند اكثر كشورهاي جهان موضعي مثبتي نسبت به نشست آستانه اتخاذ كرده‌اند. «ژان ايو لودريان» وزير دفاع فرانسه در مصاحبه با يك روزنامه در كشورش گفت: گفت‌وگوهاي آستانه كه در جهت برقراري آتش‌بس در سوريه و با مشاركت طرف‌هاي درگير در اين منطقه انجام مي‌گيرد، مفيد خواهد بود. وي در ادامه افزود: به نظر من در حال حاضر داعش مهم‌ترين تهديد در سوريه است كه مقابله با آن ضرورت دارد. از سوي ديگر، ‌فرستاده ويژه دولت چين در امور سوريه در مصاحبه‌اي گفت: هم سازمان ملل و هم چين از مذاكرات صلح سوريه در شهر آستانه استقبال كرده‌اند و اميدوار هستيم اين مذاكرات براي فرايند سياسي حل و فصل جنگ در سوريه مثمرثمر باشد.
  
بازديد يك هيئت فرانسوي از حلب
تيري مارياني، رئيس اين هيئت فرانسوي و نماينده جمهوريخواهان در پارلمان فرانسه تأكيد كرد: ما وضعيتي مغاير با آنچه رسانه‌هاي غربي از شهر حلب به نمايش مي‌گذارند، مشاهده كرديم. خانواده‌ها از بخشي از اين شهر كه ويران شده بود، مهاجرت كرده بودند. رئيس هيئت فرانسوي افزود: در حال حاضر دغدغه اصلي ما نحوه كمك به سوريه در بازسازي اين كشور است و نهادهاي بين‌المللي نيز بايد در اين امر ايفاي نقش كنند. وي افزود: خطر تروريسم هر جا باشد يكي است. پي‌ير بوكليه، خبرنگار همراه هيئت فرانسوي نسبت به مشاهده وضعيتي برخلاف آنچه رسانه‌هاي فرانسوي نشان مي‌دهند ابراز تعجب كرد و گفت: هدف از اين سفر اطلاع از واقعيت‌هاي حلب بود. در همين حال، دولت بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه با طرحي براي تضمين برقراري برق، آب آشاميدني و سوخت و ارزيابي ساختمان‌ها براي بازسازي و نيز بازگشايي جاده‌ها و از سرگيري زندگي عادي براي شهروندان موافقت كرد. كابينه سوريه طرحي اضطراري براي وزارت آموزش سوريه جهت بازسازي ۵۰ مدرسه طي شش ماه در بخش شرقي حلب تصويب كرد و به اين ترتيب با آغاز سال تحصيلي جديد، اين وزارتخانه بايد تعداد مدارس بازسازي شده را به ۱۰۰ مورد برساند. اين طرح همچنين شامل بازسازي پنج مركز درماني و دو بيمارستان و نيز تعمير فرودگاه بين‌المللي حلب و ۱۸ كيلومتر مسير ريلي مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار