کد خبر: 829485
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
اخيراً حذف 58 مقاله از محققان ايراني در سطح بين‌المللي كه ادعا شده به دليل تقلب محققان...
دكتر سعيد حميدي/عضو هيئت علمي و رئيس دانشگاه اراك
اخيراً حذف 58 مقاله از محققان ايراني در سطح بين‌المللي كه ادعا شده به دليل تقلب محققان صورت گرفته است سر و صداي زيادي به راه انداخته در حالي كه رد و حذف شدن مقالات در نشريات بين‌المللي يك امر مرسوم است و تنها مربوط به ايرانيان نيست بلكه اين معضل در ساير كشورها همچون چين، هند و... نيز مشاهده مي‌شود. اين تعداد مقاله حذف شده نسبت به چاپ هزاران مقاله‌اي كه در سال از ايران چاپ مي‌شود، چشمگير نبوده و مشكلي نيست.  در اصل نبايد شاهد چنين اتفاقاتي در جامعه علمي كشور باشيم و بايد نسبت به جلوگيري از مشابه‌سازي مقالات، فرهنگ‌سازي لازم انجام شود و مقالات بديع، نو و در سطح خوب تهيه شوند.
‌ دانشگاه‌ها، وزارت علوم و علوم پزشكي تمايل دارند كه پايان‌نامه‌ها در رابطه با معضلات جامعه اعم از صنعت، كشاورزي، آلودگي هوا و مسائل زيست محيطي، علوم انساني و... باشد. اين مهم تا حدودي در دانشگاه‌ها دنبال مي‌شود، اما هر قدر بتواند به طور دقيق‌تري به مشكلات جامعه نزديك‌تر باشد، بهتر است. بهترين نوع پژوهش و پايان‌نامه، پژوهشي است كه تقاضامحور بوده و يك دستگاه يا سازمان يا هر ارگان ديگري متقاضي آن باشد. به عنوان مثال آن دستگاه به دانشگاه علوم پزشكي مراجعه كند و متقاضي انجام تحقيق دانشگاهيان در مورد تالاب ميقان باشد.
اگر دستگاه‌هايي همچون سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان صنعت، معدن و تجارت سفارش پژوهش بدهند باعث مي‌شود كه تحقيقات و موضوع پايان‌نامه‌ها درست در راستاي معضلات و نيازهاي جامعه باشد. دانشجو نيز مي‌تواند سفارش را بگيرد و اگر جايي لازم شود كه اقدامي پژوهشي توسط دانشجو انجام شود، ما استقبال خواهيم كرد و اين بهترين نوع انجام پايان‌نامه و پژوهش تقاضامحور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار