کد خبر: 828539
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
ثبت 44 کشته و 400 مصدوم در 7 ماه نخست سال جاري هنوز نتوانسته چشم مسئولان وزارت راه و ترابري را باز كند
محورهاي «فيروزان» و «آورزمان» نهاوند سالهات بستر سوانحي است که به مرگ و مصدوم شدن مسافران ختم مي‌شود و در 7 ماه نخست امسال نيز اين محور با ثبت 44 کشته و 400 مصدوم در کارنامه سياه خود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزايش 88 درصدي سوانح روبه‌رو بوده است. اوج اين تصادفات هم در روزهاي منتهي به اربعين بود که خيل عظيمي از هموطنان به سمت مرزها درحركت بودند. با اين اوصاف اين مسير هنوز به چشم مسئولان وزارت و راه و ترابري يک مسير روستايي قلمداد مي‌شود در حاليكه به گفته نماينده نهاوند، محورهاي «فيروزان» و «آورزمان» جاده ترانزيتي به شمار مي‌آيند. اين اختلاف نظرها موجب شده تا هر روز بر ميزان تصادفات و به تبع آن مرگ و ميرهاي ناشي از اين حوادث افزوده شود و كسي هم پاسخگو نباشد.
ميترا شهبازي
اصلاح لاک‌پشتي محورهاي «فيروزان» و «آورزمان» به قيمت جان 44 مسافر تمام شد

دو محور فيروزان- نهاوند و آورزمان- نهاوند، سالهاست بستر انواع مختلفي از سوانح رانندگي است که درجات مختلفي را از قطع عضو تا مرگ مسافران را با خود به همراه دارد و مسئولان نسبت به رفع آن چشم پوشي مي‌کنند. با اينکه هر از گاهي متوليان امر به دليل وقوع حوادث خبرساز و دردناک در اين محورها به منظور آرام کردن اذهان عمومي اعتبارات کمي را براي اصلاح نقاط حادثه‌ساز تخصيص مي‌دهند اما باز هم بعد از مدتي، اصلاح مسير به فراموشي سپرده مي‌شود و کارگران دست از کار مي‌کشند. اين موضوع سالهاست در نهاوند تکرار مي‌شود و اعتراضات زيادي را هم به همراه داشته اما گوش شنوايي براي آن وجود ندارد. حسین صادقی يکي از شهروندان نهاوندي است که به خبرنگار جوان در اين خصوص مي‌گويد: متاسفانه راه‌هاي ورودي و خروجي نهاوند از شرايط خوبي برخوردار نيستند و هرساله بايد در اين مسيرها شاهد آه و ناله‌هاي مردمي که بي‌خبر از حوادثي که در محورهاي فيروزان- نهاوند و آورزمان- نهاوند به پيشوازشان مي‌آيد باشيم. با اينکه وضعيت اين 2 محور را بارها به مسئولان اطلاع داده‌ايم، اما آنها نمي‌خواهند اقدامي در خصوص اصلاح نقاط حادثه ساز کنند.

اين شهروند نهاوندي با اشاره به اينکه اين مسيرها در شريان اصلي راه مواصلاتي غرب اتبات عاليات هست، مي‌افزايد: متاسفانه اربعين امسال در کمتر چهار روز شاهد حدود 5 تصادف بوديم که طي اين تصادفات 10 نفر از زائران کشته شدند. با اينکه مسئولان زيادي از اين محور بازديد مي‌کنند و قول‌‎هايي هم در خصوص اصلاح نقاط مي‌دهند اما باز هم اقدامي صورت نمي‌گيرد. به طوري که دو هفته پيش نيز محمد باقر نوبخت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه‌ريزي و بودجه به شهرستان نهاوند آمد و مشکلات را با وي درميان گذاشتيم، با اينکه نوبخت هم وعده داد که به سرعت براي رفع مشکلات محورهاي منتهي به نهاوند اقدام کند، اما باز هم خبري از به مرحله عمل رسيدن وعده‌هايش نرسيد.

صادقی با اشاره به اينکه نهاوند سومين شهرستان پرجمعيت استان همدان هست و مسيرها و راه هاي دسترسي‌اش اصولي نيست، ادامه مي‌دهد: متاسفانه نهاوند تنها شهرستاني در همدان است که راه‌هاي دسترسي‌اش به مرکز استان اتوبان يا آزادراه نيست، بقيه شهرستان‌هايي که از نهاوند هم کوچک تر هستند اين امکان برايشان فراهم شده که از جاده‌هاي دو بانده استفاده کنند اما شهرستان ما هنوز از اين امکان محروم است.

کم‌کاري مسئولان وزارت و راه و ترابري

درحالي که به گفته شهروندان نهاوندي، محورهاي «فيروزان» و «آورزمان» شهرستان نهاوند به عنوان مسير روستايي تعريف شده‌اند که از اين مسير به منظور راه ترانزيتي استفاده مي‌شود و ميزبان انواع کاميون‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهاي سنگين است. علاوه بر اين وجود گردنه‌ها، پيچ هاي تند و خطرناک به همراه دره‌هاي عميق و سخره‌هاي بزرگ، دليلي بر انواع تصادفات اين ناحيه است که بايد علاوه بر تعريض مسير و چندبانده کردن آن، نقاط حادثه ساز نيز اصلاح شود. رئيس پليس راهور نهاوند با تاييد مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار جوان‌، مي‌گويد: متاسفانه تصادفات اين محورها در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 88 افزايش داشته و عدم توجه مسئولان و اصلاح نشدن نقاط حادثه مشکلات زيادي را براي پليس راهور ايجاد کرده است.

حمزه طائفی با اشاره اينکه در 7 ماه نخست سال جاري 44 نفر جان خودشان را در اين مسير از دست داده‌اند، مي‌افزايد: متاسفانه 10 نفر از اين تعداد فقط طي روزهاي منتهي به اربعين فوت کرده‌اند. با اينکه اين مسير سه استان کردستان، کرمانشاه و ايلام را بهم وصل مي کند، اما از زيرساخت مناسبي برخوردار نيست و مثل راه هاي روستايي ساخته شده است. اين مسيرها تنها دو خط، يک مسير براي رفت و ديگري براي برگشت دارد. اگر اين مسير حداقل 4 خطه مي‌شد مشکل ما تا حدود بسياري مرتفع مي‌شد و از تعداد تصادفات اين محورها تا حدود بسياري کم مي‌کرد.

وي با اشاره به حوادث دردناکي که اربعين امسال براي زائران رخ داد، ادامه مي‌دهد: متاسفانه امسال شاهد اين بوديم که 6 نفر از يک خانواده در خودرويشان محصور شدند و طي حادثه آتش سوزي، جانشان را از دست دادند و کاري از دست امداد رسان بر نيامد. رئيس پليس راهور نهاوند با تاکيد بر اينکه اصلاح اين مسير به عهده راه و ترابري است، مي‌گويد: متاسفانه مسئولان اين وزارت خانه، تاکنون اصلاح مسيرهاي مذکور را به تعويق انداخته و براي پليس راه مشکلاتي زيادي را ايجاد کرده‌اند.

اظهار بي‌اطلاعي مسئولان!

مسئولان که طي بازديدهايشان از 2 محور «فيروزان» و «آورزمان» به عنوان قتلگاه ياد مي‌کنند، تاکنون دست روي دست گذاشته و اقدامي نکرده‌اند. با اينکه طي حوادثي در اين مسيرها رخ مي‌دهد، نمايندگان استان‌هاي ايلام، کردستان و کرمانشاه بارها به مسئولان نامه نوشتند و اما نتيجه آن فقط به وعده‌هاي پوشالي ختم شده است. ‌نماینده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص به جوان، مي‌گويد: اصلاح اين مسيرها به صورت لاک‌پشتي انجام مي‌شود و هر از چندگاهي تنها بخش کوچکي از آن عملياتي مي‌شود. بنابراين به واسطه ي نبود زيرساخت‌هاي لازم از ابتداي سال تاکنون اين محورها 44 نفر کشته و بيش از 400 نفر مصدوم داشته است.

حسن بهرام نيا با اشاره به پيگيري‌هاي مکرر نمايندگان مجلس، مي‌افزايد: متاسفانه همچنان سايه اين مشکلات بر سر نهاوندي ها سنگيني مي کند و تصميمي در راستاي رفع آن گرفته نمي‌شود. چندي پيش که آقاي نوبخت هم به نهاوند آمدند موضوع را به اطلاعشان رسانديم و ايشان علاوه بر براز ناراحتي، اظهار بي اطلاعي در اين خصوص کردند. البته اين جاي تعجب دارد که چرا مسئولان نسبت به اين موضوع بي اطلاع باشد، آنهم در حالي که اين جاده طي 7 ماه 44 کشته و 400 مجروج داشته است. اين موضوع از چه چيزي حکايت دارد؟جان هموطنان براي مسئولان بي اهميت است؟ بي اطلاعي متوليان نسبت تصادفات و حادثه‌هاي دردناکي که رخ مي‌دهد، جاي تامل دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار