کد خبر: 828181
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
نبود طرح جامع و اجرا نشدن آن سبب شده است تا شهر تهران به ابرشهري تبديل شود كه در آن مسائل و مشكلات همچون آلودگي زيست شهري و تشديد بار ترافيك گريبان شهروندان را بگيرد و اجراي طرح‌هاي موقت براي تسهيل رفت و آمد همچون طرح زوج و فرد و اجراي طرح ترافيك و فروش روزانه طرح همراه با حاشيه‌هايي باشد كه عده‌اي بخواهند طرح مسئولان را دور بزنند!

در چند  سال اخير افزايش آلودگي هوا تحت عنوان وارونگي هوا در كنار ترافيك‌هاي چندين كيلومتري هم شهروندان و هم مسئولان را در كلاف در هم تنيده‌اي گرفتار كرده است، در اين ميان اجراي طرح ترافيك در محدوده مركزي و پرتردد شهر سال‌هاست در حال اجراست و هرازگاهي اين محدوده گسترش  هم مي‌يابد.

انجام فعاليت‌ها، وجود مراكز مختلف در محدوده مركزي شهر سبب شده است تا علاوه بر افراد كه مجاز به دريافت طرح ترافيك هستند، فروش روزانه طرح هم به اجرا درآيد تا عده‌اي كه ضرورت دارد در بازه‌های زماني مشخص در اين محدوده رفت و آمد كنند با پرداخت مبلغ مصوب اجازه ورود به محدوده طرح را پيدا كنند، هر چند فروش طرح روزانه در ايام تشديد آلودگي هوا ممنوع مي‌شود، ولي در روزهاي عادي افرادي كه داراي توانمندي مالي بيشتري هستند با پرداخت هزينه طرح را خريداري و بدون هيچ دغدغه‌اي در محدوده طرح رفت و آمد مي‌كنند و يا برخي از صاحبان وسايل نقليه شخصي با اين حساب و كتاب كه پرداخت هزينه طرح و مسافركشي در محدوده طرح بيشتر مي‌صرفد به نوعي طرح مسئولان را دور مي‌زنند.

حالا جاي اين سؤال باقي مي‌ماند كه در اين بازي مار و پله چه كسي بازنده و چه كسي برنده است؟ و چه راهكاري مي‌تواند براي خروج از اين محدوديت‌ها به اجرا در‌آيد؟
كافي نبودن شبكه حمل و نقل عمومي و افزايش استفاده از وسايل نقليه شخصي و همچنين وجود ترافيك پنهان شهري سبب شده است تا عده‌اي زودتر از ساعت‌هاي اجراي طرح و با وسايل نقليه خود به محدوده طرح وارد شوند و پس از پايان طرح از محدوده طرح خارج شوند كه عملاً اجراي طرح ترافيك و ساير طرح‌ها هيچ تأثيري بر كاهش بار ترافيك و حتي آلودگي هواي اين محدوده نداشته است. بنابراين لازم است تا با شفاف‌سازي قوانين موجود و بازنگري و نظارت سيستمي بر فروش طرح روزانه از حاشيه‌سازي‌ها كاسته شود و مسئولان با بهانه قرار دادن اين مسائل مطالبات خود را از دولت براي تكميل شبكه حمل و نقل عمومي طلب كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار