کد خبر: 827391
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
به دليل كمبود 1200 واگن مسافران مترو در عذابند
در حالي كه آلودگي هوا از يكسو و ترافيك شديد از سوي ديگر شهروندان پايتخت را كلافه كرده است، معابر شهري با انبوهي از خودرو‌ها به پاركينگ بزرگي تبديل شده است...
بيژن يانچشمه
در حالي كه آلودگي هوا از يكسو و ترافيك شديد از سوي ديگر شهروندان پايتخت را كلافه كرده است، معابر شهري با انبوهي از خودرو‌ها به پاركينگ بزرگي تبديل شده است و متروي پايتخت براي توسعه و خدمات‌رساني به مسافران ميليوني در انتظار بودجه و سهم خود از دو‌لت است. رئيس شوراي شهر تهران گفت: دولت هنوز بودجه مترو را نپرداخته است و تقاضا دارد متروي فلان شهر را هم به تهران وصل كند.

تكميل شبكه حمل و نقل عمومي به خصوص مترو مي‌تواند سبب تسهيل در جابه‌جايي ميليوني مسافران شود، اين در حالي است كه مترو با كمبود هزار و 200 واگن با تأخير و با ازدحام مسافر روبه‌رو است‌. رئيس شوراي شهر با انتقاد از عملكرد دولت اعلام كرد كه دولت هنوز بودجه مترو را نپرداخته است، اما مي‌گويد فلان شهر را هم به تهران وصل كنيد.  چمران افزود: بعضي از روستاها به خاطر بي‌آبي و بيكاري، خالي از سكنه شده  و اهالي آنجا به شهرها آمده‌اند. بنابراين از نمايندگان مجلس انتظار مي‌رود به جاي پرداختن به مسائل سياسي به مشكلات شهر تهران رسيدگي كنند.

بي‌توجهي دولت به پرداخت سهم خود به مترو در حالي به امری معمولي تبديل شده است كه همچنان متروي پايتخت براي افزايش جابه‌جايي مسافران با كمبود واگن روبه‌رو است. در اين خصوص معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: براي رسيدن به خدمات‌رساني مطلوب در متروي تهران بايد هزار و 200 واگن به واگن‌هاي امروز متروي تهران اضافه شود تا فاصله گذر حركت قطارها در همه خطوط به 3 تا 4 دقيقه برسد. مازيار حسيني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به اينكه صنعت مترو يك صنعت پيچيده و از نظر فناوري منحصر به فرد است، اظهار داشت: با وجود اينكه اين صنعت در كشور ما نوپاست، اما توانستيم به بخش‌هاي مختلف ورود كنيم و در رابطه با موضوع خدمات‌رساني مترو صنايع متنوعي داشته باشيم.

به گفته حسيني، مترو در حال رشد است و در سال 96 به اندازه نصف تاريخ ساخت مترو، خطوط جديد در مترو تحويل داده شده است؛ ضمن آنكه همزمان با ساخت تونل براي ارائه خدمات به مردم هم بايد آماده شويم كه برپايي اين نمايشگاه‌ها و اتكا به توان داخلي براي ساخت قطعات مورد نياز از جمله اين اقدامات است.
 
بومي‌سازي 60 درصدي قطعات در حوزه زيربنايي مترو
مديرعامل شركت بهره‌برداري راه آهن شهري تهران و حومه در زمينه تلاش براي تأمين قطعات مترو گفت: مشاركت بخش خصوصي با مجامع علمي و پژوهشي كشور مي‌تواند به ايجاد فرصت‌هاي اقتصادي كشور كمك كند.  محمد احمدي بافنده با تأكيد بر اينكه متروي تهران به طور جدي بحث حمايت از توليدكنندگان داخلي را دنبال مي‌كند، افزود: صنعتگران ما شرايط جغرافيايي و سياسي و اجتماعي ما را بهتر درك مي‌كنند و به لحاظ علمي از سطح خوبي برخوردارند، همچنين با مشاركت توليدكنندگان داخلي بحث اقتصاد مقاومتي در مترو را محقق مي‌كنيم.  به گفته وي، در اين نمايشگاه مترو حدود 100 شركت توليدي، پژوهشي و دانشگاهي در كنار هم حضور دارند كه توليدات آنها مي‌تواند حجم زيادي از نياز ما را تأمين كند. مدير عامل شركت بهره‌برداري راه آهن شهري تهران و حومه با بيان اينكه در حوزه زيربنايي 50 تا 60 درصد بومي‌سازي شده است، افزود: امسال در بحث ريل و ريل نسل سوم نيز دستاوردهاي خوبي داشتيم و اميدواريم بتوانيم بيش از گذشته بخش‌هاي بومي‌سازي شده را در سيستم حمل‌ونقل عمومي به‌كارگيريم.
 
دولت وقت كشي نكند
به گفته كارشناسان تأخير و ازدحام شلوغي مترو در حالي كه برخي خطوط مترو با هزينه‌هاي ميلياردي احداث شده به دليل كمبود واگن و رام قطار مترو است. با توجه به شرايط موجود، لازم است دولت در زمينه توسعه شبكه مترو وقت‌كشي نكند تا از مسائل و مشكلات مسافران كاسته شود كه اين امر همچون زدن چند نشان با يك تير است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار