کد خبر: 827141
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
توزيع اعتبارات پژوهشي در حوزه‌هاي تأمين‌كننده سلامت جامعه متعادل نيست و به جاي اولويت دادن...
دكتر مجيد ارشاد لنگرودي/رئيس دانشگاه شيراز
توزيع اعتبارات پژوهشي در حوزه‌هاي تأمين‌كننده سلامت جامعه متعادل نيست و به جاي اولويت دادن به مباحث درماني بايد پژوهش‌ها و اعتبارات پژوهشي را به بخش‌هاي پيشگيري، از جمله پژوهش در زمينه بيماري‌هاي مشترك انسان و دام سوق داد.
متأسفانه نارضايتي درحوزه پزشكي بسيار زياد است. جامعه سالم و داشتن نسل سالم از رسالت‌هاي مهمي است كه حوزه‌هاي پزشكي، دامپزشكي و تحقيقات در اين دو حوزه بايد آن را محقق سازند. جامعه سالم با تداوم پيشگيري از بيماري‌ها محقق مي‌شود ولي متأسفانه حجم زيادي از بودجه‌هاي پزشكي به حوزه درمان اختصاص يافته و نقدينگي اين حوزه بيشتر از بودجه‌هاي تحقيقاتي خصوصاً در حوزه دامپزشكي است.
بودجه‌هاي تحقيقاتي بايد به شكل عادلانه بين مراكز علمي توزيع شود، چراكه بخش زيادي از بيماري‌هاي انسان منشأ حيواني دارد و براي داشتن جامعه‌اي سالم انجام تحقيقاتي مناسب در حوزه دامپزشكي ضروري است.  حوزه سلامت و پزشكي بيشتر به درمان توجه دارد حال آنكه قبل از رسيدن به اين مرحله بايد با انجام تحقيقات و اجرايي كردن نتايج از انتقال بعضي بيماري‌ها به انسان پيشگيري كرد. لذا براي داشتن جامعه‌اي سالم بايد در اختصاص بودجه‌هاي پژوهشي براي اجرا و تداوم تحقيقات روي فرآورده‌هاي خوراكي، اولويت‌هايي قائل شد.  داشتن مقام اول در پژوهش و فعاليت‌هاي دانشگاهي، زماني كه از جامعه‌اي سالم برخوردار نباشيم، داراي اهميت نخواهد بود حال آنكه نياز اصلي داشتن انسان‌هايي سالم است كه جامعه‌اي سالم را مي‌سازند.  بايد بررسي شود كه اساتيد پزشكي چقدر براي رسيدن به جامعه سالم تلاش كرده‌اند و چقدر در اين حوزه موفق بوده‌اند و نقش آنان در اين حوزه چيست؟ چراكه آنها بخش عمده‌اي از ثروت كشور را در قالب بودجه‌هاي پژوهشي دريافت مي‌كنند و بايد در مقابل اين دريافت‌ها پاسخگو باشند، بايد با انجام كار كارشناسي از همه افكار و انديشه‌ها براي رسيدن به جامعه سالم بهره‌گيري كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار