کد خبر: 826028
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
بي‌توجهي به بازرسي خودروهاي دوگانه‌سوز
سال‌هاست كارشناسان نسبت به بازرسي نشدن خودروهاي سي‌ان‌جي‌سوز هشدار مي‌دهند و از آنها به عنوان بمب‌هاي متحرك ياد كرده‌اند.
بعد از گذشت حدود چهار دهه از ورود صنعت سي. ان. جي به كشور تا كنون برنامه مدوني براي بازرسي خودروهاي گازسوز از سوي مسئولان ارائه نشده است چراكه هر از چند گاه اين مسئوليت به يك وزارتخانه، شركت يا سازمان واگذار و بعد از مدتي به فراموشي سپرده مي‌شود.
براساس استانداردهاي جهاني مخازن سي.‌ان.‌جي بايد در عمر۲۰ ساله خود هر پنج سال يك‌بار به صورت كامل از خودرو جدا شده و بازرسي شوند. همچنين همه‌ مخازن بايد سالانه به مدت نيم ساعت با دستگاه ويژه از نظر نشتي احتمالي مورد بازرسي قرار گيرند اما در حال حاضر با وجود گذشت سال‌ها از زمان ورود خودروي دوگانه‌سوز به خيابان‌ها هيچ برنامه مشخصي براي بازرسي فني و تست ادواري اين نوع خودروها تدوين نشده است شايد به همين دليل است كه برخي به خودروهاي گازسوز لقب «بمب متحرك» هم داده‌اند.

اگر چه مصوبات لازم براي اجراي طرح معاينه فني خودروهاي گازسوز از سال ٨٧ تأييد شده، اما مشكل تعيين متولي و مجري انجام اين طرح است كه هر چند وقت يك بار از وزارت نفت به وزارت كشور يا سازمان ملي استاندارد تغيير مي‌كند.

با وجود تعلل چندين دهه‌اي در اجراي تست ادواري خودروهاي گازسوز، ديروز رئيس سازمان استاندارد تأكيد كرد بايد بعد از مدتي مخازن خودروها بازرسي شوند كه متأسفانه هنوز ساز و كاري در مراجع دولتي براي اين امر تعريف نشده است كه در اين صورت امكان دارد خودروها تبديل به بمب متحرك شوند اما خودروهاي دولتي و عمومي طبق قانون اين فرايند برايشان انجام مي‌شود.
رئيس سازمان استاندارد با اشاره به لزوم بازرسي از مخازن سوخت خودروهاي گاز سوز، گفت: ۱۱۵ جايگاه سوخت‌گيري CNG با بازرسان سازمان استاندارد همكاري نكرده‌اند كه از همين تريبون به آنها درباره برخورد قضايي هشدار مي‌دهم.

نيره پيروزبخت رئيس سازمان استاندارد در همايش و نمايشگاه صنعت CNG و سوخت‌هاي جايگزين با بيان اينكه ايران جزو پنج توليدكننده اول طبيعي در دنياست و حتي به عنوان سه مصرف‌كننده اصلي اول در دنيا شناخته مي‌شود، تشريح كرد: بايد به اين موضوع توجه داشت كه گاز طبيعي سوخت نيست و وقتي كه ما از آن به عنوان سوخت استفاده مي‌كنيم، بايد خود را آماده مخاطرات استفاده از اين موهبت الهي كنيم.

وي با اشاره به بند 24 اقتصاد مقاومتي كه تأكيد روي موضوع استاندارد دارد، تصريح كرد: استاندارد در موضوع گاز به غير از اينكه براي ما مؤلفه‌اي ماهوي و اجباري است بايد توجه داشت كه يك وظيفه شرعي نيز در اين موضوع وجود دارد كه آن هم بحث اقتصاد مقاومتي است كه طبق بند 24 اين اصل تمام محصولات داخلي بايد پوشش استاندارد داشته باشد كه گاز طبيعي نيز از اين قانون مستثني نيست.

پيروزبخت وظايف سازمان استاندارد را در اين زمينه در سه بخش تشريح كرد و گفت: در بخش اول تدوين استانداردها به صورت كارشناسي، در بخش دوم نظارت بر اجراي اجباري استاندارد جايگاه‌هاي CNG و در بخش سوم نظارت بر مخازن موجود در خودروها در ابتداي خروج از كارخانه.

وي در اين باره اضافه كرد: بايد بعد از مدتي مخازن خودروها بازرسي شوند كه متأسفانه هنوز ساز و كاري در مراجع دولتي براي اين امر تعريف نشده است كه در اين صورت امكان دارد خودروها تبديل به بمب متحرك شوند اما خودروهاي دولتي و عمومي طبق قانون اين فرايند برايشان انجام مي‌شود.
وي در مورد بازرسي از خودروهاي عمومي و دولتي اظهارداشت: تا به حال 26 هزار و 500 مورد از خودروهاي عمومي درون‌شهري و خودروهاي دولتي بازرسي و بازرسي‌هاي مجدد صورت گرفته است كه اين موضوع بايد به خودروهاي شخصي نيز تسري داده شود. ما از دولت تقاضا داريم اجازه بازرسي از خودروهاي در حال حركت و حمايت مالي از بازرسي جايگاه‌ها را در اختيار سازمان ملي استاندارد قرار دهد.

رئيس سازمان استاندارد در پايان گزارشي از عملكرد اين سازمان در موضوع CNG و استاندارد جايگاه‌هاي CNG تا پايان آبان ماه ارائه كرد و گفت: از 2 هزار و 343 مركز سوخت‌گيري CNG در كشور تا به حال 2007 بازرسي صورت گرفته و هزار و 170 واحد بازرسي مجدد در آنها اتفاق افتاده است ولي متأسفانه 115 واحد سوختگيري CNG با سازمان ملي استاندارد همكاري نكردند كه از همين تريبون استفاده مي‌كنم و به آنها اخطار مي‌دهم كه در صورت امتداد همكاري نكردن آنها با سازمان استاندارد، مراجع قضايي در اين موضوع وارد خواهند شد.
وي افزود: در همين رابطه هزار و 146 واحد غيرفعال هستند و 100 جايگاه هم به دليل مسائل ايمني قطع انشعاب شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار