کد خبر: 825736
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
در تعاريف جهاني، پژوهشگر به كسي اطلاق مي‌شود كه حداقل داراي مدرك كارشناسي باشد اما...
دكتر احمد جعفري صميمي/هيئت علمي دانشكده علوم اقتصادي و اداري دانشگاه مازندران
در تعاريف جهاني، پژوهشگر به كسي اطلاق مي‌شود كه حداقل داراي مدرك كارشناسي باشد اما اگر فرهنگ پژوهش از قبل در وجود افراد نهادينه   و علاقه‌ها و توانمندي آنان تقويت شود، در دانشگاه‌ها با آموزش صحيح و راهنمايي اساتيد امر پژوهش راحت‌تر و بي‌دغدغه خواهد بود و ديگر دانشجويان حاضر نخواهند بود كار و تلاش ديگري را به نام خود ثبت كنند.
وظيفه دانشگاه و استاد راهنما، آشناكردن دانشجويان با ابزارها و نرم افزارهاي مورد نياز دانشجويان جهت تحقيق و پژوهش است. در درس روش تحقيق دانشجو بايد با صحيح‌ترين روش‌هاي تحقيق آشنا شود و در دوره كارشناسي ارشد و دكتري از آنها بهره بگيرد.
عنصر بعدي، استاد راهنماست كه بايد در زمينه موضوعي كه ارائه مي‌كند، توانمندي و آگاهي لازم را داشته باشد تا در مواقع لزوم هم نسبت به رفع اشكالات دانشجو اقدام و هم مطالب اصلي و كپي‌برداري‌شده را از هم تفكيك كند. اما متأسفانه در برخي از دانشگاه‌ها به دلايل مختلف، گاهي در يك روز بيش از 50 جلسه دفاع برگزار مي‌شود كه اين خود دليل عدم‌دقت لازم و كافي مي‌شود. همچنين سختگيري بيش از حد برخي از اساتيد دليل ديگري در تحريك دانشجو به تقلب در پايان‌نامه‌نويسي است، اگر اساتيد قبل از ارائه موضوع، توانمندي دانشجو را بسنجند و بر اساس آن موضوع را ارائه كنند، دانشجويان نيازي به كپي‌برداري نخواهند داشت. البته به تازگي مقوله آموزش محوري تحصيل در كارشناسي ارشد در حال اجرا‌ست كه بسيار مفيد بوده و حجم بسيار زيادي از اين دغدغه را برطرف خواهد كرد، چراكه دانشجو با توجه به توان و علاقه‌مندي نوع تحصيل را انتخاب مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار