کد خبر: 825501
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
علي‌اكبر طاهري، سرپرست باشگاه پرسپوليس در توجيه برگزاري اردوي خارجي در جريان تعطيلات يك ماه ليگ در آبان‌ماه در كشور امارات، صحبت‌هايي به زبان آورده است كه...
سعيد احمديان
علي‌اكبر طاهري، سرپرست باشگاه پرسپوليس در توجيه برگزاري اردوي خارجي در جريان تعطيلات يك ماه ليگ در آبان‌ماه در كشور امارات، صحبت‌هايي به زبان آورده است كه بار ديگر نشان از عدم اعتماد و تكيه مديران فوتبال كشور به امكانات و پتانسيل داخلي كشورمان است. او گفته: «دليل‌مان اين بود که در داخل کشور محدوديت‌هايي داريم و محل مناسبي براي اردو در آن مقطع وجود نداشت.» طاهري با اين توجيهات، مجوز اردوي پرسپوليس در دبي را صادر كرده تا اين تيم در اين كشور يك اردوي 16 روزه برگزار كند. البته پرسپوليس اولين تيم ايراني نيست كه با توجيهات مديرانش مبني بر اينكه «كشور امكانات ندارد» براي برپايي اردوها راهي كشورهاي خارجي مانند امارات، تركيه و ارمنستان مي‌شوند. در دو دهه گذشته اكثر تيم‌هاي فوتبال كه از نظر مالي بنيه خوبي دارند، اردوهاي مهم و پيش از شروع فصل‌شان را در خارج از كشور برگزار مي‌كنند و تنها در سال‌هاي اخير به خاطر مشكلات مالي كه گريبانگير باشگاه‌ها شد، از اردوهاي خارجي تيم‌ها كاسته شد، با وجود اين به نظر مي‌رسد همچنان اولين اولويت فوتبالي‌ها در صورتي كه مشكل مالي نداشته باشند، راهي كشورهاي اطراف مي‌شوند. البته توجيه اكثر مديران هم درباره رفتن به اردوهاي خارجي و خارج كردن ارز از كشورمان يكي است و آنها كمبود امكانات را پيش مي‌كشند و در تازه‌ترين توجيه هم سرپرست باشگاه پرسپوليس از «محدوديت‌هايي» صحبت به ميان آورده است كه دست و پاي مسئولان اين تيم را براي برگزاري اردو در داخل كشور بسته است!

با اين حال برپايي اردوهاي خارجي نقطه مقابل مطالبه مقام معظم رهبري در سال 95 است، ايشان ابتداي امسال، شعار سال 95 را «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» تعيين كردند و از مسئولان و تصميم‌گيرندگان كشور خواستند به پتانسيل و تواني كه در داخل كشور وجود دارد، تكيه كنند. با وجود تأكيدات مكرر مقام رهبري در سال اخير درباره عملي شدن اقتصاد مقاومتي در سطوح مختلف كشور به نظر مي‌رسد كه اين مطالبه از سوي مسئولان مورد توجه قرار نگرفته و در فوتبال كشور هم مانند ساير حوزه‌ها، خبري از تحقق اقتصاد مقاومتي و پتانسيل داخلي نيست. نمونه بارز آن هم برپايي اردوي خارجي باشگاه‌هاي ليگ برتري است كه در آخرين نمونه آن، باشگاه پرسپوليس ماه گذشته از تعطيلي يك ماه ليگ استفاده كرد و يك اردوي 16 روزه در دبي برپا كرد، اردويي كه حاشيه‌هايي زيادي را به همراه داشت و منتقدان عنوان كردند كه برگزاري اردوي خارجي آن هم در حالي كه هفت بازيكن اصلي اين تيم غايب بودند، توجيه فني و اقتصادي ندارد. هرچند مديران پرسپوليس مدعي هستند كه اردوي 16 روزه‌شان در امارات رايگان برايشان تمام شده است! با اين حال مسئله‌اي كه در سيستم مديريتي فوتبال كشور مانند بخش‌هاي ديگر، نگران‌كننده است، عدم اعتقاد مديران به امكاناتي است كه در داخل كشور وجود دارد، اما تصميم‌گيرندگان باشگاه‌ها به آن توجهي ندارند و همواره به هر بهانه‌اي در تعطيلي‌هاي ليگ به دنبال رفتن به كشورهاي خارجي و برپايي اردوهايي هستند كه علاوه بر ضررهايي كه با توجه به خروج ارز از كشور، متوجه اقتصاد ايران مي‌كند، آسيب‌هاي اخلاقي و فرهنگي زيادي هم با توجه به عدم نظارت اخلاقي باشگاه‌ها روي بازيكنان به همراه دارد.

اصرار مديران فوتبال بر رفتن به اردوهاي خارجي در شرايطي است كه برخلاف توجيهات آنها درباره اينكه كشورمان امكانات مناسبي براي اردوي تيم‌هاي فوتبال ندارد، ايران با توجه به چهار فصل بودن، مناطق زيادي در ايران وجود دارند كه مي‌توانند در هر فصل از سال، ميزبان تيم‌هاي فوتبال باشند. البته شايد امكانات اردويي در برخي نقاط كشور مانند كمپ‌هاي تمريني دبي يا تركيه نباشد، اما امكاناتي كه وجود دارد، نيز مي‌تواند پاسخگوي برپايي يك اردوي مناسب براي باشگاه‌ها باشد. هرچند برخي نقاط كشورمان مانند كيش و تهران هم از كمپ‌هاي مجهزي برخوردارند كه براي برگزاري اردو كمبودي ندارد و استفاده باشگاه‌ها از اين كمپ‌ها براي اردو، علاوه بر اينكه كمك به اقتصاد داخلي و در راستاي اقتصاد مقاومتي است، از خارج شدن ارز آن هم در روزهايي كه كشور درگير مشكلات اقتصادي است، جلوگيري مي‌كند.

به همين خاطر به نظر مي‌رسد مشكل اصلي همان‌طور كه اشاره شد در نگاه مديران فوتبال به توان داخلي است، مديراني كه اعتقادي به پتانسيل‌هاي موجود در كشورمان ندارند و تلاشي براي جامعه عمل پوشاندن به مطالبه مقام معظم رهبري يعني اقتصاد مقاومتي انجام نمي‌دهند، هرچند مصاحبه‌ها و كنفرانس‌ها از اهميت مطالبه رهبري صحبت مي‌كنند، اما خروجي تصميم‌هايشان نقطه مقابل اقتصاد مقاومتي است. در همين راستا بديهي است براي عينيت بخشيدن به تحقق اقتصاد مقاومتي در فوتبال، بايد مديراني معتقد به پتانسيل و ظرفيت‌هاي كشور را در مناصب مديريتي باشگاه‌ها به كار گرفت تا مانند امروز مديران فوتبالي بودجه بيت‌المال را با برگزاري اردوهاي خارجي حيف و ميل نكنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار