کد خبر: 824376
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
با اينكه نرخ بيکاري در فارس بالاست حال کارخانه قند استان چندان تعريفي ندارد و کارخانه توليد آرد هم محکوم به تعطيلي است
فارس با داشتن جمعيتي بالغ بر 4 و نيم ميليون نفر و نرخ بيکاري 12.3 درصدي نسبت به کل کشور، از رکود شديد صنايع رنج مي‌برد. به طوري که به گفته نماينده مردم شهرستان اقليد صنايع خرد و متوسط اين استان که بيشتر نقش را در اشتغال‌زايي جوانان جوياي کار دارند در سايه بي‌توجهي مسئولان و بانک‌ها به تعطيلي کشيده شده‌اند. البته حال و روز کارخانه‌هاي بزرگي چون کارخانه آرد و کارخانه قند استان هم چندان تعريفي ندارد، به طوري که کارخانه توليد آرد که بيش از 5 سال است که محکوم به تعطيليست و نفس کارخانه قند هم زير سايه سنگين بدقولي‌هاي دولت در پرداخت معوقات کشاورزان به شمارش افتاده است. نمايندگان مجلس دليل اين رکود اقتصادي که بر سر مردم فارس سنگيني مي‌کند را کم کاري مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌دانند. +++
ميترا شهبازي
چندي پيش خبري در ارتباط با تعطيلي اغلب واحدهاي صنعتي استان فارس منتشر شد. در اين خبر شهرک صنعتی شماره یک سروستان با داشتن 22 واحدصنعتي، تنها يک واحد از آن به صورت نيمه فعال، مشغول به کار است. اين درحاليست که تا چند سال پیش تمام اين مجتمع‌هاي صنعتي فعال بودند و براي هزاران نفر از جوانان سروستانی اشتغال‌زايي کرده بود. در اين خصوص نماينده مردم اقليد در مجلس شوراي اسلامي با تاييد تعطيلي صنايع استان در گفتگو با خبرنگار «جوان» مي‌گويد: متاسفانه تعطيلي و رکود صنايع استان تنها به يک يا چند شهرک صنعتي ختم نمي‌شود و به طور کلي بايد گفت تمام صنايع خرد و متوسط در استان فارس تعطيل هستند. البته در اين بين بايد تاکيد کنم که حال و روز صنايع بزرگ هم به دليل بسته بودن چتر دولتمردان براي حمايت از صاحبان صنايع، خوب نيست.

سيد حسين افضلي ادامه مي‌دهد: براي مثال صنايع بزرگي در استان داريم مثل کارخانه قند که با وجود مستمر بودن خط توليد آن اما مطالبات زيادي از دولت دارد که پرداخت نشده است. يعني همين الان چقندري که کارخانه تحويل مي گيرد، تنها 20 درصد آن پرداخت مي‌شود و مابقي آن را کشاورز از دولت بدهکار است که مسئولان هم با بي‌توجهي اين بدهي را بعد از يک الي دو سال پاس مي‌کنند. اين مشکل نيز به مرور نه تنها منجر به تعطيلي صنايع بزرگ مي‌شود بلکه کمر کشاورزان استان را هم مي‌شکند. بنابراين اکنون صنايع متوسط استان که زمين گير هستند و صنايع بزرگ هم کما بيش درگير چنين معضلاتي با دولت هستند.

چتر بسته دولت بر سر صنايع

هر چند ماه يکبار، اخباري در خصوص تعطيلي جمعي صنايع خرد يا بزرگ منتشر مي‌شود که دود آن تنها در چشم مردم مي‌رود. آنهم در استاني که به شدت با معضل کم آبي مواجه است و تعطيلي صنايع هم بر معضل بيکاري مردم مي‌افزايد. نماينده مردم اقليد بااشاره به اينکه براي مرتفع کردن چنين معضلي نياز به يک برنامه ريزي جدي و اصولي است تا دوباره روحي در کالبد نيمه جان صانيع دميده شود، مي‌گويد: متاسفانه با اينکه استان فارس به لحاظ توليد گندم رتبه دوم کشوري را دارد اما تنها کارخانه ارد آنه هم خيلي وقت است که تعطيل شده. کارخانه که بيش از 25 سال پيش احداث شده بود اکنون بيش از 5 سال است که محکوم به تعطيلي است.

افضلي با اشاره به اينکه کم کاري دولتمردان دليل اصلي معضل ايجاد شده است، مي‌افزايد: بخض عمده مشکلات اين است که دولت برنامه ريزي درستي در خصوص با پرداخت مطلبات ندارد. درحالي که براي به چرخش درآوردن چرخ‌هاي اقتصادي در استان اول از همه دولت بايد بدهکاري خود را با کشاورزان بدهند تا مشکلي در خصوص توليد مواد اوليه در صنايع غذايي پيدا نکنيم. علاوه بر اين بايد جلوي واردات کالاهايي که در داخل توليد مي‌شود هم گرفته شود. اين نماينده مجلس با اشاره به واردات کالاهاي مشابه به کالاهاي توليدي صنايع، ادامه مي‌دهد: اکنون بسياري از کارگاه هاي کوچک و متوسط استان صرفا به اين دليل که کالاهاي مشابه با قيمت نازل و حتي کيفيت پايين تر توزيع مي‌شود توان شکوفايي در استان را ندارند.از طرفي هم اکثرشان با توجه به اينکه با وام شروع به کار کرده‌اند و به دليل واردات بي‌رويه اغلب به بانک‌ها بدهکار شده و نه راه پيش دارند و نه راه پس. متاسفانه در برنامه ششم توسعه، مسئولان رويکرد اشتغال محوري نداشتنه‌اند. اگر اين رويکرد وجود داشت قطعا بايد تلاش جدي‌تري در رابطه با صنايع صورت مي‌گرفت.

قبرستان واحدهاي صنعتي نو در فارس

علاوه بر شهرک صنعتي شماره يک سروستان، شهرک شماره دو اسن شهرستان هم گرفتار معضلاتي چون عدم همکاري مسئولان وزارت نيرو بود که نماينده مردم سروستان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار «جوان» خبر از مرتفع شدن اين معضل مي‌دهد و در اين باره مي‌گويد: اين شهرک مشکل برق داشت که بعد از بازديد علی یزدانی مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مرتفع شد و اميد است به زودي کارهاي اجرايي و احداث آن به پايان برسد و واحدهاي صنعتي بتوانند در آن مستقر شوند.

داريوش اسماعيلي با اشاره به اينکه معضلات واحدهاي صنعتي شهرک شماره يک شهرستان هم در حال برطرف شدن است، مي‌افزايد: با توجه به اينکه گفته مي‌شود مشکل اصلي صنايع استان را سود بالاي بانک‌ها و عدم تخصيص تسهيلات مالي به صاحبان صنايع است بايد بگويم که اين معضل تنها مختص به استان فارس نيست و بر سر تمام صنايع کشور سايه انداخته است.

اين نماينده مجلس ادامه مي‌دهد: متاسفانه مجموع صنعت ما در کل کشور يکي از مشکلات اساسيش بحث نقدينگي است، نقدينيگي هم در تمام دنيا راهش اين است که بانک ها بياييند همراهي کنند و با تزيق منابع مالي به واحدهاي توليدي، چرخ صنعت را به چرخش در بياورند، اما متاسفانه اکنون به جايي رسيده ايم که خود بانک ها به بنگاه هاي اقتصادي اي تبديل شده اندو خودشان شرکت هايي را تاسيس کرده اند و بيشتر تسهيلات مالي را به صورت ضربدري به شرکت هاي وابسته به خودشان يا بانک هاي ديگر مي دهند. اين مشکل باعث شده که صنايع خرد و کوچک فرصت شکوفايي پيدا نکنند و البته اين معضل مختص به کل کشور است و متخص به شهرستان سروستان يا فقط استان فارس نيست.

وي با اشاره به تخصيص 16 هزار ميليارد تومان به صنايع کل کشور مي‌گويد: متاسفانه در استان فارس معضل رکود صنايع به مشکل مديريتي بر مي گردد. وقتي وضعيت استان را با ديگراستان هاي کشور از هر جهتي مقايسه مي کنيم ميبينيم که مجموعه که اي که صنعت و معدن و تجارت استان را مديريت مي کنند آنطور که بايد مديريت نمي کنند و باعث چنين گره هايي در اقتصاد استان شده‌اند. بنابراين بايد يک تيم حرفه‌اي باي رفع اين مشکل به روي کار بيايد.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار