کد خبر: 824042
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
دانش‌آموزان بیشترین اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هستند
شهر اردبیل از دیرباز مهد مطالعه و فرهنگ بوده است. در اغلب خانه‌های قدیمی این شهر می‌توان کتابخانه‌هایی را مشاهده کرد که صاحبش با وسواس و دقت مجموعه کم‌نظیر و نفیسی را در آن جمع‌آوری کرده است.کتاب‌خوانی نه تنها در بین قشر مرفه و خانواده‌های نامدار اردبیل بلکه در بین طبقه متوسط نیزرایج بوده و به فراخور وسع و توان مالی در تأمین کتاب تلاش می‌کردند. بطوریکه کتب تاریخی ، خطی و کمیاب بخشی از فرهنگ یک قرن اخیر این منطقه را تشکیل می‌دهد و نمونه‌هایی از کتب تاریخی و کمیاب در موزه‌های استان جا خوش کرده است.متاسفانه با این پیشینه‌‌ای که اردبیلیها در ایجاد کتابخانه ومطالعه داشتند، به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هم اکنون 5 درصد مردم استان عضو کتابخانه‌‌های عمومی هستند که با توجه به پیشینه فرهنگی استان رقم بسیار پایینی است.
سلیمه محمدی

تنها 5 درصد اردبیلی‌ها عضو کتابخانه هستند

آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر 65 باب کتابخانه در استان اردبیل وجود دارد که 55 کتابخانه نهادی و 10 کتابخانه نیز مشارکتی است.از این 65 کتابخانه موجود در اردبیل تنها 54 باب کتابخانه شهری و 11 باب کتابخانه روستای است که بیشترین عضویت را دانش‌آموزان با 50.1 دهم درصد بالاترین اعضای کتابخانه را تشکیل می‌دهند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل به "جوان" می‌گوید: ورود کتاب به مدارس مهمترین مطالبه ما است و امیدواریم با وارد شدن کتاب به مدرسه‌ها و نهادینه شدن بحث کتابخوانی در مدارس مطالعه در استان نهادینه شود.عزیزخانی می‌افزاید: ما از مدیران مدارس می‌خواهیم در کنار آموزش، پرورش را نیز مدنظر قرار دهند که کتابخوانی این چرخه پرورش را تکمیل می‌کند. چرا که نسبت به شاخص‌های جهانی سرانه مطالعه کشورمان بسیار پایین است و در استان اردبیل نیز این رقم‌ پایین‌تر از میانگین کشوری است باید تلاش کنیم تا این رقم حداقل دو برابر شود چراکه در کشورهای اروپایی 40 درصد مردم کتابخوان هستند.

دانش‌آموزان در صدر اعضای فعال کتابخانه‌ها

49 هزار و411 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هستند که از این میان 45 هزار و 675 نفر نهادی و 3 هزار و 736 نفر مشارکتی هستند.که دانش‌آموزان بیشترین اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هستند که با بیش از نیمی از اعضای فعال استان با رغبت و انگیزه در کتابخانه‌های عمومی حاضر می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با ارائه گزارشی از آمار اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی و نهادی استان اردبیل بر اساس شغل افراد بیان کرد: دانش‌آموزان 50.1 درصد، دانشجویان با 16.5 درصد، مشاغل آزاد با 14.1 درصد بیشترین اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان را تشکیل می‌دهند.رباب عزیزخانی می‌افزاید:کارگران، نظامی‌ها و افراد خانه‌دار به همراه کارمندان کمترین عضویت فعال را در کتابخانه‌های عمومی دارند که آگاهی و اطلاع‌رسانی در خصوص افزایش میزان کتابخوانی باید از طریق رسانه‌ها اتفاق بیفتد و ما از مسؤولان انتظار داریم در آستانه هفته کتاب و روز بزرگداشت کتابخوانی این عمل پسندیده را ترویج دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی استان علاوه بر فعالیت در بخش‌های کتاب‌خوانی، کتابخانه‌سازی و افزایش محیط های کتاب‌خوانی را در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: ما تلاش کردیم با روی آوردن به بحث محتوایی و برگزاری نشست‌های تخصصی به ترویج و ترغیب کتابخوانان در استان اقدام کنیم.

12 باب کتابخانه تا پایان امسال در اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد

همزمان با روز کتاب و کتابخوانی از ابتدای امسال تاکنون سه باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در سطح استان اردبیل به بهره‌برداری رسیده که ساخت 12 باب کتابخانه نیز در حال انجام است که با تکمیل آنها شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این کتابخانه‌ها به عنوان محل حضور جوانان و نوجوانان و علاقمندان به یار مهربان خواهیم بود. شش کتابخانه روستایی در نیارق نمین، شایق سرعین، ایران‌آباد پارس‌آباد، آراللو، موران گرمی و لمبر خلخال در دست افتتاح هست. کتابخانه فخرآباد مشگین‌شهر و کتابخانه رجایی نیز در دست افتتاح است که برخی از شهرستان‌های استان اردبیل نیز فاقد کتابخانه هستند که با آغاز حرکتی نوین در این شهرستان‌ها نیز اقدامات عملیاتی انجام می‌شود. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل با اشاره به اینکه کودکان علاقمند به کتاب و کتابخوانی هستند، افزود: در هفته کتاب، دیدار از کتابفروشی‌ها را در سطح شهرستان اردبیل اجرایی خواهیم کرد که امیدواریم این حرکت بتواند مسیر مداومی را برای علاقه به کتاب‌فروشی ایجاد کند.عزیزخانی بیان کرد: 20 هزار نسخه کتاب از طریق مردم و ناشران به کتابخانه‌های عمومی اهداء شده است و 3 هزار نسخه کتاب کودک نیز از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.

این مسئول بیشترین کتب امانت داده شده در کتابخانه‌های عمومی را مربوط به رده ادبیات و کمترین کتب را مربوط به رده زبان بیان کرد و افزود: 63 هزار و 255 نسخه کتاب کودک در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است.

وی با بیان اینکه روزهای این هفته به عناوینی بامفهوم به عنوان کتاب و خانواده، کتاب و دانشگاه، کتاب و رسانه، کتاب و کودک، کتاب و هنر، کتاب و تکنولوژی، کتاب و امام حسین (ع) نامگذاری شده است، افزود: ما امیدواریم کتاب چراغ امیدی برای دانایی و آگاهی خانواده‌ها و همچنین رقم زدن آینده‌ای روشن برای نسل‌های بعدی باشد.

__________________________________________________________

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار