کد خبر: 823671
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
در طي سالهاي اخير استقرار واحدهاي صنعتي وتوليدي در شهرک هاي صنعتي در دستورکار مسئولان استان هاي قرارگرفته تا علاوه بر کاهش اثرات منفي فعاليت هاي صنعتي بر زندگي شهرنشينان و رعايت ملاحظات زيست محيطي، اين واحدها در محيطي متمرکز شوند و بتوانند با استفاده از امکانات زيربنايي براي توليد و رونق صنعت، بدون دغدغه تامين نيازها و امکانات، به امر توليد و فعاليت اقتصادي بپردازند. اين در حالي است که برخي شهرک هاي صنعتي به رغم فعاليت چند ساله هنوز از حداقل امکانات زيرساختي بي بهره اند و واحدهاي مستقر در اين شهرک ها درحالت نيمه تعطيل يا تعطيل به سر مي برند. شهرک صنعتي گراش دراستان فارس از جمله اين مناطق است که به رغم اهميت راه اندازي واحدهاي توليدي ان در رفع مشکل اشتغال اهالي گراش و شهرستان هاي اطراف مدتهاست منتظر رسيدن امکانات زير بنايي است .
مريم احمدي
شهرک صنعتي گراش با آب شيرين رونق مي گيرد

طبق قانون، علاوه بر مکان يابي و جانمايي مناسب براي ايجاد شهرک صنعتي، تامين امکاناتي چون آب، برق فشار قوي، گاز، خطوط مخابراتي، امکانات جمع آوري فاضلاب صنعتي، ايجاد فضاي سبز و ديگر نيازهاي اوليه صنعتگران بر عهده شرکت شهرک هاي صنعتي است تا سرمايه گذار بتواند با صرف حداقل هزينه در قبال دريافت زمين فعاليت خود را آغاز کند. با اين وجود بسياري از شهرک هاي صنعتي کشور از جمله شهرک صنعتي گراش فارس سالهاست با مشکلاتي چون کمبود آب و نبودانشعابات برق و ده ها مشکل ديگر روبرو ست. شرايطي که سبب شده بسياري از صنعتگران و سرمايه گذاران واحد خود را به حالت معلق و تعطيل رها کرده و به فعاليت هاي ديگر روي بياورند.

بنابه گفته اصغر فرودی فرماندار گراش تامین اعتبار آب‌رسانی آشامیدنی به شهرک صنعتی مذکور، توسعه شبکه برق، تکمیل شبکه مخابرات و تلفن ثابت، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش، معافیت‌های مالیاتی برای تولید کنندگان و کارگاه‌های کوچک و بزرگ صنعتی، ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ارد و فداغ و ارتقاء اداره صنعت، معدن و تجارت و تکمیل چارت سازمانی و تامین اعتبار ساخت اداره و امکانات مورد نیاز از جمله مطالبات صاحبان واحدهاي توليدي شهرک صنعتي گراش است. مطالباتي که چندين سال به قوت خود باقي است و به رغم تاکيدات فراوان مسئولان استان همچنان بلاتکليف مانده است.

در ميان موارد ذکر شده کمبود آب در شهرک صنعتی این شهرستان مشکلات اساسي برای تولید محصولات به ويژه توليدات صنايع غذايي به وجود آورده است. در حال حاضر اب مورد نياز واحدها از چاه‌هایی که در شهرک حفر شده تامين مي شود. اما از انجا که اب اين چاه ها شور و سنگين است و واحدهاي مستقر در شهرک براي تداوم چرخه توليد به اب شيرين نياز دارند ، چاه هاي مذکور عملا دردي را دوا نمي کنند. فرودی فرماندار گراش با تاييد اين موضوع مي گويد: آب موجود در شهرک‌های صنعتی گراش به دلیل EC بالا بیشتر در مصارف بهداشتی استفاده می‌شود در صورتی که برای شرب و تولید مواد غذایی باید از آب شیرین استفاده کرد.

ناگفته نماند چند سال پيش براي رفع اين کمبود طرح استفاده از اب سد سلمان در دستور کار قرار گرفت و به دليل اينکه لوله‌های سد سلمان از چند متری این شهرک عبور مي کند احتمال تحقق اين مورد پررنگ به نظر مي رسيد. اما حالا پس از گذشت چند سال و به رغم اعلام نياز فوري واحدهاي توليدي به آب شيرين، نياز يک ميلياردتوماني براي تحقق این امربه عنوان مانع اصلي مطرح شده است.

مسئله اي که قطعا با ورود سرمايه گذاران بومي به راحتي قابل حل است. ازاين رو جا دارد مسئولان استان فارس بادست و دلبازي بيشتر و اعطاي بسته هاي ترغيبي راه را براي ورود سرمايه گذاران باز کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار