کد خبر: 818446
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
با گذشت حدود يك هفته از آغاز عمليات موصل مي‌توان ارزيابي نسبتاً دقيقي از ميزان موفقيت اين عمليات و چشم‌انداز آن ارائه داد. به
احمد كاظم‌زاده
با گذشت حدود يك هفته از آغاز عمليات موصل مي‌توان ارزيابي نسبتاً دقيقي از ميزان موفقيت اين عمليات و چشم‌انداز آن ارائه داد. به گفته اغلب كارشناسان اين عمليات در چند روز اول بهتر از آنچه كه پيش‌بيني مي‌شد پيش رفته است و در برخي مناطق نيروهاي عراقي توانسته‌اند خود را به چند كيلومتري موصل برسانند. در اين مدت اخباري دال بر فرار فرماندهان ارشد داعش به تركيه و فرار رده‌هاي مياني و پايين آن به رقه سوريه يا  اسكان اقليت‌هاي كوچانده شده از روستاهاي موصل در طبقات بالاي ساختمان‌هاي مستقر نيروهاي داعش جهت ايجاد سپر انساني در برابر حملات هوايي منتشر شد كه در كنار يكسري ديگر از اقدامات ضد انساني داعش همچون آتش زدن كارخانه توليد فسفات و سمي كردن هوا يا  حتي حمله انحرافي در كركوك همگي از استيصال روزافزون داعش حكايت دارد و نشان مي‌دهد قدرت واقعي داعش خيلي كمتر از آن چيزي است كه در تبليغات به تصوير كشيده شده بود.

تا پيش از اين برخي كارشناسان اين احتمال را مطرح مي‌كردند كه شايد يكي از دلايل شكست زودهنگام داعش در فلوجه يا  ديگر مناطق حفظ نيروهاي اين گروه در جنگ موصل باشد كما اينكه هنوز هم برخي از كارشناسان احتمال مي‌دهند كه داعش سعي مي‌كند جنگ را شهري و از ظرفيت‌هاي شهر تلفات‌گيري كند اما شاخص‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه ظاهراً همه توان داعش در همان حد و اندازه‌اي است كه تاكنون نشان داده شده و با فرار فرماندهان ارشد توان آن روز به روز به تحليل خواهد رفت، ضمن آنكه نيروهاي خاموش موصل مي‌توانند در جنگ شهري به عنوان ستون پنجم دولت و ارتش عراق عمل و روند سقوط دولت خودخوانده داعش را تسريع كنند.
 
با وجود موفقيت‌هاي بالاي ارتش و دولت عراق در اجراي عمليات آزادسازي موصل بروز برخي رفتارها از سوي امريكا ترديدهايي در مسير استمرار اين موفقيت‌ها ايجاد مي‌كند. از جمله اينكه اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا در جريان سفر خود به عراق برخلاف مواضع اعلامي امريكا در قبل از آغاز عمليات موصل از مواضع تركيه در ورود به عمليات موصل حمايت كرد و حتي كوشيد دولت عراق را در برابر عمل انجام شده قرار دهد اما حيدر العبادي زير بار نرفت و متعاقب آن برخي از مسئولان عراقي اعلام كردند كه هواپيماهاي امريكايي از هدف قرار دادن به موقع داعش خودداري مي‌كنند. پيش از اين نيز هواپيماهاي امريكايي از هدف قرار دادن  داعشي‌هايي كه به مقصد سوريه و رقه فرار مي‌كردند، امتناع مي‌كردند كه همين مسئله اين ذهنيت را ايجاد كرد كه گويا امريكا در پي نابودي كامل نيست و فقط مي‌خواهد مركز خلافت آن را از موصل به رقه منتقل كند.  بر اين اساس مي‌توان گفت با وجود موفقيت‌هاي اوليه ، مداخلات خارجي به‌خصوص از ناحيه امريكا و تركيه مانعي جدي بر سر راه استمرار اين موفقيت‌ها ايجاد كرده است كه مسئوليت هرگونه وقفه در اين مسير را متوجه اين كشورها مي‌كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
0
از دشمن واقعی مسلمانان (آمریکا) توقعی بیش از این نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار