کد خبر: 815653
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
يك كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
بخشايش اردستاني گفت:امريكايي‌هايي با تصويب يك قانون خاص توسط كنگره دست قوه قضائيه را باز گذاشته‌اند تا بتوانند پول ايران را كه حدود 2 ميليارد دلار، به صورت سپرده‌گذاري بود، توقيف كنند.
قانون جاستا ايران را هدف قرار داده استجوان‌آنلاين: هفته قبل، قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) توسط اکثریت مجلس نمایندگان و سنا به تصویب رسید و این گونه وتوی اوباما توسط کنگره بی‌اثر شد. بر اساس اين قانون خانواده قربانیان حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر اجازه شکایت علیه عربستان را پیدا کردند و دارایی‌های عربستان در اختیار قضات امریکایی قرار گرفت. اين در حالي است كه  قبلاً دادگاهی در نیویورک در اقدامی ناعادلانه، ایران را به دليل حادثه ۱۱ سپتامبر به پرداخت بیش از ۱۰ میلیارد دلار غرامت به قربانیان حادثه به علت ضررهای ناشی از این عملیات تروریستی محکوم کرده بود. همچنین دیوان عالی امریکا، اول اردیبهشت ۹۵ طي حکمی حدود ۲ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران را به عنوان غرامت به خانواده‌های امریکایی‌های کشته شده در انفجار ۱۹۸۳ پایگاه تفنگداران آمریکایی در بیروت داد. این نوع تصميم گيري‌ها در سيستم قضايي آمريكا در حالي اتفاق مي افتد كه هیچ گاه مدرکي در این دادگاه‌ها علیه ایران ارائه نشد و این نشان دهنده برخورد سیاسی و منطق دوگانه آمریکایی‌ها در برخورد با حوادث مشابه است. در همين راستا با دكتر احمد بخشايش اردستاني، استاد دانشگاه و كارشناس مسائل بين‌الملل به گفت‌وگو پرداختيم.
 
دكتر احمد بخشايش اردستاني، كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به تصويب قانون جاستا در كنگره امريكا گفت: امريكايي‌ها با تصويب يك قانون خاص توسط كنگره دست قوه قضائيه را باز گذاشته‌اند تا بتوانند پول ايران را كه حدود 2 ميليارد دلار، به صورت سپرده‌گذاري بود، توقيف كنند.
 
بخشايش ادامه داد: بهانه‌ تصويب چنين قانوني هم اين بود كه بايد عدالت در خصوص خانواده‌هاي قرباني كه مثلا در لبنان كشته شدند، به وجود آيد و چون در لبنان گروه‌هاي مختلف دست به اين كار زدند و نمي‌توان گروه‌ها را مورد محاكمه قرار داد، بايد كشور حامي آن‌ها محاكمه شوند، بنابراين كشور حامي حزب‌الله كه ايران است بايد محاكمه و پول‌هايش توقيف شود.
 
وي افزود: در واقع قانون جاستا براي عدالت برابر خانواده‌هاي قربانيان تروريسم خصوصا خانواده‌هاي قربانيان 11 سپتامبر تصويب شد. گزارش 11 سپتامبر هم تا به حال چندين بار در كنگره خوانده شده و از 21 نفري كه در آن حادثه دخيل بودند 18 نفر تبعه عربستان بودند. از آنجا كه سعودي‌هاي پول پر طمطراقي در بانك‌هاي امريكايي داشتند، كنگره امريكا مدعي شد كه خانواده‌هاي قربانيان  برج‌هاي دو قلوي 11 سپتامبر مي‌توانند از دولت حامي تروريست‌ها شكايت كنند ولو اينكه دولتي كه حامي تروريست باشد ديگر حامي آنها نباشد و واقعا عربستان سعودي از اين تروريست‌ها حمايت نكند تا به اين ترتيب پول آن دولت را ضبط كنند. البته اوباما و مقامات اجرايي گفتند اگر اين موضوع قانون شود ما در بالا وتو مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم كه اين قانون اجرا شود اين در حالي بود كه نمايندگان سنا بيش از دو سوم راي دادند تا ديگر وتوي آقاي اوباما هم اثرگذار نباشد.
 
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل در خصوص انگيزه تصويب قانون جاستا توسط كنگره امريكا اظهار داشت: هدف بيشتر سناتورهايي كه در امريكا هستند ايران است و اصلا عربستان مدنظر نيست، چون روش مكتب ليبراليسم اين است كه با شعارهاي قشنگ همه چيزهاي قشنگ را نابود ‌كند. مثلا با شعار مبارزه با تروريسم و حقوق بشر مي‌آيد اما براي مبارزه با تروريسم، داعش را مي‌سازد. اين دو گانگي در آن‌ها كاملا مشخص است. عربستان سعودي هر كاري امريكايي‌ها بگويند انجام مي‌دهد. آنها بيشتر جنگ‌هايي نيابتي را به خاطر كارتل‌هاي صنايع نظامي راه مي‌اندازند مثلا كارخانه‌هاي صنعت نظامي امريكا مي‌خواهند هواپيماها، توپخانه‌ها و پهبادهايشان را بفروشند، بايد يك جايي جنگي به وجود آيد تا آنها را بفروشند و عربستان خيلي پول‌هاي خوبي مي‌دهد تا آن صنايع نظامي را بخرد. پس عربستان هدف نيست و قانوني كه درست مي‌شود دو گانه است و فرقي نمي‌كند؛ هم شامل حال ايران مي‌شود و هم شامل حال عربستان.
 
بخشايش معتقد است، اكنون عربستان عصباني است چون ما سعي مي‌كنيم پولي در امريكا نگذاريم اما عربستان 750 ميليارد دلار در بانك‌هاي امريكايي دپو كرده است. البته مقامات اجرايي امريكا و عربستان كاملا با هم هماهنگ هستند و اجازه نمي‌دهند اين اتفاق رخ دهد. به نظر مي‌رسد ظاهر اين قانون بيشتر براي ايران تنظيم شده تا اگر مثلا چند نفر امريكايي و اسرائيلي در لبنان و يمن كشته شدند، بگويند ايران از اين تفكر حمايت مي‌كند. روي هم رفته عربستان از اين مسئله بيشتر مي‌ترسد چون عربستان در معرض حادثه 11 سپتامبر است و اعتراضش طبيعي است.
 
 
وي با اشاره به نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر عنوان كرد: در خصوص 11 سپتامبر سناريوهاي مختلفي مطرح شده، برخي از سناريوها معتقدند وقتي برخورد هواپيما به برج و ريزش ساختمان‌هاي دوقلو مشاهده مي‌شود اين امكان وجود ندارد كه ساختمان به صورت منظم ريزش داشته باشد مگر اينكه در پايين ديناميت گذاشته شود و در واقع اين حادثه با مديريت گروه‌هاي متخصص انجام شده است، سناريو ديگر هم معتقد است اين كار ساخت خودشان بود براي اينكه جنگي را عليه افغانستان، عراق به وجود آورند و با فروش صنايع نظامي، شركت‌هاي نظامي خودشان را تقويت و لشگركشي كنند. سناريوي ديگر اين است كه واقعا كار عربستان بوده و عربستان هم اتباع خود را در‌ امريكا هدايت كرده و حساب‌هاي بانكي سعودي‌ها در امريكا دليلي براي موضوع است.
 
 
بخشايش اضافه كرد: به طور مسلم نقش عربستان سعودي در اينجا باطل است و زماني كه قرآن در خصوص حق و باطل صحبت مي‌كند، حق را ريشه‌دار مي‌داند و باطل را بي‌ريشه مي‌داند و حق در سر باطل مي‌زند. گاهي خداوند با دست ديگري باطل را از بين مي‌برد كارهايي كه عربستان در يمن، بحرين و فاجعه منا انجام داده گاهي اين مباحث هم به رغم اينكه ائتلاف با امريكا دارد، اما مي‌تواند سر عربستان سعودي هم به وجود آيد.          

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار