کد خبر: 812297
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
دولت يازدهم با اين ادعا که پروژه‌اي در شأنش در استان مرکزي اعلام نشده اين استان را ايستگاه آخر سفرهايش تعيين کرد
استان مرکزی با ۱۲شهرستان و ۲۹ هزار و ۱۲۶ کیلومتر وسعت نزدیک به دو درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. وجود بیش از سه هزار واحد تولیدی و صنعتی دراین استان ، بهره مندی از صنایع مادر و حلقه‌های واسط کلیدی در تولید کشور، از مهم‌ترین شاخصه‌ها و امتیازهای این منطقه است. با اين حال متاسفانه اين استان در انتهاي لیست سفرهای استانی ریاست جمهوری قرار گرفته و این در حالی است که حل برخی از مشکلات پایتخت صنعتی ایران نیاز به تصمیم گیری سریع در ابتدای راه دولت یازدهم داشت ، تا حدودی نتایج عملکرد در رابطه با این مشکلات در انتهای عمر این دولت مشخص شود.
فاطمه قاسمي
استان مرکزی پروژه‌اي ندارد تا بهانه سفر استاني دولت شود!


با بررسی اجمالی از وضعیت اشتغال در استان مرکزی به راحتی می توان دریافت که این استان تنها نام پایتخت صنعتی کشور را یدک می کشد و در کنار به کارگیری افراد غیر بومی، واحدهای صنعتی استان نیاز به حمایت های مالی و فنی ويژه اي دارند که جان دوباره ای به صنعت استان داده شود.از طرفی درآمد صنایع بزرگ تقریبا در خارج از استان هزينه مي شود و بهره ای که باید از این درآمدها به مردم استان مرکزی برسد نصیب استان های دیگر از جمله پايتخت می شود.همچنین موضوع آلودگی هوا در استان مرکزی یکی ديگر از مسائل مهمي است که با وجود اعتراض مردم، فعالین زیست محیطی و اصحاب رسانه توجهی به این قضیه نمی شود.

در سال جاری آلودگی هوا در این استان رکورددار تاریخ استان مرکزی شد. به نحوي كه اگر سنجنده های کافی جهت سنجش آلودگی هوا در شهرهای آلوده وجود داشت، قطعا تمامی روزها به عنوان روز آلوده محسوب می شد.اينجا سرطان بی داد می کند كه بخشي از آن را مي توان حاصل فعالیت و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خروج پتروشیمی شازند از لیست صنایع آلاینده قلمداد كرد.محیط زیست عنوان می کند فلر و بنزنی که بوی نامطبوع ناشی از این آلاینده ها کاملا مشهود و غیر قابل تحمل است در استانداردهای صنایع آلاینده در نظر گرفته نشده است.

اين همه درد قابل رويت نيست؟

آسیب های اجتماعی در این استان مركزي قابل توجه است و نیاز به در نظر گرفتن برنامه و بودجه و اقدامی سریع در این خصوص دارد.این موارد تنها جزئی از نیازهای استان مرکزی است که تا به حال عملکرد دستگاه های دولتی در این رابطه فقط به ارائه آمارهایی که از واقعیت جامعه بسیار فاصله دارند محدود شده و نیاز به بررسی و ورود دولت به این قضایا دارد.

با وجود تمامی این موارد در نهایت تعجب عنوان می شود پروژه ای در شان دولت در استان مرکزی اعلام نشده و به این دلیل تا به حال سفر هیات دولت به تعویق افتاده است.سوال مهم در خصوص این اظهارات این است که آیا سلامت مردم نجیب این استان در شان هیات دولت نیست؟ آیا جوانان بی کاری که در پارک ها و خیابان ها پرسه می زنند و با وجود دولت تدبیر و امید از آینده ناامید شده اند در شان هیات دولت نیست؟ آیا کارخانه هایی که نیاز به جان دوباره مالی و فنی برای چرخیدن چرخشان دارند در شان هیات دولت نیست؟ تعریف پروژه دقیقا به چه معنا است؟ باید کارخانه ای عظیم الجثه و یا خیابانی طویل با دستان رییس جمهور افتتاح شود که استان مرکزی در لیست سفرهای استانی قرار گرفته شود.

بهترین اقدام افتتاح پروژه های جدید و اضافه شدن به پروژه های نیمه تمام و یا ناکارآمد سال های آینده نیست بهترین اقدام رفع نواقص پروژه های گذشته است، بهترین اقدام سروسامان بخشیدن به اوضاع نامرتب ناشی از اقدامات گذشته است.

سوال‌هاي بي‌جواب

چندی پیش حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان استان در دوره نهم با ارسال نامه‌ای به هیئت دولت خواستار برگزاری سفر به استان مرکزی شده بود که متاسفانه این پیگیری‌ها در این زمینه بی نتیجه ماند. وی از انتخاب استان مرکزی به عنوان آخرین مقصد سفر استانی رئیس جمهوربه عنوان یک ضعف یاد کرد.

سلیمی با اشاره به وجود ابهاماتی در دستاوردهای سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان مرکزی گفت: در حال حاضر در سال آخر عمر دولت یازدهم هستیم و با توجه به قرارگیری در اواسط سال و وضعیت اعتبارات موجود، اجرایی کردن مصوبات سفر در هاله ای از ابهام است.

این نماینده مجلس در خصوص چرایی تاخیر در سفر و اعلام چندین باره تاریخ برگزاری سفر رئیس جمهور در اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید گفت: بارها و بارها تاریخ‌هایی برای سفر رئیس جمهور اعلام شده بود که علت عدم برگزاری و تاخیر در آنها و همچنین انتخاب استان مرکزی به عنوان آخرین سفر جای سوال دارد و بهتر بود با توجه به منتصب بودن استان مرکزی به زادگاه بنیان گذار انقلاب اسلامی، این استان پس از استان‌های مشهد و قم به عنوان سومین استان انتخاب می‌شد.

با وجود این ابهامات در یک ماه اخیر تعدادی از وزیران ومعاونان رییس جمهور برای آمادگی استان جهت سفر ادولت تدبیر وامید وجمع بندی مشکلات به استان مرکزی سفر کرده اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار