کد خبر: 808707
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
دانشمندان به تازگی ارتباطی بین واکنش‌های فصلی آلرژیک و میزان هوش در افراد پیدا کردند.
عده‌ای در فصل بهار و تابستان با مشکل عطسه و آبریزش بینی مواجه شده و مجبورند از ماسک، دستمال کاغذی و انواع داروها استفاده کنند. این واکنش‌های بیولوژیکی به علت معلق بودن دانه‌های گرده در هوا و ورود آنها به بینی اتفاق می‌افتد.

اکنون دانشمندان از زاویه دیگری به این مسئله پرداخته‌اند. آنها می‌گویند افرادی که در فصول گرم سال به گرده گیاهان واکنش آلرژیک نشان می‌دهند، از مزیت استثنایی رشد سریع‌تر سلول های مغز برخوردارند.

تحریک سلول های بویایی و التهاب مخاط بینی باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و بروز آلرژی در افراد می شود که دانشمندان سرنخ‌های آن را در سلول‌های بخش «هیپوکامپ» مغز جستجو کرده‌اند.

در بخش هیپوکامپ مغز میلیون ها سلول وجود دارد که توسط نورون های عصبی به هم متصل هستند و مهمترین وظیفه آنها افزایش قابلیت یادگیری و کنترل حافظه است. این بخش مهم از مغز به تدریج با افزایش سن کوچک می‌شود. به همین دلیل کهولت سن اغلب با مشکل ضعف حافظه همراه است.

حال، نکته جالب در اینجاست که حملات آلرژیک این بخش از مغز را تحریک می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های مرده با سلول های جدید جایگزین شوند.

براساس آمارها بیش از 10 میلیون نفر تنها در کشور انگلستان به آلرژی های تنفسی، مثل تب یونجه دچار می‌شوند که از جمله علائم آن می‌توان به عطسه، آبریزش بینی، التهاب مجاری تنفسی و تنگی نفس اشاره کرد.

افرادی در فصول خاصی دچار آلرژی می شوند و شدت حساسیت آنان با توجه به هر فصل متغیر است. تحقیقی نشان داد افرادی که دچار این نوع از آلرژی هستند معمولاً از ضریب هوشی بالایی به نسبت سایر افراد برخوردارند. دانشمندان رشد سلول های جدید در بخش یادگیری مغز را مسبب این امر می‌دانند. آنان با تحقیق بر روی موش های آزمایشگاهی و قرار دادن آنها در معرض مواد آلرژن (حساسیت‌زا) و بررسی رشد بخش هیپوکامپ مغز پس از حمله آلرژی به چنین نتایجی دست پیدا کردند.

دانشمندان امیدوارند با کمک سیستم ایمنی بدن و تحریک آن بتوانند در سال‌های آتی راه‌هایی برای مقابله با بیماری آلزایمر و صدمات مغزی ابداع کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار