کد خبر: 807215
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
وجود هرگونه آلودگي درمحيط زيست مي تواند نتايج وحشتناكي را به همراه داشته باشد با اين وجود زماني اين معضل حادتر مي شود كه آلودگي ها متعلق به مراكز درماني باشد.بررسي ها نشان مي دهد با وجود اينكه بيشتر مراكز درماني در استان زنجان داراي سيستم تصفيه فاضلاب هستند، اما دوبيمارستان دولتي ولیعصر (عج) و دکتر بهشتی فاقد آن بوده وبه راحتي اين آلودگي ها وارد محيط زيست مي شود.
محمدرضا سوري
فاضلابهاي بيمارستاني تهديدي براي سلامت زنجاني‌ها

نتايج تحقيقات نشان مي دهد ، با وجود اينكه فاضلاب ناشی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ـ بهداشتی از نظر ميزان آلودگي مشابه فاضلاب شهری هستند. اما وجود برخي مواد و ترکیبات سمی و عفونی موجود در آنها موجب شده تا رها شدن آنها در طبيعت آثار مرگباري را رقم بزند، لذا بايد اين آلودگي هاي به شدت عفوني به صورتي ويژه جمع‌آوری و گندزدایی شوند.

با وجود اينكه طبق قانون بايد همه بیمارستان‌ها و حتی شهرک‌های صنعتی باید فاضلاب‌شان را تصفیه کرده وميزان آلودگي هاي آنها را به حد استانداردها ي زيست محيطي برسانند، اما در بيشتر مواقع اين موضوع حياتي مورد غفلت قرار مي گيرد.

دوبيمارستان دولتي در ليست سياه حفاظت محيط زيست

چندي پيش بود كه مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان زنجان اعلام كرد: طبق پایش‌های صورت گرفته توسط این اداره‌کل و نامه‌های خوداظهاری دستگاه‌های ذی‌ربط، به اين سازمان شخص شد بیمارستان‌های آیت‌الله موسوی، امام حسین (ع) وبهمن مجهزبه سیستم تصفیه فاضلاب بوده وبیمارستان ‌های ولیعصر (عج) و دکتر بهشتی فاقد این سیستم هستند.

سیدرضا موسوی ‌مشکینی مي گويد:" آزمایشات و مطالعات انجام شده در مورد فاضلاب‌های بیمارستانی نشان مي دهد که این نوع از مايعات آلوده دارای مقادیر بالای مواد سمی و مشخصات و عواملی است که در برابر تجزیه بیولوژیکی مقاومت می‌کنند؛ از طرفي تحقیقات ویروس‌شناسی بر روی آب‌های سطحی آلوده به این نوع ازمايعات آلوده وجود "انترو ویروس" وانواع دیگر ویروس‌ها مثل "آدنو ویروس" را درفاضلابهاي بیمارستانی به اثبات رسانده است.

نص صحيح قانون درمورد توليدكنندگان آلودگي

براساس قانون مدیریت پسماند پزشکی مصوب 20 اردیبهشت سال 83مجلس شورای اسلامی، پسماندهای پزشکی و بیمارستانی از گروه‌های پنج‌گانه پسماندها هستند که مدیریت آن به‌عهده تولیدکننده یا واحد بیمارستانی است.

ازسويي ، بر اساس ماده 3 این قانون، وزارت بهداشت، مسئول نظارت بر اجرای ضوابط هستند و براساس ماده 23 قانون مدیریت پسماند پزشکی، نظارت بر حسن اجرای این قانون برعهده سازمان حفاظت ازمحیط ‌زیست است واين سازمان باید مطالبه‌گر باشد. از طرفي بر اساس مواد 46 و 47 قانون توزیع عادلانه آب و ماده 140 قانون برنامه پنجم توسعه افرادی که از آب استفاده می‌کنند باید فاضلاب را تصفیه کرده و به تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز باشند؛ چرا که به موجب همین قانون هرگونه اقدامی که سبب آلوده شدن آب شود، ممنوع است و باید با متخلف برخورد شود.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان مي گويد :" طبق قانون بايد تمامي بیمارستان‌ها به سیستم تصفیه اولیه فاضلاب مجهز باشند، واين مايعات آلوده بیمارستانی می‌بایست قبل از ورود به شبکه فاضلاب شهری ،پیش‌تصفیه شده و به پارامترهای موردنظر برسد ودرادامه وارد تصفیه‌ خانه شهری شود."

هشدار قانوني به مراكز درماني فاقد تصفيه خانه

"طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی هرگونه اقدامی علیه بهداشت عمومی مثل آلوده کردن آب و غیره ممنوع بوده و متخلفان طبق قانون به حبس تا یک سال محکوم می‌شوند؛ چرا که تهدید علیه بهداشت عمومی جرم تلقی شده و مسئولیت تشخیص آن به عهده وزارت بهداشت، سازمان حفاظت از محیط ‌زیست و سازمان دامپزشکی است."

لذا بايد توجه داشت كه وقتي بيمارستان هاي دولتي كه وظيفه حفظ سلامتي مردم را برعهده داد به اين راحتي اين موضوع مهم را مورد سهل انگاري قرارمي دهند از ديگران چه توقعي مي توان داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار