کد خبر: 807002
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
يك كارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
بغزيان گفت: دليلي براي حذف كارت سوخت وجود ندارد يكي از قسمت‌هاي طرح كارت سوخت بحث سهميه‌بندي بود كه استفاده‌اي ندارد اما در قسمت قاچاق و اينكه بدانيم در چه بخشي بنزين بيشتر مصرف مي‌شود و همچنين در بخش خدمات، ديتاي خوبي براي سياست‌گذاري است.
مردم انتظار حذف كارت سوخت را نداشتنديكي از موضوعات جنجالي مجلس نهم مسئله کارت سوخت بود که در ادامه کنترل مصرف سوخت در کشور و با هدف کاهش مصرف بنزین دولت اقدام به 2نرخی کردن سوخت کرد اما پس از مدتی قاچاق، رانت خواری، خرید و فروش کارت‌ها مشکلاتی براي اجرای مناسب این طرح  ایجاد شد و مسئولان به دنبال راه حل مناسبی برای بروز این مشکلات برآمدند و این بار تک نرخی شدن سوخت را مطرح كردند. اما گويا تک نرخی شدن سوخت هم راه حل مناسبي نبود و حالا حذف کارت سوخت در مجلس دهم تصويب شده است. در همين راستا با آلبرت بغزيان، كارشناس مسائل اقتصادي به گفت‌و‌گو پرداختيم.
 
آلبرت بغزيان، كارشناس مسائل اقتصادي در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به حذف کارت‌های سوخت از سوي مجلس شوراي اسلامي گفت: دليلي براي حذف كارت سوخت وجود ندارد يكي از قسمت‌هاي طرح كارت سوخت بحث سهميه‌بندي بود كه استفاده‌اي ندارد اما در قسمت قاچاق و اينكه بدانيم در چه بخشي بنزين بيشتر مصرف مي‌شود و همچنين در بخش خدمات، اطلاعات خوبي براي سياست‌گذاري است.  
 
بغزيان ادامه داد: با وجود كارت سوخت، مصرف بنزين مديريت مي‌شد و مصرف‌ كننده هم نسبت به اين موضوع راضي بود. اما با حذف كارت سوخت مجددا قاچاق سوخت ادامه پيدا مي‌كند و در آينده بايد مجددا كارت سوخت را برقرار كنيم و باز هم همان هزينه و برگشتن به اوضاع قبلي، اينگونه اعتماد مردم كم مي‌شود.
 
وي تاكيد كرد: با حذف كارت سوخت مديريت مصرف ما از دست مي‌رود چون از اين طريق مي‌توانستيم مصرف مردم را كنترل كنيم و با مصرف بالاتر قيمت بالاتر رود در چنين شرايطي مسلما برخي كمتر مصرف مي‌كنند. اما با حذف آن افرادي كه توانايي بيشتري دارند مصرف بيشتري هم خواهند داشت و باز هم توزيع ناعادلانه مي‌شود. در حال حاضر ما به سوخت يارانه مي دهيم و اين چه فرقي مي‌كرد نسبت به قبل كه مي‌خواستيم يارانه سوخت را به سمت نيازمند واقعي هدايت كنيم. با ايجاد چنين شرايطي باز هم به نفع پردرآمدها مي‌شود كه هم ماشين‌هاي بيشتري دارند و هم سفرهاي بيشتري مي‌روند و شعارهاي مربوط به كنترل سوخت و هدفمندسازي يارانه انرژي را خدشه دار مي‌كند.
 
اين كارشناس اقتصادي با بيان اينكه اجراي طرح كارت سوخت هزينه‌هاي بسياري داشت و در اين زمينه نيز فرهنگ‌سازي صورت گرفته بود،‌ گفت: مردم عادت كردند و انتظار نداشتند كارت سوخت حذف شود. اينكه سهميه آزاد شده و كارت سوخت براي سهميه استفاده نمي‌شود دليلي بر اين نمي‌شود كه سرمايه‌گذاري زير سوال برود. با حذف كارت سوخت كنترل از دست مي‌رود، در واقع اين سرمايه‌گذاري‌هايي است كه مي‌توانست بهتر به سياست‌گذار كمك كند اما با اين كار بايد تغييرات بسياري ايجاد شود كه همه اينها هزينه‌بر است.  

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
0
اساساً هر طرحی که مصوب میشه، باید دید که چه مافیایی پشتش بوده و از آن منتفع میشه؟! درمورد طرح حذف کارت سوخت هم غرض کسب درآمد برای نفر بعدی است که بیاید دوباره همین سیستم را پیاده کند و میلیارد بجیب بزند آخر میدانید که کشور ما کشور آزمون و خطاست!‌هر ننه قمری که از راه میرسد طرحی سنگینی را از طریق لابی مصوب میکنه و بعد از وارد آمدن خسارتی سنگین، کنسل میشود و دوباره روز از نو،‌روزی از نو.
یک شهروند عادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
0
0
واقعا برخی اظهار نظرها از کارشناسان خیلی خنده داره

در خبرها آمده روزانه حدود 250هزار لیتر فراورده از کشور قاچاق میشود

ایا اینها از کارت سوخت خارج میشوند

آیا اینها توسط افراد عادی مثل کوله برها قاچاق میشوند یا تو سط افراد صاحب نفوذ آنهم با تانکر

آیا دولت نمیداند مافیای قاچاق دست کیست

ایا دولت در این ده سال کارت سوخت اطلاعات کافی در خصوص میزان مصرف نوع مصرف و میزان قاچاق و پراکندگی مصرف و قاچاق و سرشاخه های آن ندارد؟

یا کارشناس نیستید
یا سیاسی نظر میدهید
صادق باشید کارت سوخت فقط مردم را اذیت میکرد و گرنه دزدان همیشه آزادند
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
0
باسلام
از گزارش خوبتان متشکرم,

( آبکش )
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار