کد خبر: 806087
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
پرسنل ماشین‌سازی 3 ماه است حقوق نگرفته اند و به بلاتکلیفی مدیریتی 14 ساله این کارخانه معترض هستند
ماشین‌سازی تبریز با افزون بر چهار دهه سابقه فعالیت، به عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و ایجاد اشتغال در آذربایجان شرقی در پیچ و خم واگذاری به شرط اهلیت مالکان جدید به سر می‌برد. طی چند روز گذشته کارکنان ماشین‌سازی در اعتراض به واگذاری این مجموعه صنعتی به بخش خصوصی و عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان در محل کارخانه تجمع کردند

معاونت سیاسی و امنیتی استاندار، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل اداره کار و رفاه اجتماعی برای رفع مشکلات به وجود آمده اقدام به حضور در جمع معترضین و رایزنی با مقامات مسؤول برای حل مشکل کردند که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدامات صورت گرفته را تشریح کرد و گفت: با حضور در جمع کارگران ماشین‌سازی و استماع سخنان آنها که عمدتا به عدم پرداخت حقوق و دستمزد و همچنین واگذاری این گروه صنعتی به بخش خصوصی معترض بودند، ضمن دعوت به آرامش تجمع‌کنندگان رایزنی‌های لازم با مقامات ذیربط نیز صورت گرفت.

***

با همکاری معاونت سیاسی و امنیتی استاندار و هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان خصوصی‌سازی مبلغ 25 میلیارد ریال به ماشین‌سازی و ریخته‌گری این گروه اختصاص و مبلغ موردنظر تحویل سازمان صنعت، معدن و تجارت داده شد تا قبل از آغاز تعطیلات تابستانی که برای کارگران در نظر گرفته شده بین کارکنان توزیع شود.

اينها بخشي از صحبت هاي رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت است كه به فارس گفته و از وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با ماشین‌سازی خبر داده و عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی قول داده تا طی 15 روز آینده تکلیف گروه صنعتی ماشین‌سازی را مشخص کند.

حسین نجاتی همچنین هماهنگی با سازمان تامین اجتماعی برای تمدید دفترچه‌های درمانی کارگران ماشین‌سازی را نیز یادآور شد و اضافه نمود: سازمان صنعت،​ معدن و تجارت نیز مسؤولیت درمان یکی از کارگران این شرکت را که از ناحیه دست دچار مصدومیت شده، به کمک تامین اجتماعی بر عهده گرفت و مقرر شد بانک‌هایی که تسهیلات برای کارکنان ماشین‌سازی پرداخت کرده‌اند، فعلا نسبت به پرداخت اقساط و معوقات آنها اقدام نکنند.

مقام ارشد استان در حوزه صنعت و بازرگانی در پاسخ به این سئوال که موضوع واگذاری ماشین‌سازی به مجموعه سرمایه‌گذاری فولاد به کجا انجامید، اظهار داشت: صندوق سرمایه‌گذاری فولاد که ماشین‌سازی به عنوان دیون دولت به این مجموعه واگذار شده بود از پذیرش ماشین‌سازی خوداری کرده و روند واگذاری ماشین‌سازی به صندوق سرمایه‌گذاری فولاد متوقف شده است.

وی با اشاره به عدم وجود مدیریت در ماشین‌سازی و موضوع واگذاری که پا در هوا ماندن بین سازمان خصوصی‌سازی و سازمان گسترش و نوسازی را بوجود آورده، تاکید کرد: ماشین‌سازی در حال حاضر 330 میلیارد ریال طلب دارد که در صورت وجود مدیریتی قوی و دلسوز صرفا با وصول این مطالبت می‌توان این مجموعه صنعتی مادر در تبریز را به سمت نوسازی هدایت و روند تولیدی را تحول بخشید.

نجاتی نامه‌نگاری مجدد استاندار آذربایجان‌شرقی با وزیر صنعت،​ معدن و تجارت را مورد تاکید قرار داد و گفت: وزیر اقتصاد نیز به استاندار برای انتخاب 5 نفر هیات مدیره برای اداره ماشین‌سازی دستور داده که بنا به اظهارات اداره کار تا مشخص شدن تکلیف ماشین‌سازی در رابطه با موضوع واگذاری و عدم واگذاری ممکن نخواهد بود.

*سازمان خصوصی‌سازی عامل نابودی ماشين سازي

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز سازمان خصوصی‌سازی را عامل به وجود آمدن اوضاع کنونی در کارخانه ماشین‌سازی دانست و گفت: یکه تازی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری این واحد صنعتی آن را به ورطه نابودی کشانده است.

کارگران ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از برندهای صنعتی تبریز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان و سیاست‌های بخش خصوصی در قبال این کارخانه جلوی این مجموعه تجمع کرده‌اند.

پرسنل گروه ماشین‌سازی به بلاتکلیفی مدیریتی 14 ساله این کارخانه معترض هستند و این در حالی بوده که آنها سه ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

ریشه این عدم پرداخت حقوق و تعطیلی خطوط تولیدی این واحد عظیم صنعتی به بحث واگذاری آن به بخش خصوصی و عدم نگاه منصفانه سازمان خصوصی‌سازی که ریاست آن را یک آذربایجانی بر عهده دارد، برمی‌گردد و وی حتی به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت که خواستار توقف واگذاری ماشین‌سازی شده بود هم اهمیتی نداده و تمام هم و غم خود را معطوف به واگذاری ماشین‌سازی کرده است.

اما در رابطه با این تجمع دبیرخانه کارگر آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: این مجموعه صنعتی مدیری می‌خواهد که پیچ گوشتی به دست گیرد و پیچ و مهره‌های شل و وارفته ماشین‌سازی را محکم کند، نه مدیری پشت میزنشین.

کریم صادق‌زاده سازمان خصوصی‌سازی را دلیل به وجود آمدن اوضاع کنونی در ماشین‌سازی دانست و گفت: یکتازی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری این واحد صنعتی آن را به ورطه نابودی کشانده و تمام موارد ضدکارگری در این کارخانه حاکم شده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه مصوبه‌های بدون پشتوانه تحقیق و پژوهش کمر حوزه کاری و صنعتی کشور و به خصوص تبریز را خم کرده، حال این مصوبات اشتباه دستاویز سازمان خصوصی‌سازی برای نابودی ماشین‌سازی شده است.

صادق‌زاده با اشاره به واگذاری ماشین‌سازی به مجموعه‌ای که خود با مشکلات مالی متعددی دست به گریبان است، افزود: در سایه لجاجت و یک‌دندگی سازمان خصوصی‌سازی کلید ماشین را به صندوق سرمایه‌گذاری فولاد افتاده که خود با مشکلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن است، حال این واحد بیمار چگونه می‌خواهد مرحم زخم‌های عمیق ماشین‌سازی باشد، معلوم نیست.

*بازي با واگذاري

ماشین‌سازی از سال 83 در حال واگذاری به بخش خصوصی بوده، ولی تا این لحظه به نتیجه نرسیده، اخیراً نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت طی بازدیدی از این مجموعه از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا واگذاری ماشین‌سازی را 5 سال به تعویق بیندازد، اما عکس‌العمل سازمان خصوصی‌سازی در قبال این درخواست تامل برانگیز بود، چرا که دقیقا یک روز بعد از این درخواست آگهی واگذاری ماشین‌سازی از روزنامه‌ها سر درآورد.

عدم اجرایی شدن تفاهم‌نامه‌هایی با کشورهایی نظیر ایتالیا و اسپانیا از مزایای غیرقابل انکار وضعیت کنونی ماشین‌سازی است که سازمان خصوصی‌سازی به وجود آورد.

شاید به جرات می‌توان گفت گره این معما با 48 هکتار مساحت خود کارخانه، 27 هکتار زمین روبه‌روی پمب ایران و 8.5 هکتار نیز فضای زمین‌ها در منطقه ائل گلی تبریز حل شود، چرا که همه چشم طمع به این مستقلات دوخته‌اند.

حال شاید پرسید که چرا سرمایه ماشین‌سازی از جمله زمین‌های متعلق به این کارخانه باید به خزانه دولت برود، در حالی که خود کارخانه نیازمند سرمایه است، دادن مهلت 5 ساله به این کارخانه از سوی سازمان خصوصی‌سازی راهکاری اعلام کرد که می‌توان با تبدیل املاک و مستقلات به نقدینگی، بازسازی و نوسازی ماشین سازی اتفاق بیفتد.

یادآور می‌شود که در اصل 44 ماده 19 بند ب عنوان شده اگر با وجود آگهی‌های متعدد و تکرار مناقصه واگذاری صورت نگرفت، باید واگذاری به صورت موقت متوقف شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار