کد خبر: 803942
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
اولين برد واليبال، هشتمي خدمتي، حذف جودو و پايان كار دوچرخه‌سواري
چهارمي تاريخي مجتبي عابديني در شمشيربازي، هشتمي نجمه خدمتي در رشته تيراندازي و كسب اولين پيروزي واليبال در المپيك، بهترين نتايج ايران در روزهاي پنجم و ششم المپيك بود، دو روزي كه با ناكامي برخي رشته‌ها مانند جودو و دوچرخه‌سواري همراه بود.
سعيد احمديان
چهارمي تاريخي مجتبي عابديني در شمشيربازي، هشتمي نجمه خدمتي در رشته تيراندازي و كسب اولين پيروزي واليبال در المپيك، بهترين نتايج ايران در روزهاي پنجم و ششم المپيك بود، دو روزي كه با ناكامي برخي رشته‌ها مانند جودو و دوچرخه‌سواري همراه بود. در جودو پرونده اين رشته با حذف محجوب بسته شد و قادر ميزباني در بين 40 نفر در تايم تريل انفرادي سي و يكم شد تا دوچرخه‌سواري كشورمان هم به كار خودش در ريو پايان دهد.

مجتبي عابديني، ستاره كاروان ايران تا پايان روز ششم المپيك بود، شمشيربازي كه هرچند خيلي‌ها حساب زيادي روي او و به صورت كلي شمشيربازي باز نمي‌كردند اما اگر ناداوري‌ها مانع عابديني نمي‌شد، او امروز اولين مدال‌آور تاريخ شمشيربازي كشورمان در تاريخ المپيك لقب مي‌گرفت. عابديني در اسلحه سابر رقابت‌هاي شمشيربازي بازي‌هاي المپيک 2016 برزيل، در دور نخست نايب‌قهرمان جهان از اوکراين را شکست داد و در دومين رقابت توانست گو بون گيل مرد شماره 3 شمشيربازي جهان و قهرمان المپيك لندن را از پيش‌رو بردارد تا راهي مرحله يک‌چهارم نهايي شود. اين شمشيرباز كره‌اي در چهار مسابقه قبلي خود هرگز مغلوب عابديني نشده بود. در مرحله بعد شمشيرباز اسلحه سابر ايران با وينسنته آنستت نفر پنجم جهان از فرانسه روبه‌رو شد و با ارائه نمايشي خونسرد و هوشيارانه به پيروزي 15 بر 13 رسيد و به نيمه‌نهايي صعود کرد. وي در مرحله نيمه‌نهايي به مصاف هومر نايب قهرمان سال 2015 جهان از امريکا رفت و در ديداري تماشايي و با وجود تلاش فراوان با حساب 15 بر 14 شکست خورد و از رسيدن به فينال بازماند. عابديني سه ماه قبل و در رقابت‌هاي جهاني، اين شمشيرباز امريکايي را شکست داده بود. عابديني براي کسب مدال برنز به مصاف کيم جونگ از کره جنوبي رفت و با قبول شکست 15 بر 8 از رسيدن به مدال بازماند و به مقام چهارمي المپيك بسنده كرد.

پس از شكست عابديني در ديدار رده‌بندي، در حالي كه به شدت ناراحت بود و گريه مي‌كرد با عذرخواهي از مردم گفت: «بدشانس نبودم چون دو يا سه امتيازم را در بازي با امريکا ندادند. در ديدار با همين حريف کره‌اي هم وقتي راه افتادم يک امتيازم را ندادند. اميدوارم بچه‌ها بتوانند در المپيک‌هاي بعدي نتيجه خوب بگيرند. اميدوارم مردم از بردهاي من خوشحال شده باشند. همچنين از باخت من ناراحت نباشند، چون تمام تلاشم را انجام دادم.» شمشيرباز المپيکي ايران در واکنش به اينکه فقط يک امتياز با نقره المپيک فاصله داشت و نسبت به المپيک لندن که در بازي نخست حذف شد خيلي بهتر شده است، عنوان کرد: «دو سال است که ما خيلي خوب شده‌ايم. من همين کيم و خيلي از قهرمانان را شکست داده بودم.» پيمان فخري هم با انتقاد از ناداوري‌هايي كه در حق عابديني شد گفت: «اجازه ندادند به حقش که مدال بود، برسد. در ديدار نيمه‌نهايي و رده‌بندي، امتياز خيلي از ضربه‌ها را از او گرفتند. هر کاري از دست‌شان برمي‌آمد، انجام دادند تا عابديني به مدال نرسد. ضربه‌اي که توسط داور ناديده گرفته شد باعث شد تا چهار سال تلاش شبانه‌روزي مجتبي عابديني از بين برود. در المپيک به راحتي اجازه نمي‌دهند که يک شمشيرباز به جمع چهار نفر پاياني برسد و اگر دست‌شان مي‌رسيد عابديني را در مراحل پايين‌تر خفه مي‌کردند.» علي پاكدامن، ديگر نماينده شمشيربازي كشورمان هم جدال با ماتياس زابو از آلمان 15 بر 11 مغلوب شد و خيلي زود و در همان دور اول از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.
 
خدمتي هشتم المپيك شد
در رشته تيراندازي پس از مقام ششمي الهه احمدي، پنج‌شنبه نجمه خدمتي هم دست به كار بزرگي زد و توانست در ماده تفنگ سه وضعيت به مقام هشتم المپيك دست پيدا كند. خدمتي 3/402 در رده هشتم ايستاد. خدمتي پس از کسب عنوان هشتمي گفت: «ما فقط سه ماه با فشنگ‌هايي که در اردوي آلمان داشتيم، تمرين کرده بوديم. شما امروز ديديد که نماينده کشور آلمان قهرمان شد. آنها همه امکانات را دارند اما ما با حداقل‌ها تمرين مي‌کنيم. اينجا نفراتي حضور داشتند که تجربه‌شان خيلي بيشتر از من بود. من تا به حال به فينال مسابقات جهاني هم نرسيده بودم چه برسد به المپيک. با اين حال فکر مي‌کنم نتيجه قابل قبولي گرفتم اما توقع خودم بيشتر از اين‌ها بود.» لازلو سوچك، سرمربي تيم ملي تيراندازي هم گفت كه از عملكرد خدمتي راضي است: «نجمه کار خودش را خوب انجام داد. با توجه به اينکه در مسابقات بين‌المللي زيادي شرکت نکرده بود و تجربه بالايي نداشت از عملکرد او رضايت دارم.»
مه‌لقا جام‌بزرگ هم ديگر نماينده ايران در مرحله مقدماتي ماده تفنگ 50 متر سه وضعيت در رده بيست و هفتم قرار گرفت و از صعود به فينال باز ماند. جام‌بزرگ بعد از عدم صعود به فينال، ناكامي‌اش را به گردن شرايط جوي انداخت: «مسابقات را خيلي خوب شروع کرده بودم، شرايط هم خوب پيش مي‌رفت اما به يک‌باره با توجه به تغيير شرايط جوي و وزش شديد باد کار همه تيراندازاني که مثل من با آرامش کار را ادامه مي‌دادند و تيرهاي باقيمانده داشتند، سخت شد.» بانوي تيرانداز کشورمان در پاسخ به اين پرسش که ظاهراً اسلحه‌اش در طول مسابقه دچار مشکل شده بود، گفت: «اين موضوع را از آقاي لازلو بپرسيد.»
 
اولين برد تاريخي واليبال در المپيك
روز ششم المپيك با ثبت اولين پيروزي واليبال ايران در تاريخ المپيك همراه بود. واليباليست‌هاي كشورمان بعد از شكست مقابل آرژانتين و لهستان، عصر پنج‌شنبه در سومين بازي به مصاف كوبا رفتند و در سه ست با نتايج 21 ـ 25، 31 ـ 29 و 25 ـ 16 از پس حريف جوان خود برآمدند و اولين پيروزي را در تاريخ المپيک‌ها به دست آوردند. لوزانو پس از كسب اولين پيروزي گفت: «بازي خوبي را برابر کوبا انجام داديم هرچند در بخش‌هايي از بازي تمرکزمان را از دست داديم اما در نهايت پيروز شديم.» محمد موسوي كه در اين بازي عملكرد تحسين‌آميزي در دفاع روي تور داشت، گفت: «بعد از شكست مقابل لهستان از نظر روحي و رواني به هم ريخته بوديم اما توانستيم به خوبي ريکاوري کنيم.»
تيم ملي واليبال كشورمان در ادامه رقابت‌هايشان در المپيك، امروز از ساعت 17 برابر مصر به ميدان مي‌روند، مسابقه‌اي كه پيروزي در آن مي‌تواند صعود ايران به جمع هشت تيم برتر المپيك را قطعي كند. محمد رضا داورزني رئيس فدراسيون واليبال درباره بازي امروز با مصر گفت: «الان بايد تيم روي شکست دادن مصر تمرکز کند تا بتوانيم صعود کنيم. البته به شگفتي‌سازي و بردن روسيه هم فکر مي‌‌کنيم که بتوانيم به عنوان تيم سوم صعود کنيم.»
 
سي و يكمي ميزباني در بين 40 نفر!
برخلاف شمشيربازي، تيراندازي و واليبال، رشته‌هايي هم بودند كه در روزهاي پنجم و ششم المپيك ناكام بودند. در دوچرخه‌سواري پس از اينكه در استقامت جاده هيچ‌كدام از نمايندگان كشورمان به خط پايان نرسيدند، در روز پنجم المپيك، قادر ميزباني در ماده تايم تريل انفرادي در بين 40 شركت‌كننده، در رده سي و يكم قرار گرفت، رتبه‌اي كه ميزباني مي‌گويد يك شاهكار است: «همين که توانستم سه چهار نفر را در مسابقه بگيرم، شاهکار است و همين که بين 40 نفر برتر دنيا هستم، موفقيت و پيروزي محسوب مي‌شود!» در جودو جواد محجوب با شکست در اولين مبارزه‌اش مقابل توما نيکيفوروف بلژيکي از المپيک 2016 ريو حذف شد. محجوب بعد از اين مسابقه گفت: «تلاشم را کردم، اما نتوانستم موفق شوم. اين حريفم را قبلاً در سه دقيقه ايپون کرده بودم، اما اينجا اين‌طور شد. به هر حال مسابقه است و غيرقابل پيش‌بيني!» پيش از محجوب، سعيد ملايي هم در وزن 81- کيلوگرم با شکست از نماينده روسيه از دور رقابت‌ها حذف شده بود، به اين ترتيب پرونده جودوي ايران در المپيک 2016 بسته شد.
  
سهراب مرادي وارد مي‌شود
در ادامه رقابت‌هاي المپيك ريو، امروز در روز هشتم ورزشكاران كشورمان در دووميداني و وزنه‌برداري رقابت مي‌كنند. حسن تفتيان و رضا قاسمي امروز از ساعت 17 در مرحله مقدماتي دوي 100 متر مسابقه مي‌دهند و در صورت صعود به نيمه نهايي و فينال از ساعت 3:50 مسابقاتشان را پي مي‌گيرند. احسان حدادي و محمود صميمي هم در صورتي كه به فينال پرتاب ديسك صعود كنند، از ساعت 17 براي مدال پرتاب خواهند كرد. از ساعت 2:30 بامداد يك‌شنبه هم سهراب مرادي كه يكي از اميدهاي وزنه‌برداري كشورمان براي كسب مدال است، روي تخته مي‌رود. مرادي بعد از تجربه تلخ المپيك لندن و محروميتش، دوباره به اوج برگشته و يكي از اميدهاي طلاي كاروان ايران است. مرادي پيش از آغاز المپيك توانست در حرکت دوضرب وزنه ۲۳۴ کيلوگرمي را بالاي سر ببرد تا يک کيلوگرم رکورد دنيا را که در اختيار ايليا ايلين قزاقستاني با ۲۳۳ کيلوگرم است  جابه‌جا کند و آمادگي‌اش را نشان دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار