کد خبر: 800535
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
‌برنامه نهادهای دولتی، تعاونی و خصوصی برای کنترل بازار کالاهای اساسی چیست؟
يك روز شكر، روز ديگر روغن، مرغ و گوشت گران مي‌شود و دولتمردان هم مي‌گويند ملت خوشحال باشيد كه تورم در حال كاهش است، در اين بين دولتي‌ها مي‌گويند قيمت كالاهاي گران شده علي‌القاعده بايد پايين‌تر باشد اما وقتي به مغازه مي‌رويم با قيمت‌هاي بالا پذيرايي مي‌شويم.
هادي غلامحسيني
يك روز شكر، روز ديگر روغن، مرغ و گوشت گران مي‌شود و دولتمردان هم مي‌گويند ملت خوشحال باشيد كه تورم در حال كاهش است، در اين بين دولتي‌ها مي‌گويند قيمت كالاهاي گران شده علي‌القاعده بايد پايين‌تر باشد اما وقتي به مغازه مي‌رويم با قيمت‌هاي بالا پذيرايي مي‌شويم.
 حركت سينوسي بهاي كالا‌ها‌ي اساسي مورد نياز مردم افزايش يافته است و جالب آنكه انگار سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كننده و همچنين سازمان تعزيرات از ورود به بازار‌ها براي كنترل بهاي كالا منع شده‌اند.

   شكر 3 هزار و 600 توماني
موضوع افزايش قيمت شكر در بازار مصرف هر روز وارد فاز جديدي مي‌شود. افزايش قيمت اين محصول از اواسط ماه مبارك رمضان شروع شد. هر ساله به‌طور سنتي مصرف اين محصول در ماه رمضان افزايش مي‌يابد و در صورتي‌ كه براي تنظيم بازار اين محصول تدبيري انديشه نشود زمينه سوء‌استفاده و افزايش قيمت‌ها را فراهم مي‌كند. اما افزايش قيمت اين محصول در سال جاري رنگ و بوي ديگري داشت و باوجود اينكه نرخ مصوب هر كيلوگرم شكر 2 هزار و 300 تومان است، به يكباره نزديك به هزار تومان، در هر كيلوگرم افزايش قيمت را تجربه كرد و به حدود 3 هزار و 600 تومان رسيد.

   شكر بي‌قيمت شد
با افزايش قيمت شكر در سطح عمده‌فروشي و توقف و محدود شدن عرضه، قيمت قند و شكر در سطح خرده‌فروشي نيز افزايش‌ يافته است و هر بسته‌بندي 900 گرمي از اين محصولات 3 هزار و 300 تا 3 هزار و 600 تومان به فروش مي‌رسد.
قيمت هر كيلوگرم قند و شكر فله نيز در سطح خرده‌فروشي 3 هزار و 500 تا 3 هزار و 600 تومان است كه 100 تومان بالاتر از نرخ تعزيراتي خود به فروش مي‌رسد.  بنا بر اين گزارش، نرخ مصوب هر كيلوگرم شكر در كارخانه (عمده‌فروشي) 2 هزار و 300 تومان است اما در يك ماه گذشته در مقام عمل تغييراتي در اين‌ خصوص مشاهده مي‌شود.
در شرايطي فعلي برخي از توليدكنندگان قند و شكر براي جلوگيري از برخورد تعزيراتي، قيمت مصرف‌كننده را روي بسته‌بندي درج نمي‌كنند اما محصول خود را به قيمت بالاتر از نرخ مجاز توزيع مي‌كنند.  بنا بر اين گزارش يكي از سوپرماركت‌‌داران در اين‌باره مي‌گويد: قيمت خريد و فروش قند و شكر براي ما نيز افزايش‌ يافته است.
وي مي‌افزايد: حتي اگر كارخانه‌ها نيز روي محصول خود قيمت بزنند، توزيع‌كنندگان آن را با قيمت بالاتري به ما مي‌فروشند.
مغازه‌دار ديگري نيز در اين‌باره مي‌گويد: قند و شكرهايي كه براي ما مي‌آيد روي خود قيمت ندارد و در روزهاي گذشته قيمت تحويل اين محصول به ما افزايش ‌يافته است.  اقدامات ديرهنگام شركت بازرگاني دولتي ايران، براي صدور مجوز واردات شكر خام به كشور و توقف مقطعي تزريق شكر به بورس عامل افزايش قيمت اين محصول در ماه رمضان شد كه با وجود عرضه مجدد اين محصول در بورس، هنوز هم نرخ آن در بازار بالا‌ست.  

  افزایش 9درصدی بهای روغن نباتی
از سوي ديگر لابي بي‌نظير انجمن صنفي روغن نباتي با دولتي‌ها موجب شد تا معاون اجرايي دولت تدبير و اميد كه سال گذشته مانع از افزايش بهاي روغن شده بود، چندي پيش مجوز گران شدن 9 درصدي روغن نباتي را از ابتداي مرداد ماه صادر كند. اين در حالي است كه بهاي دانه‌هاي روغني در دنيا در حال ارزان‌تر شدن است! انجمن روغن نباتي با سوء‌استفاده از بي‌خبري دولت تدبير و اميد از آنچه در بازارهاي جهاني مي‌گذرد، توانسته است از طريق كانال معاون اجرايي رئيس‌جمهور موفق به كسب مجوز افزايش بهاي كالايي شود، بدين ترتيب تا دير نشده مسئولاني چون سازمان حمايت مصرف‌كننده و سازمان تعزيرات و همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد ابتدا جلوي بهاي افزايش قيمت روغن را بگيرند و سپس دولت را به قيمت‌گذاري‌هاي واقعي مجاب كنند.
صنايع روغن نباتي ايران همچون صنعت خودرو يك صنعت سودآور و مونتاژكار است، به‌طوري كه با واردات 95درصدي دانه‌هاي روغني ارزان از بازارهاي جهاني و فرآوري اين مواد اوليه با يك هزينه اندك در كارخانجات داخلي، اين صنايع سالانه ميلياردها تومان سود به جيب مي‌زنند.
روغن در بين خانوارهاي ايراني بسيار مصرف دارد از اين رو دولت بايد روي تنظيم بازار و عدم افزايش بهاي روغن نباتي بسيار حساس باشد و بهتر است تا دير نشده دولت تدبير و اميد درصدد جبران كافي كه در رابطه با صدور مجوز افزايش بهاي روغن در شرايطي كه بهاي جهاني آن در حال نزول است، برآيد.

  مرغ به 8 هزار و 400 تومان رسيد
از سوی دیگر هر كيلوگرم گوشت مرغ گرم به 8 هزار و 400 تومان رسيد كه افزايش قيمت بي‌سابقه را از خود در يك سال گذشته به‌جاي گذاشته است. هم اكنون هر كيلو مرغ هزار و ۴۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب ۷ هزار تومان به فروش مي‌رسد.
قيمت اين محصول در ايام ماه مبارك رمضان بر اساس كاهش جوجه‌ريزي و افزايش تقاضا از رقم كمتر از 7 هزار تومان به يكباره به 8 هزار تومان رسيد. بنا بر اين گزارش، قيمت نهاده‌هاي دام و طیور نيز در يك ماه گذشته افزايش قابل‌توجهي داشته به‌طوري كه قيمت ذرت وارداتي 50 درصد گران شده است. در يك ماه اخير هر كيلوگرم ذرت دامي خارجي از 630 تومان به 950 تومان تا هزار تومان افزايش‌يافته است و شركت پشتيباني امور دام نيز هر كيلوگرم از اين محصول را 880 تومان عرضه مي‌كند.
قيمت مرغ به 8 هزار و 400 تومان رسيده است و اين امر فشار قابل ملاحظه‌اي را به خانوارها وارد مي‌كند، در اين ميان مسئولان مستقيم و غير‌مستقيم تنظيم بازار مرغ از دولتي گرفته تا تعاوني و بخش خصوصي به جاي كاهش بهاي مرغ، تنظيم بازار را به هفته‌هاي آتي موكول كرده‌اند و هر يك از اين مسئولان با بيان برخي از موارد كه به بهانه شبيه است تلاش دارند تا تقصير افزايش بهاي مرغ را به گردن ديگري بيندازند.

  گوشت هم گران شد
حالا بعد از گران شدن كالاهاي فوق نوبت گوشت رسيده است. رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي گفت: به دليل كمبود عرضه در بازار گوشت گوسفندي پايتخت، قيمت هر كيلو به ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان رسيده است.
علي‌اصغر ملكي در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرين وضعيت قيمت گوشت در پايتخت اظهار داشت: با گرم شدن هوا و افزايش قاچاق دام به كشورهاي عراق و امارات، با كمبود گوشت در سطح پايتخت مواجه شده‌ايم كه همين مسئله بر افزايش قيمت مؤثر بوده است.
وي با اشاره به اينكه اصل دام مورد نياز و گوشت مصرفي تهران از استان كردستان و غرب كشور تأمين مي‌شود، خاطرنشان كرد: قيمت عمده فروش گوشت به مغازه‌داران به 28 هزار تومان رسيده و هر كيلو گوشت شقه گوسفندي بدون دنبه 31 تا 32 هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود.
به گفته رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي، قيمت هر كيلو گردران گوسفندي با 5 هزار تومان تفاوت به 36 تا 37 هزار تومان رسيده است.
ملكي همچنين اجراي طرح پيش‌سرد كردن گوشت به دليل كاهش وزن و افزايش هزينه‌هاي سردخانه‌اي را از ديگر عوامل افزايش قيمت گوشت گوسفندي عنوان كرد.  همچنين خبرنگار فارس تغيير قيمت گوشت گوساله را از علي خندان رو رئيس اتحاديه گوشت گوساله جويا شد و او هرگونه افزايش قيمت را رد كرد.  خندان رو گفت: قيمت گوشت گوساله از هشت ماه پيش در پايتخت ثابت مانده و تغييري نكرده است و هر كيلو ۳۲ هزار تومان به مصرف‌كننده فروخته مي‌شود.
 به گفته خندان‌رو گوشت گوساله مصرفي در پايتخت از اطراف تهران، ورامين، قم و شهريار تأمين مي‌شود.
  در حالي افزايش قيمت كالاها در يك ماهه اخير شدت گرفته است كه به‌نظر می‌رسد ‌دولت براي تنظيم بازار كالاهاي استراتژيك برنامه‌ای ندارد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۷
1
0
اگر ركود را دوست نداريم بايد تورم ايجاد شود چون تنها با تورم است كه ركود ازبين ميرود
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
0
0
باسلام
ضمن تشکر بخاطر گزارش شما برادر ارجمند به نظر میرسد دولت خیلی سریع ضمن جلوگیری از گرانی ها و برگرداندن قیمتها به قبل، توضیهات لازم را به مردم داده تا مردم فهیممان از نگرانی در آیند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار