کد خبر: 799519
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
طی چند سال گذشته سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان علاوه برایجاد بازارهای روز به منظورعرضه و فروش انواع تولیدات کشاورزی(میوه وتره بار)، فرآورده های لبنی، محصولات پروتیینی و سایر نیازهای ضروری مردم اقدام به ایجاد بازار گل و گیاه نموده است، بازاری که در مدت فعالیتش به یکی از بازار های پر رونق شهر تبدیل شده است .

فعالیت این بازار از خردادماه سال 1387 با حضور هفت تولید کننده با مساحت بیش از17000متر مربع آغاز شد که با گذشت کمتر از سه سال از فعالیت بازار تعداد بهره برداران از هفت نفر در زمان افتتاح به 105 نفر تولید کننده و 154 غرفه در سال 94 رسیده و به غیر از تولید کنندگان اصفهانی؛ تولید کنندگانی از استان های تهران، فارس، کهگلویه و بویر احمد، مرکزی، مازنداران و گیلان و ... نیز در بازار گل و گیاه اصفهان مشغول به فعالیت می باشند .

ایجاد بازارگل و گیاه سبب شده تا با حذف واسطه های اضافی و ارتباط بدون واسطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان قیمت ها واقعی تر شده و درآمد حاصل از فروش مستقیما نصیب تولید کنندگان شود ، در آمدی که از سوی تولیدکننده در جهت تقویت ، توسعه و ارتقاء کیفیت و تولید مجدد هزینه می شود .

تنوع محصولات موجود در بازار شامل انواع گل های گلدانی ،فصلی، باغچه ای ،آپارتمانی، کاکتوس، انواع گل های شاخه بریده ،درختان و درختچه های مثمر و غیر مثمر، گل های خشک، کود، سم، بذر، ادوات باغبانی، ابزار آلات تزیین، انواع گلدان، خاک برگ و... که به لحاظ رقابتی بودن فضا، محصولات با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد . حضور مستقیم تولید کنند در بازار فروش سبب شده تا تولید کنندگان نسبت به نیاز بازار به عرضه و تقاضای محصول اطلاعات درست داشته و با آگاهی کامل نسبت به تولید برنامه ریزی کنند .

اکنون بازار گل و گیاه اصفهان بخش قابل توجهی از نیاز بازار گل استان های جنوبی کشور را تامین می کند به طوری که درخواست برای خرید بیش از تولید استان است .بی شک یکی از مهم ترین علل این رشد در فعالیت گلخانه های اصفهان ؛ ایجاد بازار گل و گیاه و فراهم آمدن شرایط مناسب برای فعالیت در این زمینه بوده است.

این بازار علاوه بر جلوگیری از نابودی یک صنعت رو به افول در استان، موجب توانمند سازی آن شده و خوشبختانه در حال حاضر تولید کنندگان فعال در این بازار در حال توسعه سطح زیر کشت گلخانه های خود و اشتغال زایی روز افزون هستند.

در حال حاضر این بازار با برگزاری22 جشنواره مداوم در جهت فرهنگ سازی در مقاطع مختلف اعم از آموزش و پرورش(سنین پایه)، خانواده ها و عموم مردم، گل را که به عنوان یک کالای لوکس در ذهن مردم شناخته می شد به عنوان یکی از کالاهای ضروری سبد خانوار معرفی نموده است؛ که این امر نتیجه فرهنگسازی و برگزاری جشنواره های متعدد می باشد.

به دنبال حمایت های انجام شده توسط شهرداری اصفهان از فعالیتهای این بازار و خودکفایی بهره برداران بازارگل وگیاه انجام فعالیتهای فرهنگی در اولویت کاری قرار گرفت بصورتی که تا کنون در چندین مرحله نسبت به توزیع گل رایگان به مناسبتهای مختلف مانند میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام ا... علیها و روز مادر، میلاد حضرت علی اکبر و روز جوان، گل آرایی کاروان شهدای غواص ، روز جهانی گل و .... اقدام شده است.

مجموعه ماهی های زینتی

سازمان با ایجاد مجموعه ماهیان زینتی در بازار گل و گیاه به عنوان اولین مجموعه رسمی در کشور با حمایت از بهره برداران توانمند در عرصه تولید و پرورش انواع ماهیان آب شیرین و آب شور توانسته نقش چشمگیری در جلو گیری از سوء استفاده واسطه ها ایفا نموده و با عرضه مستقیم این ماهی ها و نیز ارائه ابزار و تجهیزات مرتبط با نگهداری و پرورش آنان در جهت حمایت از تولید کنندگان و کاهش قیمت عرضه ایفای نقش نماید.

مجموعه مشاغل خانگی

امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و... اشاره نمود.

سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری به منظور ساماندهی مشاغل خانگی و حمایت از زنان سرپرست خانوار با ایجاد بازار مشاغل خانگی توانسته است زمینه اشتغال حداقل یکصد نفر از تولید کنندگان مشاغل خانگی که بیشتر آنها از زنان سرپرست خانوار می باشند و توانسته اند با استفاده از خلاقیت و تلاش خود و تلفیق آن با هنرهای دستی محصولاتی زیبا در راستای امرار معاش تولید نمایند و نسبت به فروش آنها به قیمت مناسب اقدام نمایند که خوشبختانه با استقبال مناسب شهروندان روبرو شده است.

در این مجموعه محصولاتي همچون مينياتور، تذهيب، گل هاي مصنوعي، انواع چرم، تابلوهاي نقاشي، انواع سفره هاي هفت سين، نقاشي روي پارچه، انواع بافت و... را به شهروندان ارائه مي كند.

ساخت بازار جدید

با توجه به گسترش فعالیت بازار گل و گیاه و نظارت دقیق از روند فعالیت این بازار که منجر به افزایش کیفیت، کاهش قیمت و به دنبال آن کسب اطمینان شهروندان ، که این امر موجب مراجعه گسترده به محل بازار شده است موجب بروز مشکلاتی مانند کمبود فضا جهت گسترش ارائه خدمات، ایجاد ترافیک در خیابان همدانیان و همچنین اذیت و آزار برخی از مجاورین و همسایگان گردیده است، از همین رو سازمان تصمیم گرفت نصبت به جابجایی بازار و انتقال آن به بلوار ارغوانیه ابتدای بلوار رضوان مجموعه باغ تندرستی با مساحت 80000 متر مربع اقدام نمایند که طی مراسمی کلنگ عملیات ساخت آن به دست شهردارو مسئولین شهری بر زمین زده  شد.

این پروژه در سه فاز احداث خواهد شد.درفاز اول احداث سالن گلهای سرشاخه و قسمتی از سالن گیاهان آپارتمانی و محوطه سازی ها انجام خواهد گرفت در فاز دوم سالن کاکتوس، باغ و باغچه و ابزار الات گل و کود و همچنین ساختمان اداری احداث خواهد شد و در فاز سوم سالن پرندگان و ماهی های زینتی و سالن گیاهان داروئی احداث و به بهره برداری خواهد رسید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار