کد خبر: 798822
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
هزينه بالا و بي توجهي خانواده ها به مشاوره ژنتيكي عامل اصلي افزايش معلولان است
چند روز پيش بود كه استاندار بوشهر در نشست با مسئولان بهزیستی استان بوشهراعلام كرد:" بر اساس آمارهای موجود میانگین معلولیت نسبت به جمعیت در کشور 1.3 درصد است که این رقم در اين استان به 2 درصد رسيده است وبايد براي كاهش اين آمار فكراساسي كرد." افزايش معلوليت ها در حالي مطرح مي شود كه توجه نداشتن به مشاوره ها وآزمايش هاي ژنتيك موجب شده است تا آمار اين نوع ازمعلوليت ها به شدت در استان بوشهر افزايش يابد.هرچند استاندار از مسئولان بهزيستي خواسته تا با ايجاد مراكز ژنتيك براي كاهش اين آمار كمك كنند، اما هزينه بالا در كنار بي توجهي برخي از خانواده ها به اين موضوع اساسي از جمله موانع مهمي است كه مي تواند اين موضوع را به چالش بكشد.
محمدرضا سوري

آمارهاي جهاني نشان مي دهد600 میلیون معلول در جهان زندگی می کنند که از این تعداد سه میلیون ، در ایران به سر می برند. بیماری، حوادث شغلی، تصادفات، اختلالات ژنتیکی و… هر کدام عاملی در افزایش شمار معلولان است. طبق آمار رسمی سالانه ۱۰۰ هزار نفر به معلولان کشور افزوده می شود که از این تعداد فقط ۳۰ هزار نفر به دلیل اختلالات ژنتیکی دچارمعلولیت شده اند.

درحالي كه وراثت و سابقه خانوادگی، ازمهم ترین عامل ابتلا به بیماری های ژنتیک به شمار مي رود كه بي توجهي به اين موضوع مي تواند تعدادبيماران از اين طريق را افزايش دهد.

طبق اظهارات متخصصان بيماريهاي ژنتيكي، حدود سه هزار نوع بیماری ژنتیک به شکل نهفته و بارز وجود دارد که شایع ترین و کشنده ترین آن ها می توان به سندروم هاي داون، ایکس کشنده، اختلال ارثی لختگی خون، دستیرونی ماهیچه ای، تالاسمی، فیبروزسیتیک و بیماری های ساکس اشاره كرد که به راحتي مي توان با به کارگیری راهکارهای موثر به خصوص مشاوره ژنتیک آنها را كاهش داد.

آماربالاي بيماريهاي ژنتيكي دربوشهر

بررسي ها نشان مي دهد بي توجهي به مشاوره هاي ژنتيكي قبل از ازدواج موجب شده میزان معلولیت 1.5 برابری در این استان نسبت به متوسط کشوری نگران‌کننده شود.

اين موضوع موجب شد تااستاندار بوشهر در نشستي كه با مسئولان بهزیستی استان بوشهر داشت اعلام كند:" بر اساس آمارهای موجود میانگین معلولیت نسبت به جمعیت در کشور 1.3 درصد است که این رقم دراستان 2 درصد است وبايد براي كاهش اين آمار فكراساسي كرد."

مصطفي سالاري پيشنهاد مي كند، برای کاهش معلولیت در استان بوشهر و جلوگیری از تولد نوزاد معلول طرح‌های مشاوره‌های ژنتیکی ویژه زوج‌های این استان افزایش یا فته تا زمینه کاهش معلولیت فراهم شود.

وضعيت معلول ژنتيكي دركشور

باوجود پيشرفت هاي خوب درخصوص تشخيص بيماريهاي ژنتيكي در كشوراما آمارها نشان مي دهد بي توجهي به اين موضوع موجب شده تا در برخي استانهاي كشور اين تعداد افزايش پيدا كند.

رئيس سازمان بهزيستي با تاييد اين موضوع مي گويد:"با وجود پيشرفت هايي كه درچند سال اخير داشتيم هنوز معضل معلول زایی در کشور وجود دارد و آمار مربوط به معلول زایی ژنتیکی در کشور بالا است."محسنی بندپی با اشاره به حدود 600 سقط جنين طي هفت ماهه سال گذشته مي افزايد:" متاسفانه د ربحث مراقبت های هنگام بارداری غفلت داریم که این موضوع مهم منجر به معلول زایی می شود."

اين مسئول با اشاره به اقدامات سازمان متبوعش درخصوص كاهش بخشيدن به آمار معلولان دركشور ادامه مي دهد:" درحال حاضر250 مرکز مشاوره ژنتیکی در کشور راه اندازی شده و تلاش داريم تا مشاوره های ژنتیکی قبل ازازدواج در کشور اجباری شود وي همچنين ، دو طرح غربالگری شنوایی سنجی و تنبلی چشم كه درحال حاضر به 90 درصد رسیده است راازمهمترين اقدامات اين سازمان برای پیشگیری از معلولیت مي داند."


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار