کد خبر: 798821
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
به رغم مدفون شدن 400 روستاي سيستان و بلوچستان زير شن،سازمان مديريت بحران کشور يک جلسه هم تشکيل نداد
طي هفته گذشته غلظت گرد و غبار در آسمان سيستان و بلوچستان به110برابر حد مجاز و 39 برابر حد بحرانی و خطرناک رسيد. وضعيتي که موجب شد زندگي در شهرها و روستاهاي اين استان متوقف شود. مناطق روستايي در وضعيت بحراني قرار گرفتند و بيش از400 روستا با طوفان شن و هجوم ريزگردها در زير خاک مدفون شد. بالا رفتن بي سابقه غلظت گرد و غباردر چند روز متوالي بيش از سه هزار و 500 نفر را به دليل بروز مشکلات تنفسي و قلبي به مراکز درماني کشاند. اين وضعيت بحراني همچنان ادامه دارد اما ظاهرا نه تنها دولت هيچ برنامه اي براي رفع اين معضل چندين ساله استان ندارد، بلكه هيچ مسئولي در اين رابطه زحمت يك سفره كوتاه مدت را هم به خود نداده.
مريم احمدي

از هفته گذشته تاکنون ساکنان تمام شهرهاي استان سيستان وبلوچستان در وضعيت بحراني قرار دارند. وزش طوفان شن و ماسه با شدتي چندين برابر قبل در کناربالا رفتن دما ، افزايش ميزان گرد و غبار موجود در هوا و خشکسالي شرايط اسفناکي را در اين منطقه ايجاد کرده است. وضعيتي که در کنار فقر و نداري حاکم بر اين استان زندگي را به ويژه در مناطق روستايي غير ممکن کرده است. تمامي راه هاي روستايي مسدود شده ، بسياري از روستاييان و حتي ساکنان برخي مناطق شهري به دليل سرريز شدن شن و ماسه در خانه هايشان، امکان بيرون آمدن و تهيه غذا و خوراک موردنيازشان را ندارند. تردد در فضاي بيرون به دليل شدت طوفان شن و ماسه و نبود ديد کافي امکانپذير نيست. با اين حال تمام مسئولان دولتي گويا چشمشان را بر اين وضعيت بسته اند. اين در حالي است که سازمان هلال احمر به عنوان تنها کمک کننده دراين شرايط، با توزیع ماسک و سبد غذایی و انتقال مصدومان به بیمارستان ها در صدد امداد رسانی به روستاييان است. بااين حال طبق گزارشات رسيده ماسک هاي توزيع شده هم توان مقابله با ريزگردها و غبارهاي غليظ را ندارد و روز به روز بر تعداد مراجعين به مراکز درماني افزوده مي شود.

در اين ميان شرايط براي کودکان و افراد سالخورده اي كه نان و آبشان در حال ته كشيدن است سخت تر شده، چرا که تمام خانه زير گرد وخاک مدفون و ساکنان مجبورند محل زندگي شان را از زير آوار غبار بيرون بياورند. اما كمبود بيل و فرغون نيز انجام اين كار را با دست خالي بسيار دشوار كرده است.

تا آنجا كه مردم خواسته هايشان را در حد دريافت يك بيل و فرغون پايين اورده اند.

اين در حالي است که وزش تندباد و طوفان شن در ساعات مختلف شبانه روز شرايط را بدتر و بحراني تر مي کند. با اين شرايط نه تنها از کمک هاي دولتي در شرايط بحراني موجود خبري نيست بلکه رسانه ها نيز آنگونه که بايد در طي اين چند روز وضعيت مذکور را آنگونه که بايد پوشش نداده اند.

چشمان بسته سازمان مديريت بحران!

درست است که ساکنان اين استان محروم به شرايط موجود عادت کرده اند ودر فصل هاي مختلف سال با پديده گرد و غبار، طوفان شن، خشکسالي و بي آبي دست به گريبانند اما صرف تکرار يک وضعيت از اهميت آن نمي کاهد. چندين سال است که خشک شدن تالاب بین المللی هامون، قطع جریان آب رودخانه هیرمند،بادهای موسمی 120 روزه که حالا به 200 روز رسيده، حرکت شن های روان و تپه های بزرگ ماسه بادی در کنار افزايش بيکاري و فقر در اين مناطق زندگي را بر مردم صبور اين ديار سخت کرده است، اما شرايط بحراني چند روز اخير مي طلبد مسئولان با نگاه ويژه اي اين استان را ببينند.

اين در حالي است که بنا به اظهارات احمدعلي کيخا نماينده مردم زابل درمجلس شوراي اسلامي مسئولان سازمان مديريت بحران کشورنه تنها زحمت سرزدن به منطقه و مشاهده وضعيت اسفناک حاکم بر زندگي سيستاني ها را هم به خود نداده اند بلکه حتي براي تشکيل يک جلسه هم اقدام نکرده اند !

کيخا درگفتگو با "جوان" مي گويد: در طي چند روز اخير بسياري از تاسيسات زيربنايي از جمله شبکه هاي آب و برق، انهار و زمين هاي کشاورزي، دام ها ، خانه هاي مسکوني و جاده ها در شهرها و روستاهاي استان در در اثر وزش شديد طوفان شن وماسه از بين رفته، بسياري از روستاييان به دليل انسداد جاده ها و محصور شدن در خانه بدون آذوقه وخوراک مانده اند، ساعت به ساعت به تعداد بيماران و مراجعه کنندگان به مراکز درماني افزوده مي شود، نفس کشيدن در ميان گرد و غبار غليظ سخت شده، مردم با دست خالي و با کمک اهالي خانواده شن و ماسه را از خانه ها بيرون مي ريزند با اين حال مسئولان محترم به خود زحمت سرکشي به اين استان را هم نداده اند، در حالي که در شرايط مشابه دراستانهاي ديگر لااقل کمک رساني هر چند اندکي انجام مي شد.

اين نماينده مجلس با اشاره به وجود فقر شديد در منطقه مي افزايد: به دليل توپوگرافي اين استان هر سال بروز پديده طوفان شن و گرد وغبار از اواخر ارديبهشت تا اواخر شهريور تکرار مي شود. اين بادها با خشکسالي و بي آب شدن درياچه هامون شديدترو مخرب تر شده و با شرايط موجود انتظار مي رود وضعيت بدتر و اسفناک تر هم شود، بااين حال تاکنون هيچ اقدامي براي تشکيل يک سيستم يا نظامي براي واکنش در مقابل اين پديده طراحي نشده است. ظاهرا مسئولان هنوز باورشان نشده مقابله با اين بحران تنها با همت مسئولان استان ممکن پذير نيست و عزم ملي را مي طلبد.

کيخا ادامه مي دهد: از رييس قوه مجريه خواسته ايم در اين خصوص وارد ميدان شود و مسئولان ديگر را هم با خود همراه کند اما تاکنون جوابي نگرفته ايم. هنوز نمي دانيم آيا دولت براي رفع معضل اين منطقه برنامه اي دارد يا قرار است همين وضعيت ادامه پيدا کند؟ چرا که در صورت تداوم شرايط موجود ساکنان اين استان ناچار به مهاجرت خواهند بود.

فقر، عامل تشديد بحران

همانطور که گفته شد وزش بادهاي موسمي و پيامدهاي آن با توجه به توپوگرافي منطقه تا حدودي امر طبيعي محسوب مي شود اما نکته اينجاست که فقر و نداري در اين منطقه اثرات مخرب اين پديده را تا چندين برابر افزايش داده است. به عنوان نمونه مي توان گفت خانه هاي اين منطقه چه خانه هاي روستايي و چه واحدهاي مسکوني مناطق شهري استحکام لازم برخوردار نيستند و از انجا که مردم با کمترين هزينه و ضعيف ترين مصالح اقدام به خانه سازي کرده اند، اين واحدها در مقابل بادهاي موسمي مصون نيستند.

سال گذشته مدیرملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست از تخصیص اعتبارات بانکی تحت عنوان " وام گرد و غبار" با سود حداقل به شهروندان استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان به منظور مصون سازی محل زندگی آنها خبر داد. اين اقدام با توجه به بيکاري و فقر مالي بيش از 90درصد اهالي اين استان اقدام موثري به نظر مي رسيد.

بنا به گفته شعاعي قرارا بود اين وام بلافاصله و بدون بروکراسي به منظور مقاوم سازي خانه ها ف انجام اقدامات مصون سازي چون فیلترینگ هواکش‌ها و اقداماتي از اين دست در اختيار ساکنان اين استان قرار بگيرد اما تا به امروز هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.احمد علي کيخا نماينده مردم زابل در مجلس در اين خصوص به "جوان" مي گويد: در اين مورد تاکنون هيچ خبري به ما نرسيده است و از روند اين طرح اطلاعي در دست نداريم.



نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار