کد خبر: 798090
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
رئيس‌جمهور در سفر به كرمانشاه با صبر لبريزشده مردم از حل مشكلات اقتصادي و صنفي روبه‌رو شد
رئيس‌جمهور ديروز در جمع مردم كرمانشاه كه بيشترين درصد بيكاري را در كشور دارد، براي نخستين بار با «شعارهاي صنفي» مردم مواجه شد و اگرچه سعي كرد با «پاسخ‌هاي سياسي» و گريز بي‌موقع به كودتاي نافرجام تركيه، صحبت را از مطالبات مردم دور كند...
رئيس‌جمهور ديروز در جمع مردم كرمانشاه كه بيشترين درصد بيكاري را در كشور دارد، براي نخستين بار با «شعارهاي صنفي» مردم مواجه شد و اگرچه سعي كرد با «پاسخ‌هاي سياسي» و گريز بي‌موقع به كودتاي نافرجام تركيه، صحبت را از مطالبات مردم دور كند ، اما مردم حرف دل خود را با همان شعارها به گوش رئيس دولت رساندند و فهماندند كه يك‌سالگي برجام و يك سال مانده به پايان عمر دولت يازدهم، هر دو آخرين حد انتظار آنان براي عمل به وعده‌هايي است كه در شعار‌هاي انتخاباتي روحاني موج مي‌زد و نمي‌توان منتظر ماند و در ماه‌ها يا هفته‌هاي پاياني عمر دولت اين مطالبات را مطرح كرد يا  زماني كه برجام ديگر بسيار پيرتر از اين شده است. البته رئيس‌جمهور مجبور شد به مردمي كه شعار مي‌دادند بگويد «با شعار مشكلي حل نمي‌شود»، عبارتي كه معمولاً منتقدان عليه دولت به كار مي‌برند: «خب! گوش نمي‌كنيد و مدام شعار مي‌دهيد. با اين شعارها كه مشكلات حل نمي‌شود.»
***
شايد روحاني به طور طبيعي از مردم كرمانشاه، انتظار شعارهاي داغ و آتشين در تجليل از برجام يا  تجليل از حركت دموكراتيك مردم تركيه را نداشت، اما خوش‌باورانه انتظار قطع مكرر سخنراني‌اش با شعارهاي صنفي و مطالبات اقتصادي را هم نداشت و به همين خاطر صحبت‌هاي رئيس‌جمهور و مطالبات مردم، دوپاره به هم نچسب در يك فضاي نااميد‌كننده شد. روحاني ديگر نه مي‌تواند ركودي را كه مردم براي آن شعار مي‌دهند، به گردن تحريم‌هاي غرب بيندازد، زيرا به مردم قول عبور از ركود را پس از برجام و رفع تحريم‌ها داده و حتي چند بار رسماً گفته است كه از ركود عبور كرده‌ايم و نه مي‌تواند آن را به عنوان رئيس دولت يازدهم به گردن بگيرد، چون در سال پاياني دولت، صبر مردم مثل سال اول و تماشاي وعده‌هاي صد روزه نيست، پس ناباورانه بدون اينكه به حجم دشمني غرب در موضوع تحريم‌هاي نفتي و بانكي اشاره كند، بار سنگين تحريم‌ها را از روي دوش غرب بر مي‌دارد و آن را به يك موضوع داخلي تقليل مي‌دهد؛ چيزي كه بارها از آن به عنوان «كاسبان تحريم» نام برده و همه مشكلات كشور را به سودجويي برخي افراد كه در بازداشت قوه قضائيه هستند، ربط داده است: «نبايد كسي از قطع شدن دست متجاوزان و تثبيت حق ملت ايران ناراحت باشد. اگر در دوراني (دولت قبل) به سال‌ها و دهه‌ها قبل برگشته بوديم، به نحوي كه جابه‌جايي پول را از طريق صرافي‌ها انجام مي‌داديم اما اكنون از روش‌هاي مدرن استفاده مي‌كنيم و مشكلات را حل و فصل كرده‌ايم. مگر كسي پيدا مي‌شود كه از اين شرايط ناراحت باشد؟ كسي كه در پساتحريم به دنبال غارت اموال ملت بوده و 2 ميليارد و 700 ميليون دلار مردم را به غارت برده البته كه از شرايط جديد ناراحت است.»
شايد بهترين توجيه براي ناتواني دولت در بازپس‌گيري ميلياردها دلار ثروت بلوكه شده ايران در غرب و ناتواني در ازسر‌گيري تجارت با جهان كه با وعده برجام هم محقق نشده است، انحراف افكار به سودجويان داخلي و مطالبه از قوه قضائيه است: «مردم منتظر بازگشت اموال غارت شده به بهانه تحريم هستند. از قوه قضائيه مي‌خواهم در برابر متجاوزان به اموال مردم يك لحظه درنگ نكند چرا كه مردم منتظر حكم نهايي و بازگشت اموال ملت به خزانه عمومي هستند.»

سخنراني عليه بيانيه خود!
رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود براي پيگيري سريع مسئله فيش‌هاي نجومي به مردم قول داد اما از اين ماجرا هم چاهي به گذشته كند و عده‌اي را متهم كرد كه براي فراموش كردن فسادهاي بزرگ گذشته، به موضوع فيش‌هاي نجومي دامن مي‌زنند! رئيس‌جمهور صراحتاً نگفت اين افراد چه كساني هستند و همين فقدان شفافيت، برخي اذهان را به سوي بيانيه مفصل و محكم شخص رئيس‌جمهور برد كه از مجموع سخنان بسياري از منتقدان حقوق‌هاي نجومي، پرحجم‌تر و مطالبه‌گرانه‌تر بود و رسانه‌ها اگر مضامين همان بيانيه و برخي ديگر از اظهارات دولتي را پيگيري كنند، جايي براي ديگر منتقدان باقي نمي‌گذارد، پس آيا منظور رئيس‌جمهور فراموش كردن بيانيه خود و اقدامات دولتي درباره فيش‌هاست؟! آنجا  كه مي‌گويد: «با بزرگ كردن تخلف عده‌اي اندك و انتشار چند فيش حقوقي، مردم دزدي‌هاي ميلياردي در گذشته را فراموش نمي‌كنند. اگر تخلفي در گوشه‌اي انجام شده اين بدين معنا نيست كه مردم دزدي‌هاي قبلي را فراموش خواهند كرد. اگر كسي مدام قصد دارد مسئله فيش‌هاي حقوقي را بررسي كند تا به واسطه آن دزدي‌هاي گذشته فراموش گردد، همه بدانند كه مردم آن دزدي‌ها را فراموش نكرده و از دادگاه‌هاي قضايي مي‌خواهند كه عوامل آن دزدي‌ها را به سزاي اعمالشان برسانند. مردم، اهمال، قصور يا  تقصيري كه چند سال قبل انجام شده و به خاطر آن امريكا 2 ميليارد دلار از پول ملت را برداشته و نيز تخلف 3 هزار ميلياردي و 12 هزار ميلياردي را فراموش نخواهند كرد.»
البته رئيس‌جمهور براي مردم كرمانشاه توضيح نداد كه چرا به عنوان يك رئيس‌جمهور اعتمادكننده به غرب، نارضايتي از غارت مستقيم اموال ايران در امريكا را نيز بر دوش دولت‌هاي قبلي مي‌اندازد و چرا كمتر از امريكا سخن مي‌گويد.
 
ركود هست و نيست!
بخش ديگري از سخنان ديروز روحاني كه به شدت مورد توجه شبكه‌هاي اجتماعي قرار گرفت، اذعان به وجود ركود و بيكاري در كشور است، آن هم در حالي كه رئيس‌جمهور بارها اعلام كرده است كه «از ركود عبور كرده‌ايم». روحاني با اينكه بارها منتقدان اقتصادي دولت يادآور شده‌اند كه كنترل نسبي تورم با متوقف كردن نسبتاً كامل فعاليت‌هاي عمراني محقق شده است، گفت كه دولت مثل تك رقمي كردن تورم، رونق را هم باز مي‌گرداند: «ملت ايران در كنار برخورداري از نقاط برجسته، از كاستي‌هايي نيز رنج مي‌برد. امروز مردم ايران با مشكلاتي در زمينه آب، ‌محيط زيست، بيكاري، ركود، نامناسب بودن محيط كسب و كار و مشكل حمل و نقل در كنار مشكلات منطقه‌اي و جهاني، مواجه هستند. اين دولت همان‌طوري كه توانست تورم را تك رقمي كند، قادر است رونق اقتصادي را نيز به زندگي مردم برگرداند.»
 
بهره‌برداري داخلي از كودتاي خارجي
روحاني البته براي تنوع‌بخشي به سخنان خود و كمرنگ كردن اذعان به ركود، بلافاصله پس از اين اعتراف، به مسئله كودتاي نافرجام سه شب پيش تركيه اشاره كرد، چنانكه گويي از يك مشكل داخلي سخن مي‌گويد!: «متأسفانه امروز در منطقه ما كشورهايي قرار دارند كه هنوز فكر مي‌كنند با كودتا و تانك و توپ و هلي‌كوپتر مي‌توانند قدرت را جابه‌جا و حكومت مردمي را سرنگون كنند. دوران كودتا و تحميل توپ و تانك به مردم به سر آمده است و تنها صندوق رأي راه‌حل مشكلات منطقه است. امروز دوراني است كه تنها صندوق آرا مي‌تواند راه‌حل مسائل و مشكلات در كشورهاي منطقه از جمله ايران، تركيه، سوريه، عراق، لبنان و يمن باشد. راه‌حل رفع مشكلات منطقه و مردم، قرار گرفتن در مسير ايمان، مردم‌سالاري، احترام به مردم و دمكراسي است، همان‌طوري كه مردم ايران در 37 سال گذشته آن را نشان دادند هركجا كه بخواهند سخن خود را با صداي بلند به گوش جهانيان برسانند، پاي صندوق آرا حضور مي‌يابند.»
اينكه رئيس جمهوري ايران نام «ايران» را در كنار بحرين و سوريه و تركيه به عنوان يك كشوري كه ديگر در آن توپ و تانك جواب نمي‌دهد، قرار مي‌دهد اتهامي به ايران اسلامي است كه بايد ديد رئيس‌جمهور چه توضيحي براي اين اتهام زدن دارد.
 
آل‌سعود كودك صفت
نقطه بارز سخنان روز گذشته روحاني در جمع مردم كرمانشاه، كنايه او به رژيم سعودي در كنار «صهيونيست‌هاي كودك‌كش» به عنوان يك رژيم «كودك صفت» بود كه با توجه به اظهارات بعضاً صريح برخي ديگر از مقامات دولتي پس از ملاقات مقام سابق سعودي با منافقين در پاريس به نظر مي‌رسد تحولي در اظهار نظر نسبت به سعودي‌ها باشد: «امروز با مشكل تروريسم، اشغالگري و صهيونيسم در منطقه مواجه هستيم. متأسفانه در منطقه هم رژيم كودك‌كش و هم رژيم كودك‌صفت وجود دارند. رژيم‌هاي كودك صفتي هستند كه به دنبال لاشه‌هاي متعفن تروريسم هستند و هنوز سران كودك‌صفتي وجود دارند كه با هواپيما، مردم بي‌گناه يمن را به خاك و خون مي‌كشند.»
 
طرح‌هاي دولت براي كرمانشاه
بخش ديگري از سخنان رئيس‌جمهور تشريح طرح‌هاي دولت براي استان كرمانشاه بود: «دولت يازدهم 8 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي مهار آب‌هاي مرزي ايران به‌ويژه غرب كشور، اختصاص داده است كه فقط براي استان كرمانشاه در سال 93 بيش از 600 ميليارد تومان اختصاص يافته است و در سال 94 نيز 1400 ميليارد تومان براي طرح كنترل آب‌هاي استان سرمايه‌گذاري شده و تا پايان سال جاري هم 2 هزار و 800 ميليارد تومان براي طرح‌هاي آب استان كرمانشاه اختصاص خواهد يافت. مجموعاً با طرح‌ها و اعتبارات اختصاص يافته براي آب و كشاورزي استان كرمانشاه 90 هزار اشتغال ايجاد خواهد شد كه مي‌تواند مشكل حاد بيكاري در استان را برطرف كند. همچنين تا پايان دولت يازدهم راه آهن به كرمانشاه خواهد رسيد.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
طاهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
کودک صفت یعنی چه:
کسی که کارهای کودکانه وناشی از ویژگیهای کودکی مثل شیطنت وبازیگوشی وسربه هوایی انجام میدهد درعین حال دلش پاک پاک است وفطرتی خالص دارد وشیطنتهای اواصلا به ذات ناپاکش برنمیگردد. تربیت پذیراست و ........
واین است تحلیل رییس جمهور محترم ازرژیم خونخوار وکودک کش ومرتجع وقرون وسطایی عربستان که درحال حاضربزرگترین خطر برای حیثیت وامنیت جهان اسلام است.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
دولت اشرافی در این سه سال نشان داده که با وزیران میلیاردی و کرسنتی و مدیران نجومی گوش شنوا برای مطالبات توده مردم ندارد
لذا اهالی غیور کرمانشاه برای استقبال نیامده بودند بلکه حضور خودشان را تنها راه رساندن صدایشان به رئیس دولت میدانستند
افرین به مردم کرمانشاه
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
به نظر بنده نمره دولت در زمینه اقتصادی و سیاست خارجی 20 است، اما در خصوص دموکراسی و تحقق خواسته های آزادی خواهانه مردم در حد صفر هم نیست روحانی در دوره ریاستش برای مطالبات اجتماعی مردم فقط شعار داد و با انفعال و سکوت در برابر گروهای افراطی و خودسر حجم عظیمی از رای دهندگان به خود را ناامید و سرخورده کرد به خصوص در عملکرد ضعیف وزارت ارشاد ، بنده دور بعد دیگر به ایشان رای نخواهم داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار