کد خبر: 794481
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
وزیر نفت عربستان و ایران در هفته جاری صحبت‌های مهمی مبنی بر نبود مازاد عرضه در بازار نفت و اهمیت ضریب بازیافت میادین را مطرح کردند که کارشناسان شبهاتی را نسبت به صحبت‌های وزیر نفت عربستان وارد کرده‌اند.
میزان: صنعت نفت در چند ماه اخیر راه حوزه بانکی کشور را در پیش گرفته و هر هفته موضوع جدیدی پیرامون آن ایجاد می‌شود، در هفته جاری دو موضوع صحبت‌های اخیر وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه "بازار نفت، مازاد عرضه ندارد" و دغدغه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران مبنی بر رشد نکردن ضریب بازیافت میادین در چند سال اخیر، رسانه‌ای شده که موضوعات بسیار مهمی است.

صحبت‌های وزیر نفت عربستان نوید روزهای بسیار خوبی را برای بازار نفت می‌دهد، این صحبت به معنای آن است که کشورهایی که بازار نفت ایران را در زمان تحریم از آن خود کرده بودند از بازار خارج شده‌اند زیرا ایران در پی رفع تحریم‌ها میزان تولید و صادرات نفت خود را بسیار افزایش داده است و میزان تولید و صادرات خود را به قبل از اعمال تحریم‌ها رسانده است.

در کنار این موضوع می‌توان مدعی شد صحبت‌های اخیر وزیر نفت عربستان اثر روانی رشد قیمت نفت را به همراه داشته باشد و این نکته نیز نشان از آن دارد که عربستان نیز به دنبال افزایش قیمت نفت در این بازار است.

البته باید به این نکته توجه کرد که پیش بینی‌ها از بازار نفت در ابتدای سال جاری میلادی بر آن بود که مازاد عرضه در این بازار در پایان سال میلادی از بین خواهد رفت.

حال با این شرایط و افزایش حجم تولید و صادرات نفت ایران، جای سؤال است که این مازاد عرضه چگونه از بازار نفت خارج شده است.

در کنار این موضوع صحبت‌های وزیر نفت ایران نیز قابل تأمل است، یکی از دغدغه‌های بیژن زنگنه از اولین دوره حضور آن به عنوان وزیر نفت آن بوده است که ضریب بازیافت میادین افزایش یابد، ضریبی که به عقیده کارشناسان میزان تولید و درآمدزایی کشور از بازار نفت را به شدت افزایش می‌دهد.

این ضریب آن‌چنان پراهمیت است که با رشد تنها یک درصد درآمدی قابل توجه را برای کشور به همراه دارد.

در رابطه با دو موضوع مطرح شده مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ابتدای سال میلادی جاری حدود 1.5 میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار نفت وجود داشت که پیش بینی بر آن بود اگر روند بازار بدون تغییری ادامه داشته باشد در پایان سال مازاد عرضه بازار نفت از بین برود.

وی ادامه داد: صحبت‌های اخیر وزیر نفت عربستان نشان از آن دارد که مواضع عربستان تا حدودی تغییر کرده و این کشور نیز به دنبال افزایش قیمت نفت است.

بهروزی‌فر خاطرنشان کرد: صحبت‌های اخیر وزیر نفت عربستان آثار روانی به همراه دارد که از این آثار می‌توان به آمادگی بازار برای افزایش قیمت نفت اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اتفاق خاصی در بازار نفت رخ نداده و روند بازار نشانی از تائیدی بر ادعای وزیر نفت عربستان به همراه ندارد.

این کارشناس حوزه انرژی در رابطه با صحبت‌های اخیر زنگنه بیان کرد: افزایش ضریب بازیافت میادین بسیار حائز اهمیت است و باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد و این در حالی است که افزایش ضریب بازیافت میادین در چند سال گذشته به دست فراموشی سپرده شده بود.

بهروزی فر ادامه داد: حتی افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین درآمد قابل توجهی را برای کشور به همراه خواهد داشت، از طریق تزریق گاز به مخازن نفتی می‌توان ضریب بازیافت میادین را افزایش داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار