کد خبر: 792695
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
افتتاح نيروگاه‌هاي زباله‌سوز در پيچ خم جاده وعده‌هاي مسئولان
گردشگري يکي از نقاط قوت استان‌هاي شمالي محسوب مي‌شود. البته همين قابليت مثبت هم براي برخي از ساکنان شمالي به معضلي بزرگ تبديل شده است. به طوري که هرازگاهي خبرهايي با مضمون وضعيت بحراني دريا و جنگل‌هاي شمال کشور منتشر مي‌شود.
ميترا شهبازي

 زباله‌ها و نبود محلي براي دفن آن، مهمترين متهم آلودگي‌هاي آب‌ و خاک اين استان‌ها به شمار مي‌‎رود. با اينکه پسماندهاي انباشه شده در مناطق شمالي مشکلي بزرگ براي ساکنان اين مناطق ايجاد کرده است، اما در برخي از نقاط دنيا، از همين معضل به عنوان ظرفيتي بزرگ براي توليد انرژي استفاده مي‌کنند. البته قرار بود در استان مازندران هم دو کارخانه زباله سوز ايجاد شود، اما همچنان در حد وعده باقي مانده است.

+++

زباله‌ها و پسماند‌هاي انباشته شده‌ سالهاست راه تنفس محيط زيست مازندران را بسته است. دفع غیراصولی روزانه سه هزار تن زباله در استان مازندران و جمع آوری غیربهداشتی آنها موجب شده شیرابه‌ها به داخل رودخانه و دریا بریزد و آلودگی محیط زیست و نگرانی طبیعت دوستان را به همراه داشته باشد. از اين رو در سال 90 ساخت 2 نيروگاه توليد برق از زباله در اين استان کليد خورد، اما با گذشت پنج سال، همچنان هيچ کدام از اين نيروگاه ها به بهره‌برداري نرسيده‌ است.

طرح افتتاح نیروگاه زباله سوز در شورای برنامه ریزی استان مازندران در سال 90 تصويب شد. 2 شهر ساری و نوشهر به عنوان محل ايجاد نيروگاه‌ها در نظر گرفته شد. اما امروز و فردا کردن مسئولان براي بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها، منجر به اين شده که تاکنون هيچ‌کدام از آنها به بهره‌برداری نرسد. البته جدا از احداث کارخانه زباله سوز، قرار بود بر اساس ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها، تا پایان سال 92 همه زباله‌هاي عادی جمع آوری شود که اين امر هم همچون همان کارخانه‌ها به تعويق افتاد.

پاي تخصيص اعتبار لنگ مي‌زند

ميزان زباله‌هاي انباشته شده به قدري زياد است که اگر از مسیر ساری به قائمشهر از پل تلار عبور کنيم بوی تعفن زباله حتي از فاصله دور هم قابل استشمام است. با اينکه این بخش کوچکی از زباله‌هایی است که در مناطق مختلف استان رها شده و بقیه پسماندهاي رها شده در جنگل و یا محل‌هايي قرار دارند که انسان کمتر از آن مسیر عبور می‌کند و قابل مشاهده نيست.یاسر بهارفر، مدیر سازمان پسماند شهرداری ساری با اشاره به اينکه زباله سوزی يکي از روشهای امحاء پسماند است، مي‌گويد: اين طرح در ایران برای اولین بار کليد خورده است. پروژه نیروگاه زباله سوز ساری در 3 خط موازی هریک به ظرفیت 150 تن در روز با امکان امحاي پسماند شهری طراحی شده است. این نیروگاه قرار است با استفاده از انرژی حرارتی حاصل از سوزاندن زباله و تبدیل آن به انرژی الکتریکی، به میزان 5 مگاوات در ساعت برق تولید کند.

یاسر بهارفر با بیان اینکه بخشی از تجهیزات این نیروگاه وارد شده و بخشی از عملیات ساختمانی آن نیز انجام شده است، ابراز امیدواری مي‌کند و مي‌‎گويد: اميدواريم پروژه نيروگاه زباله‌سوز ساري تا سال آینده به بهره برداری برسد. وی با اشاره به اينکه چرا با گذشت بیش از چهار سال، این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده مي‌‎افزايد: انجام این کار فراتر از مسئولیت یک سازمان و شهرداری است و تخصيص اعتبارات نيز حرف اول را در پيشرفت فيزيکي پروژه می‌زند. اکنون مشکل تاخیر در بهره برداری از نیروگاه زباله سوز ساری اعتبار است نه بی تفاوتی و نبود اراده در بین مسئولان، بنابراين هرگاه اعتبارات لازم تخصيص يابد،‌مي‌توان عمليات احداث را با سرعت بيشتري، پيش برد. در حال حاضر این طرح ها با پیشرفت 55 تا 60 درصد در حال اجرا است.

ضرورت افتتاح کارخانه‌هاي زباله‌سوز

علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران نيز با بیان اینکه، زباله‌ها در مازندران سرسبزی و زیبایی این استان را به چالش می‌کشد، مي‌گويد: چند سالی است که اجرای طرح نیروگاه زباله سوز و تولید برق در دو نقطه از استان مازندران یعنی نوشهر و ساری کلید خورده اما متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. راه اندازی این دو نیروگاه هم برق تولید مي‌کند و معضل انباشت زباله‌ها نيز رفع می شود. البته وقتی این دو نیروگاه تولید برق آغاز به کار کنند دیگر زباله به چشم فرصتي براي کسب سرمایه ديده مي‌شود. با اينکه اجراي اين طرح در استان مازندران از همان ابتدا با حرف و حديث‌هاي فراواني همراه بود اما با اجراي آن مي‌توان به اين موضوع اميدوار بود که با افتتاح اين دو کارخانه به انباشت زباله‌ها پايان دهيم. از همان ابتداي آغاز اين طرح صداي اعتراض ساکنان بعضی از روستاهای اطراف محل اجرای طرح در ساری نسبت به عوارض زیست محیطی آن و همچنین وجود شایعاتی مبنی بر خرید دستگاه های زباله سوز دست دوم و از کار افتاده چینی از سوی شهرداری، بلند شد.

این طرح در عین حال آخرین امید مردم و مسئولان مازندران برای حل مشکل مزمن زباله است ، مشکلی که دیگر تنها محیط زیست قربانی آن نیست، بلکه زندگی مردم استان را در ابعاد مختلف بهداشتی، اقتصادی و حتی امنیتی به خطر انداخته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار