کد خبر: 791897
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
سخنان قاطع رهبر معظم انقلاب پيرامون بدعهدي امريکايي‌ها در عمل به تعهدات خود در برجام بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي بين‌المللي داشته است. سخناني که رهبر انقلاب در آن عنوان کردند که «اگر امريکايي‌ها بخواهند برجام را پاره کنند، ما آن را آتش مي‌زنيم.»
اين سخنان مورد توجه بسياري از رسانه‌هاي خارجي که پيگير اخبار ايران هستند قرار گرفت و بسياري از آنان ضمن بازتاب اين گفته‌ها، آن را هشدار جدي رهبر معظم انقلاب به امريکايي‌ها خطاب کردند.
اشاره رهبر انقلاب به سخنان سوزان رايس، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور امريکا بود که چندي پيش مدعي شده بود: «ما تمام اختيارات لازم براي مقابله با فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌کننده ايران را در اختيار داشته و در حال انجام اين کار هستيم، اين امر شامل تحريم‌هاي جديدي است که برنامه‌ موشک‌هاي بالستيک ايران و حمايت از تروريسم را نشانه گرفته‌اند، ما نخواهيم گذاشت ايران راحت باشد.» همچنين برخي ديگر از رسانه‌ها نيز اين واکنش فرمانده کل قوا را به عهدشکني‌هاي مکرر طرف‌هاي غربي در عمل به تعهداتشان تفسير کرده‌اند. گفتني است، خبرگزاري‌هاي رويترز، آسوشيتدپرس، فرانسه، العربيه، تايمز اسرائيل، جروزالم پست، ژاپن تودي، سايت راديو اروپاي آزاد، ياهونيوز، بيزنس استاندارد و چندين رسانه ديگر سخنان رهبر معظم انقلاب را سر تيتر اخبار خود قرار داده بودند. بر اين اساس، خبرگزاري انگليسي رويترز در گزارشي با اشاره به سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع مسئولان کشور نوشت: «آيت‌الله علي خامنه‌اي رهبر معظم ايران روز سه‌شنبه تأکيد کرد در صورتي که نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري امريکا آنگونه که تهديد مي‌کنند موافقتنامه هسته‌اي را پاره کنند، ايران آن را آتش خواهد زد.»

 دونالد ترامپ، نامزد جمهوريخواهان نيز ماه اوت گذشته اعلام کرده بود «پاره کردن» موافقتنامه دشوار خواهد بود، اما در صورتي که رئيس‌جمهور امريکا شود، اين قرارداد را چنان سختگيرانه تحت نظارت قرار خواهد داد که «آنها (ايران) هيچ فرصتي نداشته باشند.» در ادامه اين گزارش آمده است: «(آيت‌الله) خامنه‌اي اعلام کرد تحريم‌ها کاملاً لغو نشده است، مشکلات بانک‌هاي ايراني حل نشده است، و پول ايران که در ديگر کشور‌ها نگه داشته مي‌شود به اين کشور باز گردانده نشده است.» رويترز همچنين گزارش کرده که رهبري در ادامه گفته است: «برخي تصور مي‌کنند مي‌توانيم با امريکايي‌ها کنار بياييم و مشکلات خود را حل کنيم. اين يک ايده نادرست و توهم است.»

خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي با عنوان «(آيت‌الله) خامنه‌اي به نامزدهاي امريکا درباره توافق هسته‌اي هشدار داد» به بازتاب اظهارات رهبري و تهديد ايشان به آتش زدن توافق در صورت لغو آن توسط امريکا اشاره کرد. اين خبرگزاري نوشت: «تهران، واشنگتن را به کارشکني در بهبود روابط ايران و شرکت‌هاي تجاري بين‌المللي به ويژه بانک‌ها متهم مي‌کند. ايران از اين موضوع شکايت دارد که بانک‌هاي اصلي بين‌المللي به ويژه در اروپا به دليل ترس از اقدامات تنبيهي امريکا تمايلي به برقراري روابط تجاري با ايران ندارند.» خبرگزاري چيني شينهوا هم نوشت: ايران وعده داد در صورتي که امريکا به دنبال نقض توافق باشد، تلافي کند. اين رسانه چيني ادامه داد: «آيت‌الله خامنه‌اي گفت هم افرادي که از برجام تمجيد مي‌کنند و هم مخالفان و منتقدان آن، در بيان نظرات خود گاهي مبالغه و اغراق مي‌کنند، در حالي که برجام هم «نقاط مثبت و محسنات» دارد و هم «نقاط ضعف و معايب». برخي از نقاط ضعف آن از سوي دشمن مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.»

روزنامه صهيونيستي تايمز‌آف اسرائيل نيز به بازتاب سخنان مقام معظم رهبري در مطلبي با همين عنوان که اگر امريکا برجام را پاره کند، ايران آن را آتش خواهد زد، پرداخت: دونالد ترامپ برجام را يک فاجعه خوانده است و اعلام داشته که اگر به عنوان رئيس‌جمهور بعدي امريکا انتخاب شود، اولويت سياست خارجي دولت خود را لغو برجام و معرفي ايران به عنوان شبکه جهاني ترور قرار خواهد داد. اين روزنامه صهيونيستي افزود: آيت‌الله خامنه‌اي اعلام داشته‌ که ايران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اما امريکايي‌ها در لغو تحريم‌ها، ارتباطات بانکي، بخش بيمه(نفتکش‌ها) و آزادسازي دارايي‌هاي بلوکه ايران به تعهدات خود عمل نکرده است. روزنامه امريکايي واشنگتن‌پست با بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در مطلبي با عنوان «اگر امريکا برجام را پاره کند، ايران آن را آتش خواهد زد»، نوشت: رهبر عالي ايران اعلام داشت که اگر رئيس‌جمهور بعدي امريکا توافق هسته‌اي را پاره پاره کند، ايران آن را به آتش خواهيد کشيد. اين روزنامه امريکايي در ادامه اين مطلب نوشت: به نظر مي‌رسد طرف سخنان رهبر ايران به دونالد ترامپ، نامزد گستاخ جمهوريخواهان باشد، زيرا او برجام را نقد کرده و صحبت از مذاکرات دوباره را به ميان کشيده است.‌ اي‌بي‌سي نيوز امريکا هم در مطلبي نوشت: رهبر ايران براي بار ديگر تصريح کرد که ارتباط بيشتر با امريکا و ديگر ملت‌هاي غربي غيرممکن است، زيرا آنها با ايران خصومت دارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
0
0
سلام
بله کاملا درسته ،اگرآمریکایی ها،برجام راپاره کنند،مابایدآن راآتش بزنیم .مسئولین مابه تعهداتشان در قبال برجام عمل می کنند،اماآمریکایی ها عهدشکنی می کنند.بایدکاخ سفیدرابه آتش کشیدوبرای نابودی کامل حکومت آمریکاباتوکل برخداوندقادرمتعال ،تلاش کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار